1 648 318 läst ·
14 729 svar
1648k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Fler som minns ”Blajan”. Rätt speciell butik och ägare. I bakre rummet bland bråten fanns det mesta om man blev insläppt dit. Min första riktiga skärm köpte jag av honom för sommarjobbspengarna. En riktig skönhet i beige plast med måttligt upplöst bild i monochrome amber.MathiasS skrev:
Flashback!
Under studietiden, detta var på gymnasiet, använde jag en HP42s men på något prov fick man inte ha en miniräknare med grafikfunktion alt programmerbar. Skaffade då en HP21 för att fortfarande kunna räkna med RPN. Det straffade sig dock då det inte gick att se skillnad på de flesta siffrorna i den något bristfälliga displayen....men RPN hade den! Inhandlades på Blijenburgh Data i Stockholm som drevs av en synnerligen skum karaktär som varje gång man kom sa "Stäng dörren snabbt så inga negrer smiter in". Idag undrar man ju vad fan man gjorde där egentligen men för drygt 30 år sedan var det inte lika kontroversiellt.
[bild]
Ja allt fanns ju där och jag kan inte minnas att det gick att få tag i dessa saker på annat sätt, då. Detta var ju före internet som vi känner det idag. Men, jag inser ju att detta var en herre jag inte skulle göra affärer med idag.Hep skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 876 inlägg
Vaktmästaren på vår skola här i bygden spolar isen (eller försöker iaf). Han är även en sådan som varje morgon står vid byns enda övergångsställe och ser till att skolbarnen kommer över säkert.Jonas Persson skrev:
Det var kommunen som spolade våra skridskoplaner, då fanns det pengar. Men jag håller med om det du skriver, idag är det alltid någon annan som ska fixa åt mina barn. De få eldsjälarna som finns kvar orkar lämnar ofta, speciellt om de får skit att det inte blev perfekt från de på läktaren som inte engagerar sig.
Föreningslivet förr var något helt annat och det fanns gott om personer som engagerade sig i arbetet och var med i styrelsen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Och för oss som inte kan vara utan: https://thinkchile.com/iHP48/E eal skrev: