Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Eller att alla julgranskulor, tomtar och annat inklusive stjärnan i toppen var av skört glas som blev små vassa skärvor när de for i golvet?
Ja, jösses. Den första katten familjen hade tvingades vi stänga ute från rummet med julgranen så hon inte skulle trampa på skärvorna ifall en kula råkade ramla och gå i myriader bitar som var omöjliga att se så vi människor själva gick med träskor i det rummet

Lukten av nysvarvad penna i cederträ.
Och smaken, måste erkänna att det tuggades en del.

/Höghus

Vintage bordsmonterad pennvässare i metall med nysvarvad penna i cederträ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Snigla och 20 till
  • Laddar…
Magistern kallade den "onödan".

"Gå inte fram och vässa pennan i onödan"

• Haha
  • Gilla
roffer och 11 till
  • Laddar…
P
En sån vässare skulle jag vilja ha.
Går väl inte att köpa ny.. Finns det sånt på Tradera eller liknande?

P PappasHammare skrev:
Har en hemma, vässar grovt som sören så inget som används sådär ofta!

P PappasHammare skrev:
Hittade en på loppis för några år sedan!

J
M Mats_R skrev:
Då är ju nöjet borta😀
Vad jag kommer ihåg, var det mycket roligare att gjuta dem, än att leka med dem.
Ja, undrar hur nyttigt det var att stå där i köket och koka bly och tenn på spisen. Rätt farligt också känns det som. Undrar hur egentligen föräldrarna kunde tillåta detta? Jag tror tyvärr alla tennsoldatsprylarna är borta. Men frågan är ju om mina barn hade uppskattat dem? Däremot spelade de ett kort tag kulor i skolan, men inte med tennsoldater. Jag minns detta som en av lågstadiets största rast-sysslor. Schack har jag förstått dock har fått ett stort uppsving bland barn idag.
L lat skrev:
...utan centralvärme & med utedass på gården.
Vedspis i köket & kakelugn i rummet, endast kallt vatten i en liten ho i köket.
Har själv aldrig bott så... MEN jag tänker att de lägenheter som inte revs är sannolikt idag 1000 gånger charmigare och trevligare än de som byggdes istället för de rivna. Det är förstås inte helt lätt att dra in varmvatten, värme och sätta in dusch och toalett, men det är full möjligt kan man ju se på både villor och flerbostadshus som har alla dessa bekvämligheter idag... Jag har förstått att man i årtionden lade på fastighetsägare att INTE kunna underhålla och renovera husen iom att de inte skulle få ersättning för förbättringar om husen var tvugna att rivas pga nya stadsplaner och liknande. Jag skulle tro många som bodde i dessa kåkar gärna hade bott kvar och fått lite högre hyra mot modernisering... Mot att flytta till miljonprogram i Rinkeby? Men vad vet jag, mina föräldrar gick mot strömmen på 60- och 70-talet och renoverade och bosatte sig i gamla hus, när jag själv bott i "nybyggen" har jag inte trivts. 40-50-tal tycker jag är helt ok dock, men helst tidigare än 1925...

• Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Finns några pennvässare på Tradera också, lite olika modeller och årgångar! Inte särskilt dyra heller.

J JohanLun skrev:
Ja, undrar hur nyttigt det var att stå där i köket och koka bly och tenn på spisen. Rätt farligt också känns det som. Undrar hur egentligen föräldrarna kunde tillåta detta? Jag tror tyvärr alla tennsoldatsprylarna är borta. Men frågan är ju om mina barn hade uppskattat dem? Däremot spelade de ett kort tag kulor i skolan, men inte med tennsoldater. Jag minns detta som en av lågstadiets största rast-sysslor. Schack har jag förstått dock har fått ett stort uppsving bland barn idag.

Har själv aldrig bott så... MEN jag tänker att de lägenheter som inte revs är sannolikt idag 1000 gånger charmigare och trevligare än de som byggdes istället för de rivna. Det är förstås inte helt lätt att dra in varmvatten, värme och sätta in dusch och toalett, men det är full möjligt kan man ju se på både villor och flerbostadshus som har alla dessa bekvämligheter idag... Jag har förstått att man i årtionden lade på fastighetsägare att INTE kunna underhålla och renovera husen iom att de inte skulle få ersättning för förbättringar om husen var tvugna att rivas pga nya stadsplaner och liknande. Jag skulle tro många som bodde i dessa kåkar gärna hade bott kvar och fått lite högre hyra mot modernisering... Mot att flytta till miljonprogram i Rinkeby? Men vad vet jag, mina föräldrar gick mot strömmen på 60- och 70-talet och renoverade och bosatte sig i gamla hus, när jag själv bott i "nybyggen" har jag inte trivts. 40-50-tal tycker jag är helt ok dock, men helst tidigare än 1925...
Miljonprogramslägenheterna var oftast otroligt välplanerad och bra på alla sätt, även områdena var väldigt välplanerade på så sätt att ungarna skulle kunna röra sig utan att behöva komma ut på bilvägar osv.

