1 749 427 läst ·
15 773 svar
1749k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Flexisinglar!
Mjuka vinylsinglar, ofta genomskinligt röda som kunde följa med olika musiktidningar.
https://img.discogs.com/PgGfQoIfrMF...ogs-images/R-1841334-1564427588-4129.jpeg.jpg
Mjuka vinylsinglar, ofta genomskinligt röda som kunde följa med olika musiktidningar.
https://img.discogs.com/PgGfQoIfrMF...ogs-images/R-1841334-1564427588-4129.jpeg.jpg
Min första dator var en AppleII som farsan tog från jobbet, inte en C64 som för många andra, så jag har alltid levt med disketter, men jag har hört att även radion sände ut program man kunde banda och sen ladda in i C64, kan det stämma?V videopac skrev:
Det fanns väldigt många olika sorts person/hem-datorer på den tiden har jag för mig, precis innan och strax efter IBM PC slog igenom... Ingen kompatibel med den andra...
Första dataspelet jag spelade var på nån stordator, jag fick (utan att förstå vad jag gjorde) ringa upp via 300/75 modem märkt TELEVERKET och en terminal, så kunde man spela sänka skepp. Dock fick farsan byta terminal eftersom jag pillade på några dip-switchar på baksidan så allt slutade funka, men jag tror inte jag vågade berätta det...
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 277 inlägg
Jag hade en 8086 med 400 mb disk som första dator. Det var sjuk lyxJ JohanLun skrev:Min första dator var en AppleII som farsan tog från jobbet, inte en C64 som för många andra, så jag har alltid levt med disketter, men jag har hört att även radion sände ut program man kunde banda och sen ladda in i C64, kan det stämma?Annars är det ju en kul grej att ladda dataspel via gramofonskiva, jag hade faktiskt inte hört den förut...
![]()
Tjatade mig också till en C64. Blev besviken när jag fick med floppy då polarna hade kassett
Var det inte 40mb?AndersMalmgren skrev:
Vi levde på att farsan lånade hem datorer på kortare eller längre tid. Jag tror det var julen 1981 eller 82 vi hade en PC med 10mb "fullhöjds" HDD och CGA skärm och ett antal spel. Farsan släpade hem dator på helgerna. Tillslut fick vi en "egen" dator hem, en Acer 286 med EGA och 40mb HDD, jag har för mig den kostade 20.000 i inköpspris som då på mitten av 80-talet nog var väldigt mycket pengar. Farsan jobbade med kalkylprogram och sålde egentligen inte datorer, men med kalkylprogrammen behövdes en dator så jag tror de sålde en stor del av sveriges Acerdatorer där i mitten på 80-talet (IBM var onödigt dyra så de erbjöd en klon åxå), så farsan blev bjuden på ett besök i deras fabrik. Minns han hade med nå plexiingjutna wafers efter det, tyvärr är de nog borta... Jag tror många glömt dessa gamla datorer. Det fanns otaliga kloner, den ena sämre än den andra... Men, vi ska kanske inte trilla in i den fållan igen i denna tråden...
Renoverare
· Stockholm
· 20 277 inlägg
Pappsen hade haft den som server på sitt företag så därför den stora disken.J JohanLun skrev:Var det inte 40mb?
Vi levde på att farsan lånade hem datorer på kortare eller längre tid. Jag tror det var julen 1981 eller 82 vi hade en PC med 10mb "fullhöjds" HDD och CGA skärm och ett antal spel. Farsan släpade hem dator på helgerna. Tillslut fick vi en "egen" dator hem, en Acer 286 med EGA och 40mb HDD, jag har för mig den kostade 20.000 i inköpspris som då på mitten av 80-talet nog var väldigt mycket pengar. Farsan jobbade med kalkylprogram och sålde egentligen inte datorer, men med kalkylprogrammen behövdes en dator så jag tror de sålde en stor del av sveriges Acerdatorer där i mitten på 80-talet (IBM var onödigt dyra så de erbjöd en klon åxå), så farsan blev bjuden på ett besök i deras fabrik. Minns han hade med nå plexiingjutna wafers efter det, tyvärr är de nog borta... Jag tror många glömt dessa gamla datorer. Det fanns otaliga kloner, den ena sämre än den andra... Men, vi ska kanske inte trilla in i den fållan igen i denna tråden...Det tarvar en helt egen tråd!
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Adolpson & Falls tredje LP, Över tid och rum spelade på slutet upp ett datorprogram för Atari.
https://zeromagazine.nu/2018/06/19/over-tid-och-rum-1984-aterbesokt/
https://zeromagazine.nu/2018/06/19/over-tid-och-rum-1984-aterbesokt/
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 277 inlägg
Det var en MFM 10 MB fullhöjd i original IBM PC

