1 749 199 läst ·
15 769 svar
1749k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Renoverare
· Stockholm
· 20 275 inlägg
Nej är man filmnörd så vill man se filmen precis som produktionsteamet visualiserade det. I mitt fall så är jag även spelproducent och måste ha en kalibrerad skärm när jag ljussätter världen. Kör en Ezio-skärm. Jag pluggar den direkt i skärmen och profilen ligger i skärmen inte datorn.J jonko skrev:Dom har inbyggd hårdvara för kalibrering, precis samma typ som du använder men utan beroende av en dator.
Rummet anpassar man först genom att se över färg på väggar/inredning sen ordnar man ett lämpligt allmänljus som är korrekt (temperatur, styrka etc) sen kalibrerar man skärmen.
Sen kan man ifrågasätta varför man kalibrerar/profilerar om man inte arbetar färgkritiska, att ställa in en bild som är behaglig att titta på torde vara viktigare än exakt färgkorrekthet
Nej de med inbyggd kalibrering har inte samma möjligheter att kalibrera efter rumsbelysningen som de externa har.
Jo, den är en kombination av hårddisk-box och OTT/streamspelare, om man går in i EPG:n så kan man välja att se en del redan sända program som då streamas över internet till boxen. Samma sak om du byter till en kanal som inte råkar vara en av de tre som boxen för tillfället buffrar, i många fall kan du ändå ”starta om” programmet och då är det inte längre via dvb utan istället streama det. Liknande kombinationsboxar finns hos andra leverantörer.lars_stefan_axelsson skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 275 inlägg
Hobbyelektriker
· E
· 15 396 inlägg
Kalaspuffar, var någon björn och ett tåg när jag var pôjk på 70-talet?
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Det gick åt några Kalaspuffar och Frosties när det begav sig.
Även Havrefras slank ner. Men jag kan inte minnas hur förpackningen såg ut.
En sak stör mig, kan inte minnas att OTA eller Quaker angavs som tillverkare, Kellogs ja, men inte dessa två. Minns jag fel?
Cornflakes var inget jag åt i min ungdom.
En sak stör mig, kan inte minnas att OTA eller Quaker angavs som tillverkare, Kellogs ja, men inte dessa två. Minns jag fel?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 234 inlägg
Min minnesbild är att havrefraspaketen var mer senapsgula och bruna. Men det kan vara en efterhandskonstruktion för att det var så saker såg ut sent 70-/tidigt 80-tal.
Kanske är det Quakerloggan jag minns som brun. Har faktiskt ingen aning om vad det stod för märke på paketen då.
Kanske är det Quakerloggan jag minns som brun. Har faktiskt ingen aning om vad det stod för märke på paketen då.
Vi trivdes väldigt bra med vår vattensäng som inskaffades 1990. Den var av typen halvdämpad vilken rörde sig markant mindre än den odämpade varianten. Dämpningen bestod av interna kuber tillverkade av samma PVC-duk som det yttre höljet. De interna kuberna hade några cm stora hål i sidorna där vattnet kunde strömma mellan närliggande kuber. Det fanns även en heldämpad variant som även hade någon vattenabsorberande fyllning i de interna kuberna.M Mats_R skrev:
Perfekt injusterad vattensäng slår alla andra typer av sängar som jag har provat (jag har bott på väldigt många hotel i många länder). Att hålla sängen tillräckligt väl intrimmad innebär arbete som i längden kan bli lite tröttsamt. Det avdunstar små mängder vatten genom sängens duk. Ingen plast är hermetiskt tät. Detta innebär att förlorat vatten behöver ersättas. Hur ofta det behöver ersättas beror på hur känslig man är för obalansen som vattenförlusten innebär. I lägenheten drog vi en vattenslang från närmsta våtrum när sängen skulle toppas upp. Det är en mindre kul lösning som har vissa risker.
Nästa justeringsbehov är temperaturen som behöver anpassas till omgivningstemperaturen. Lite meckigt att hålla rätt temperatur på vattnet i sängen och rejält jobbigt om den är för varm eller för kall beroende på rumstemperaturen.
Vi gav upp vattensängen efter ca 10 års bruk. Då hade de interna dämpande kuberna lossnat och förflyttade sig på ett okontrollerbart sätt. Att köpa en ny vattenmadrass eller snarare en helt ny vattensäng var inte aktuellt med de nämnda nackdelarna. När vi några år senare flyttade till villa var vi väldigt glada att vattensängen var kasserad.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· E
· 15 396 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 234 inlägg
Kanske. Jag misstänker dock att den där är lite mer sentida. Jag tror att man oftare tryckte med färre färger på den tiden, alltså att man körde med 2–4 PMS-färger snarare än CMYK.
Men nu är jag inne på ett område jag kan lite för lite om egentligen.
Men nu är jag inne på ett område jag kan lite för lite om egentligen.
Min man undrar samma. Och vi har tjafs emellanåt när det ska handlas Havrefras. Har dock funnit att de generiska havrefrasen från Lidl och ICA är hyfsat bra, så om de finns på extrapris = ingen tvekan om vad vi köper. Själv gör jag som pappa min gjorde, smular knäckebröd i filen 😄Jonas Persson skrev:
Det gick åt några Kalaspuffar och Frosties när det begav sig.
[bild]
Jag har ett svagt minne av att det luktade kalas puffar när man kissade efter att ha ätit dem. Eller var det bara jag som inbillade mig?