H HSP skrev:
Minns när man fick springa till kiosken och köpa röka åt min äldre bror... Fick en slant att köpa godis för som betalning... Gul blend long tror jag de cigaretterna hette..

Var 7-8år kanske, uppenbarligen Inget ålderskrav. Fungerade nog bra ändå då jag än idag inte är rökare... Jag har dock provat röka men då var jag betydligt äldre 12år kanske..
Utomlands var det vanligt att något av barnen fick några slantar i fickan och en sejdel att springa ner med till
puben/restaurangen för att flylla den så att far fick öl till maten.

A
Steelheart Nicklas75 skrev:
Denna pin som vi bar någon gång på 80-talet.[bild]
Sen på 90 talet körde de vidare med denna på tishor.

alla_olika_rast_51d07eb19606ee2516c585ba.jpg

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det fick mig att tänka på hockeykorten man samlade på, med bilder på Uffe Sterner, Lill-Strimma, Honken och andra.
[bild] [bild] [bild]

Jag googlade nyss på "hockeykort" och såna finns tydligen fortfarande. Bara jag som hade glömt dem, alltså.
Minns att så många hockeyspelare var målare , undrar varför ?

Morsan skänkte bort min samling med hockey och fotbollskort från 60-70 talet :cry:

Oboy jordgubb fanns på 70talet , gjorde nån comeback för några år sedan, men smakade inte lika.

Kanske minns fel men fanns det inte Oboy vanilj också ?

Gammal Marabou O'boy jordgubb pulverdryck förpackning från 70-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Fredandel och 3 till
  • Laddar…
Alla gamla hederliga korvkiosker ! Och framförallt Nestors korv !

Jobbade på Ericsson i Sundbyberg på 90 talet och Nestor´s tillverkning låg några kvarter bort, någon j*vel tuttade eld på fabriken mitten av 90 talet, sen vet jag inte vad som hände ?

Korven hade lite hästkött i sig vilket gav en god smak. Svartvit bild av en person vid en traditionell korvkiosk omgiven av snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Jobbade på Ericsson i Sundbyberg på 90 talet och Nestor´s tillverkning låg några kvarter bort, någon j*vel tuttade eld på fabriken mitten av 90 talet, sen vet jag inte vad som hände ?

Korven hade lite hästkött i sig vilket gav en god smak.[bild]
Finns fortfarande god mat i krokarna ;)

www.hamburgerkoket.se

Kinaskon, vilket skräp med sin stenhårda plastsula...

s-l1200.jpg

• Älska
Fadai
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
[bild]
Har kvar min egen och en annan variant : Pocket.

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
F fusion skrev:
Minns att så många hockeyspelare var målare , undrar varför ?
De färgade.

L lat skrev:
Ja, skolpolis fick man ju vara i 5an eller om det var 6an.
Det är väl borta nu va? Så små barn ska inte behöva ta ansvar för andra barns säkerhet tror jag tanken är.

Sympatiskt på sitt sätt samtidigt som jag också gillar tanken att lära sig ta ansvar, även om det egentliga ansvaret i situationen förstås är bilisternas.

MultiMan MultiMan skrev:
Apropå Ball(t), mina absoluta favoritjeans, givetvis utsvängda maximalt, hette Ball, med en lite rombformad logga och etikett.

Verkar som att de har startat på nytt: [länk]
Silver dollar! Jag hade ett par vinröda manchester. Så snygga, och man fick med en nyckelring med en silverdollar!

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Silver dollar! Jag hade ett par vinröda manchester. Så snygga, och man fick med en nyckelring med en silverdollar!
Ja och så var det V-jeansen.

• Haha
fusion
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Ja och så var det V-jeansen.
Ja och V-jeans är inte utsvängda jeans som ungdomarna tror utan med ett V under knät, som satt över knät när man vuxit på längden men inte på bredden!

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är väl borta nu va? Så små barn ska inte behöva ta ansvar för andra barns säkerhet tror jag tanken är.

Sympatiskt på sitt sätt samtidigt som jag också gillar tanken att lära sig ta ansvar, även om det egentliga ansvaret i situationen förstås är bilisternas.
När det gällde det med övergångställe så försvann det väl i samband med zebralagen. 2000?
Minns jag rätt så hindrade "skolpolisen" gående barn att gå över när bilar kom.

Skolpoliser_s.jpg

• Gilla
blomknopp och 3 till
  • Laddar…
Tydligen hängde de med i Stockholm till 2013. Lustigt, jag hade gissat på tidigt 90-tal. Men uppfriskande med något man tror är 25–30 år sen och det visar sig vara mindre än tio. Motsatsen blir vanligare och vanligare annars…

• Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
MultiMan
K Kirre2 skrev:
Nu minns jag att mina första jeans jag köpte på det nyöppnade JC (då Junior Center, senare Jeans & Clothes) i Hässleholm, tror det var runt 1974, var just Silver dollars! :D

5cbcbfd7deb0d64b289440b5093f6c64.jpg

• Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.