En IBM AT hade en 20MB MFM (om jag minns rätt) halvhöjds disk. Det är riktigt att BIOS inte stödde stora diskar.
En 8088 PC klon av senare datum kan mycket väl haft ett bios och ett IDE kontrollkort och en 5.25" disk med ett par hundra MB, men i det fallet måste disken varit grymt överspecad för en 8088. Jag minns att jag hade 8088or jag fick (mer eller mindre) "gratis" att sköta olika sysslor ganska sent, kan varit väl in på 90-talet.
Jag uppgraderade min 286a med 2st 90MB SCSI diskar kopplat till ett 8-bitars ADAPTEC kort. Ren skit om jag får säga så, bara problem. Jag -tror- faktiskt diskarna kan ligga kvar i en låda, jag har haft för vana att spara alla gamla hårddiskar. Tyvärr har jag inte en enda MFM disk kvar, inte heller dess kontrollkort. Även om jag har SCSI diskarna kvar så tror jag formatet är sådant att jag aldrig kan få fatt på innehållet...
Jag tycker även vi ska minnas;

Värt att minnas är även hur de bärbara, eller snarare släpbara, PC kom till... Ratta in filmen "Silicon cowboys"...
Och IBMs svar (sådan dator har jag också haft, fick den gratis från farsan, den var nog "het" i bara nåt år, sen var den nästan värdelös när riktiga bärbara datorer introducerades).
Jag minns förresten att farsan hade en laptop där skärmen kunde läggas på en overheadapparat och på så sätt projicera bilden för att visa i storbild. Det var nog dock en bit in på 90 talet... kan jag gissa...

En IBM AT hade en 20MB MFM (om jag minns rätt) halvhöjds disk. Det är riktigt att BIOS inte stödde stora diskar.
En 8088 PC klon av senare datum kan mycket väl haft ett bios och ett IDE kontrollkort och en 5.25" disk med ett par hundra MB, men i det fallet måste disken varit grymt överspecad för en 8088. Jag minns att jag hade 8088or jag fick (mer eller mindre) "gratis" att sköta olika sysslor ganska sent, kan varit väl in på 90-talet.
Jag uppgraderade min 286a med 2st 90MB SCSI diskar kopplat till ett 8-bitars ADAPTEC kort. Ren skit om jag får säga så, bara problem. Jag -tror- faktiskt diskarna kan ligga kvar i en låda, jag har haft för vana att spara alla gamla hårddiskar. Tyvärr har jag inte en enda MFM disk kvar, inte heller dess kontrollkort. Även om jag har SCSI diskarna kvar så tror jag formatet är sådant att jag aldrig kan få fatt på innehållet...
Jag tycker även vi ska minnas;

Värt att minnas är även hur de bärbara, eller snarare släpbara, PC kom till... Ratta in filmen "Silicon cowboys"...
Och IBMs svar (sådan dator har jag också haft, fick den gratis från farsan, den var nog "het" i bara nåt år, sen var den nästan värdelös när riktiga bärbara datorer introducerades).
Jag minns förresten att farsan hade en laptop där skärmen kunde läggas på en overheadapparat och på så sätt projicera bilden för att visa i storbild. Det var nog dock en bit in på 90 talet... kan jag gissa...
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 206 inlägg
Jag hade en Amstrad PC klon med 8086 i, köpt 1986, och lyckades få ett överblivet "hardcard" dvs integrerad HD, 20MB, och kontroller på ett långt kort som sattes i en vanlig bus-slot. Just 20MB korten skeppades tydligen 1986, så det måste varit några år senare.J JohanLun skrev:En 8088 PC klon av senare datum kan mycket väl haft ett bios och ett IDE kontrollkort och en 5.25" disk med ett par hundra MB, men i det fallet måste disken varit grymt överspecad för en 8088. Jag minns att jag hade 8088or jag fick (mer eller mindre) "gratis" att sköta olika sysslor ganska sent, kan varit väl in på 90-talet.
Det var den första hårddisken jag hade. Jag kommer ihåg när jag senare köpte det första grafikkortet som hade mer minne än min första hårddisk...
Här en bild där man ersatt plåten över disken med plexiglas så man kan se den arbeta.
Sålde sådana på den tiden. Härliga tider när man kunde ta 630 kronor för tio disketter eller drygt en halv tusenlapp för en printerkabel. Plus moms givetvis...lars_stefan_axelsson skrev:
Minns jag rätt kostade Apples första laserskrivare 63 tkr, men det kan ha varit "plusen" som hade det priset...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder