J jahallåja skrev:
Var detta någon trådlös liten OCR-penna, eller del av fjärrkontrollen? Låter oerhört avancerat :)
de jag minns hade avsågade nedre hörn på fjärrkontrollen med läsare där

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Tokslut Tokslut skrev:
de jag minns hade avsågade nedre hörn på fjärrkontrollen med läsare där
Vi hade en vit Panasonic-fjärr vill jag minnas 🤓

C
J jahallåja skrev:
Var detta någon trådlös liten OCR-penna, eller del av fjärrkontrollen? Låter oerhört avancerat :)
På en Vhs spelare jag hade, tror en Blaupunkt. Var det en lite sifferdisplay på fjärren. I den knappade man in koden.

C
I Vhs tidens barndom Var dom tomma banden svindyra. Tror dom låg på en 100 lapp styck för ett 3 timmars band. Det var många pengar på 80- talet

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Det fanns flera lösningar.
  • Knappa in siffrorna i TV-guiden (förseningar eller förlängningar kom inte med)
  • Skanna in en streckkod från TV-guiden (i princip samma som ovan, fanns det i Sverige?)
  • Skanna in från ett kort, starttid, stopptid och kanal. Du kunde därmed själv välja när den skulle stoppa och kunde då ge dig marginal så att slutet kom med. Fördelen var att det gick snabbare och var enklare än att knappa på fjärrkontrollen eller videon.
  • Bäst av alla, men kom aldrig till Sverige. Program-ID sändes ut i sändningen. Du valde bara vilket program du ville spela in så startade och stoppade inspelningen vid rätt tider oavsett förseningar mm. Osäker på hur val av kanal hanterades, troligtvis var det bara för kanaler från samma företag, tex SVT.
Tänk vad enkelt allt hade varit om internet fanns...

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det fanns flera lösningar.
  • Knappa in siffrorna i TV-guiden (förseningar eller förlängningar kom inte med)
Jag vill minnas att jag kunde ställa tiden för hur mycket tidigare inspelningen skulle starta och hur mycket senare den skulle avslutas i videobandspelarens inställningar så att jag fick lite marginal när jag slog in siffrorna i TV-guiden. Men om Rapport drog över så var man naturligtvis torsk.

Minns jag fel? Har faktiskt kvar videon i källaren någonstans men orkar inte gräva fram den för att kolla... ;)

P.S. Och var det inte vanligare förr att nyhetssändningarna drog över? Det var längesedan jag var med om. Även om jag nu snabbspolar mig igenom det mesta av Rapport på SVT-play... (Och även det är ute säger min fru som bara kollar i appen på telefonen).

Jonas Persson
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag vill minnas att jag kunde ställa tiden för hur mycket tidigare inspelningen skulle starta och hur mycket senare den skulle avslutas i videobandspelarens inställningar så att jag fick lite marginal när jag slog in siffrorna i TV-guiden. Men om Rapport drog över så var man naturligtvis torsk.

Minns jag fel? Har faktiskt kvar videon i källaren någonstans men orkar inte gräva fram den för att kolla... ;)

P.S. Och var det inte vanligare förr att nyhetssändningarna drog över? Det var längesedan jag var med om. Även om jag nu snabbspolar mig igenom det mesta av Rapport på SVT-play... (Och även det är ute säger min fru som bara kollar i appen på telefonen).
Jag har också kvar monstret någonstans i gömmorna. Men frågan är om kondensatorer mm är friska nog för ett återupplivningsförsök...

Att nyhetssändningar drog över har jag glömt, men det stämmer när du säger det. Jag mindes bara att sporten ibland förstörde mina TV-serier jag skulle se på.

TV-sändningar och Rapport/Aktuellt var den enda vägen till direktinformation med bild, så om något hände blev det deras uppgift att Lägga ut!
.

Vill minnas att så sent som under 9/11 2001 flockades man runt TV:n då internet inte var bra nog för rörlig bild. Idag skulle ingen komma på idén att slå på TV:n och vänta på nyheterna om något stort händer.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
hsd
Den vi hade var en separat streckkodspenna med sändare till vhsspelsren ,medföljde ett streckkodsark för manuella scanningar och en separat vanlig fjärrkontroll

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
C
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Ha ha, ja precis, koden anger bara starttid, stopptid och kanal i ett "packat" format så att man sparar några knapptryckningar. Så j-vla dumt. Streckkoden var ju lite mer logiskt, men det var väl bara TV-tidningarna som hade dem en period då de tar för mycket utrymme i tidningen.
Tror inte jag använde streckkodsläsaren en endaste gång.

Jonas Persson
C cpalm skrev:
Ha ha, ja precis, koden anger bara starttid, stopptid och kanal i ett "packat" format så att man sparar några knapptryckningar. Så j-vla dumt. Streckkoden var ju lite mer logiskt, men det var väl bara TV-tidningarna som hade dem en period då de tar för mycket utrymme i tidningen.
Tror inte jag använde streckkodsläsaren en endaste gång.
Jag måste erkänna att jag prövade den en gång😳

hsd
Jag provade några gånger men det var enklare på det vanliga sättet, timer och kanal

På min VHS gick det även att programera in och spara dagarna och tiderna inspelningen skulle starta&sluta….tror det hette serieinspelning.
Den hade ”bara” 3 nackdelar:
1. Om programmen innan drog mer än 5min över tiden (jag lade alltid till 5min)
2. Om videon var helt avstängd och ej i standby, startade ej inspelningarna.
3. Om videon blev strömlös, så fick man ställa in datum&tiden igen samt programera om igen.
Styrdes showview koderna av tidpunkter eller skickades det någon typ av signal till videon när programmen började/slutade?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag vill minnas att min Vhs stannade själv när man spolade tillbaka bandet till där programmet började

• Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Jag vill minnas att min Vhs stannade själv när man spolade tillbaka bandet till där programmet började
Var det inte då man fick använda snabbspolningen dvs trycka fler gånger för att slippa stanna vid varje inspelning på bandet :thinking:

Roga1337 Roga1337 skrev:
Var det inte då man fick använda snabbspolningen dvs trycka fler gånger för att slippa stanna vid varje inspelning på bandet :thinking:
Jag minns inte hur det var

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.