J j-o75 skrev:
nd att kommunen måste sätta käppar
Hur menar du nu?

Att hygien regler förändrats är ju inte nåt som kommunen hittat på.
Tvärtom så är det ofta drivet av div vuxna medborgare som ibland är överdrivet rädda.

MathiasS MathiasS skrev:
Flashback!

Under studietiden, detta var på gymnasiet, använde jag en HP42s men på något prov fick man inte ha en miniräknare med grafikfunktion alt programmerbar. Skaffade då en HP21 för att fortfarande kunna räkna med RPN. Det straffade sig dock då det inte gick att se skillnad på de flesta siffrorna i den något bristfälliga displayen....men RPN hade den! Inhandlades på Blijenburgh Data i Stockholm som drevs av en synnerligen skum karaktär som varje gång man kom sa "Stäng dörren snabbt så inga negrer smiter in". Idag undrar man ju vad fan man gjorde där egentligen men för drygt 30 år sedan var det inte lika kontroversiellt.

[bild]
Fler som minns ”Blajan”. Rätt speciell butik och ägare. I bakre rummet bland bråten fanns det mesta om man blev insläppt dit. Min första riktiga skärm köpte jag av honom för sommarjobbspengarna. En riktig skönhet i beige plast med måttligt upplöst bild i monochrome amber.

Hep Hep skrev:
Fler som minns ”Blajan”. Rätt speciell butik och ägare. I bakre rummet bland bråten fanns det mesta om man blev insläppt dit. Min första riktiga skärm köpte jag av honom för sommarjobbspengarna. En riktig skönhet i beige plast med måttligt upplöst bild i monochrome amber.
Ja allt fanns ju där och jag kan inte minnas att det gick att få tag i dessa saker på annat sätt, då. Detta var ju före internet som vi känner det idag. Men, jag inser ju att detta var en herre jag inte skulle göra affärer med idag.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Denna revolutionerande enhet kostade 210:- , om man köpte den insmugglade varianten år 1975 !
P.S. Var tvungen att sätta i batterier, så man ser de fina glimrörssiffrorna D.S.
[bild]
En sådan har jag haft.;)

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det var kommunen som spolade våra skridskoplaner, då fanns det pengar. Men jag håller med om det du skriver, idag är det alltid någon annan som ska fixa åt mina barn. De få eldsjälarna som finns kvar orkar lämnar ofta, speciellt om de får skit att det inte blev perfekt från de på läktaren som inte engagerar sig.

Föreningslivet förr var något helt annat och det fanns gott om personer som engagerade sig i arbetet och var med i styrelsen.
Vaktmästaren på vår skola här i bygden spolar isen (eller försöker iaf). Han är även en sådan som varje morgon står vid byns enda övergångsställe och ser till att skolbarnen kommer över säkert.

• Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
A
Kunde inte låta bli :rofl:

• Jag kan inte hjälpa till med den här förfrågan.
  • Haha
  • Gilla
djanlov och 3 till
  • Laddar…
E eal skrev:
[länk]

För den som är intresserad av gamla "riktiga" räknare. (Till skillnad mot "fläskräknare" som en klasskompis kallade TI)

/Andreas
Och för oss som inte kan vara utan: https://thinkchile.com/iHP48/

Främsta minnet var att en sådan fanns utanför rektorns dörr.
. Signalpanel med röd, gul och grön lampa märkta "UPPTAGEN", "VÄNTA" och "STIG IN" på en grön vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
djanlov och 5 till
  • Laddar…
A
:D
Steelheart Nicklas75 skrev:
.[bild]
Var du ofta där?:D

• Haha
Capricia och 2 till
  • Laddar…
Denna pin som vi bar någon gång på 80-talet. Svartvit pin från 80-talet med en hand och texten "RÖR INTE MIN KOMPIS".

• Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
:D
Var du ofta där?:D
Haha, nej som tur var. Lite märkligt att det är med rektorn man förknippar denna anordning med. Dock fanns den på väldigt många platser men undrar hur mycket den användes egentligen?

• Gilla
1
  • Laddar…
.[bild]
Sånna har vi kvar på jobbet,används dock inte.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
K Keld skrev:
Sånna har vi kvar på jobbet,används dock inte.
häftigt!!

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Han är även en sådan som varje morgon står vid byns enda övergångsställe och ser till att skolbarnen kommer över säkert.
Ja, skolpolis fick man ju vara i 5an eller om det var 6an.

• Gilla
claym
  • Laddar…
.[bild]
De finns kvar, bara utseendet som är lite modernare;
Skärmdump av ett modernt användargränssnitt för ett videosamtaletjänstprogram.

• Gilla
  • Haha
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.