Problemet var nog att själva områdena ofta vi ar alltför stora och därmed helt homogena. Dvs bara hyreslgh, ingen upp blandning med villor/kedjehus/osv.

Jag vet att brorsan var helt lyrisk när han fick en 4 i Jordbro och slapp sunk lägenhet på Ringvägen i Sthlm.
4 med separat toa + dusch med toa, jättekök, uteplats osv.

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ja, undrar hur nyttigt det var att stå där i köket och koka bly och tenn på spisen. Rätt farligt också känns det som. Undrar hur egentligen föräldrarna kunde tillåta detta?
Ja, fram till sjuttiotalets mitt ungefär så innehöll "tenn" som man gjuter med 20%-30% bly. Hur farligt dessa blylegeringar är när man smälter det är ganska väl utrett pga hur ofta och mycket man använd lödtenn vid t ex elektronikproduktion.

Kanske lite förvånande så är svaret på den frågan, "egentligen inte alls". Smältpunkten på tenn/bly-föreningen är så låg jämfört med kokpunkten för bly att man inte utsätt för förångat bly i någon direkt omfattning alls. (Farorna med lödtenn är istället flussmedlet och ångorna från det).

Istället så är det hand-mun rutten som är den farliga. Man såg t ex i industrier som hanterade bly att det bara var rökarna som hade förhöjda halter. Dessa tog cigaretterna med fingrar med blyrester på och på så sätt så fick man i sig bly oralt. De som inte rökte och tvättade händerna innan lunchrasten hade inga direkt mätbara förhöjda värden. (Den enda risken idag är i stort sett skytte inomhus.)

Så du utsattes antagligen inte alls för någon direkt fara när du stöpte tennsoldater på spisen. Särskilt inte om man jämför med allt det bly vi fick i oss via den blyade bensinsen. Att "föräldrarna" kunde tillåta det. Ja det är snarare den intressanta frågan.

Det var Thomas Midgley Jr. som drev igenom den blyade bensinen. Och också freoner i kylskåp m.m. J. R. McNeill sade att han "had more adverse impact on the atmosphere than any other single organism in Earth's history." Och Author Bill Bryson noterade att han hade "an instinct for the regrettable that was almost uncanny." Vetenskapsförfattaren Fred Pearce beskrev honom som "[a] one-man environmental disaster".

Hur var det nu det talesättet var: "Tänk om hela meningen med ditt liv är att tjäna som avskräckande exempel för andra..." :)

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Sona2012 och 7 till
  • Laddar…
J
L lat skrev:
Miljonprogramslägenheterna var oftast otroligt välplanerad och bra på alla sätt, även områdena var väldigt välplanerade på så sätt att ungarna skulle kunna röra sig utan att behöva komma ut på bilvägar osv.

Problemet var nog att själva områdena ofta vi ar alltför stora och därmed helt homogena. Dvs bara hyreslgh, ingen upp blandning med villor/kedjehus/osv.

Jag vet att brorsan var helt lyrisk när han fick en 4 i Jordbro och slapp sunk lägenhet på Ringvägen i Sthlm.
4 med separat toa + dusch med toa, jättekök, uteplats osv.
Praktiska kanske, men trista och opersonliga och som sagt placerade på ett otryggt och trist sätt. Min pappa var med och projekterade vissa av dessa byggen, han sa att några hus som ligger i vackra cirklar som man kan tänka nån arkitekt planerat kunde mer sannolikt förklaras att byggkranarna var dyra att plocka ned och flytta, så husen ställdes så att kranen skulle nå så många som möjligt. Ganska fort efter områdena var klara började ju folk flytta därifrån och områdena fyllas med folk som inte hade nåt annat att välja på... Eller... Inte alla områden, det finns ju även miljonprogram mitt i stockholm...

Redigerat:
Och husen byggdes som ett lego med färdiga fasader som kom med långtradare och bara lyftes dit. Har själv bott i miljonprogram och fort skulle det gå, med troligtvis en kran mitt i byn. Alla fasadblock bultades ihop och tätades i skarvarna med PVC massa och efter ett tag så kunde man se himlen i skarvarna. För att inte tala om kostnaden att sprätta bort PVC som gav farliga gaser och täta med annat.

Tidig LM Ericsson
Gammal telefon från LM Ericsson på ett bord med rörtelefonlur och nummerskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Sona2012 och 6 till
  • Laddar…
Att man provlyssnade LP/CD-skivorna innan man köpte dem. Man tog med sig fodralet till disken och de laddade spelaren.

• Gilla
Sona2012 och 9 till
  • Laddar…
C
mexitegel mexitegel skrev:
Att man provlyssnade LP/CD-skivorna innan man köpte dem. Man tog med sig fodralet till disken och de laddade spelaren.
Ja, kommer ni ihåg "Mega Store" som storsatsade på skivbutiker inte långt innan företeelsen var helt bortglömd? 2004–2013 enligt wikipedia... Snacka om felsatsning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.