Jonas Persson
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kanske. Jag misstänker dock att den där är lite mer sentida. Jag tror att man oftare tryckte med färre färger på den tiden, alltså att man körde med 2–4 PMS-färger snarare än CMYK.

Men nu är jag inne på ett område jag kan lite för lite om egentligen.
Den stämmer bättre med mitt otydliga minne.

Men som du skriver var fyrfärgstryck en konstform på 70-talet. Screentrycket på kartongen fungerade säkert, men att färgseparera bilderna för tryckplåtarnas olika färger krävde mycket erfarenhet. Minns när vi skulle trycka reklamblad med färgbilder i slutet av åttiotalet och då var det fortfarande svårt.

Att trycka färgbilder blev riktigt bra för mindre än trettio år sedan. Innan dess var processen analog, då det inte fanns datorer.

På 70-talet var bilder i dagspressen svartvita och mycket "pixelerade". Serietidningar mm hade färg men färgerna korrelerade inte, utan kunde hamna fel med någon millimeter. Oftast var de inte tonade utan bara olika färgplattor, man hade helt enkelt färglagt en svartvit bild. Elloskatalogen och liknande hade färgbilder, men av mycket sämre kvalité osv.

Designen för många varumärken som vi idag förknippar med 50- och 60-tal såg ut så då det inte gick att trycka mer avancerade motiv med färg för en låg kostnad. Man hade helt enkelt inget annat val.

En förpackning VERDA stärkelse, högkoncentrerat strykmedel, av permanenttyp, på ett ljust underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vintageannons för O'boy chokladdryck med leende pojke och produktbilder, text på norska, Freia-produkt.
Skapa konto
Tecknad bild av många färgglada figurer i en procession eller kö, kanske från en barnbok eller serietidning.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Stickan56
Keiller Keiller skrev:
Jag tror läsken smakade bättre förr när de innehöll nu förbjudna smak- och färgämnen. Trocaderon t.ex var nästan brandgul förr, mot dagens mer kissfärgade.

Mormor bodde bara ett stenkast från Sollefteå bryggeri och det var ju kul att som liten gosse kila dit och hämta en dricka. Där fanns sorter som inte fanns på hemorten där Apotekarnes utbud var allenarådande. Rio blodapelsin (illröd), Portello (inte så god) och nyss nämnda Trocadero. Favoritdrickan var dock Syd Apelsin.
[bild]
God smak och härligt orange i färgen som apelsinskal.

Vasa bryggeri gör en del gamla sorter men de är inte riktigt lika goda som jag minns att drickorna var för 50 år sen.
Och "21" men den skulle jag inte ta ta i min mun idag efter en period då man använde den som virke.😝
Samma sak med Lift apelsinjuice.

Stickan

• Gilla
Quade71 och 1 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Samma sak med Lift apelsinjuice.

Stickan
Reklambild för LIFT apelsinjuice, flaska och halverade apelsiner, kondens, mörk bakgrund, uppmanar till att smaka.
Skapa konto

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
En till storsäljare i korvkiosker.
Inte heller så god att grogga på.

Reklambild för Mer apelsindryck, stor apelsinskiva, flaska, kolsyrefri, naturliga ingredienser, mörk bakgrund.
Skapa konto

Stickan56
Keiller Keiller skrev:
En till storsäljare i korvkiosker.
Inte heller så god att grogga på.
Då skall du prova MER svarta vinbär.

Stickan

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Absolut vodka och apelsinmer en 90-tals klassiker 🤤🥴😜

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Då skall du prova MER svarta vinbär.

Stickan
Å, fy. Fick mig att tänka på svartvinbärsvin. Kir t.ex. som "alla" drack på 80-talet. Eller den vidriga Aurora. Man får huvudvärk bara av att se en flaska 😃
Flaska Aurora Svartvinbärssaft, grön etikett, försluten, står på bord, diffus bakgrund, köksmiljö.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Kir är väl körsbärsvin..
Ja, vilken skit man hävde i sig som ungdom 😝

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Å, fy. Fick mig att tänka på svartvinbärsvin. Kir t.ex. som "alla" drack på 80-talet. Eller den vidriga Aurora. Man får huvudvärk bara av att se en flaska 😃
[bild]
Hand håller en flaska dansk fruktvin med körsbärsetikett och texten "Kirsebærvine". Armbandsur syns.
Skapa konto

• Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Kir är väl körsbärsvin..
Nej, den Kir jag menar var tydligen en blandning av svartvinbärslikör och vitt vin. Äckligt som fan men hade skruvkork och högt promille/krona-värde.
Vintage KIR-dryckesannons, innehåller karaff, glas med röd vätska, svarta vinbär, etikettinformation om storlek och alkoholhalt.
Skapa konto

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
C Cjnilsson2 skrev:
Jag har ett svagt minne av att det luktade kalas puffar när man kissade efter att ha ätit dem. Eller var det bara jag som inbillade mig?
Jag minns också det där, lukten när man kissade. En lustig bieffekt, men kalaspuffarna var goda. Jag åt dem ofta som godis när jag var så där 10 - 12 år.

galento
Gamla fylleklassiker 😉 Kir var poppis.

Två vinflaskor, en spansk rödvin, en turkiskt vitvin, etiketter på svenska.
Skapa konto

• Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
En flaska vitt vin märkt "Diamant", från Cyperns soldränkta sluttningar.

• Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Kir är väl körsbärsvin..
Den Kir som såldes i Sverige på 80-talet (den egentliga hypen var nog på 70-talet) var ett druvvin som var smaksatt med svarta vinbär. Kir i Frankrike brukar baseras på viss typ av druvvin (minns ej vilken) men kan vara smaksatt med olika frukter och bär.

Jag brukar tänka på den danska Kirsberry, men det är ju något delvis annat. Minns att mina föräldrar brukade köpa den när vi tog färjan över till Dragör eller Köpenhamn. Vet inte om den fanns på Systembolaget - jag fick inte gå dit på den tiden.

De äldsta flaskorna såg ut just så här: som ett litet trälock med ett metallglas i. Senare var locket och glaset i plast, numera är det visst bara en gjuten symbol i flaskan. (Jo, den finns fortfarande att köpa i Danmark.)

Jag tror att Kirsberry har varit uppe förut i tråden, men goda minnen tål ju alltid att återupplivas. Vinet hade förresten en distinkt smak av mandel, kanske till och med bittermandel.

• En flaska Kirsberry Dansk Kirsebærvin mot en vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
Marsman80 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.