1 648 113 läst ·
14 729 svar
1648k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 496 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 496 inlägg
I högstadiet fick vi låna miniräknare ibland men i övrigt var huvudräkning viktigt för man kunde ju inte gå runt med en miniräknare i fickan hela livet... 🙄Kapsyl skrev:
Den stora frågan är om den duger som tätning för gasmasken. De som var lite skäggiga fick rådet att kleta in vapenfett i skägget innan de gick ner i bunkern och testade gasmasken.possum77 skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 749 inlägg
Nej det tror jag inte. Men de skäggiga som prövat säger att man använder vaselin inte vapenfett.L lbgu skrev:
Och också att det tar två-tre veckor innan man blivit av med vaselinet ur skägget...
Jag är själv vittne till att vapenfett användes efter uppmaning från befälet. Vapenfett har väl den fördelen att det ofta är tillgängligt i fält. Ingen normal människa springer väl runt med vaselin i ryggsäcken.lars_stefan_axelsson skrev:
Vapenfett hade vi aldrig med ut i fält. Fanns väl kanske hos trossen om man frågat... Men kamouflagefärgen funkade också i skägget och är lättare att få bort än vapenfett. Och kammofärg hade man alltid med sig.L lbgu skrev:
Känslan av yrkesstolthet och glädjen att gjort ett skickligt hantverk och inte ett hafsverk.
På bilden mitt vindsgolv efter att fått vattenskadan fixad. Begär inte milimeterpassning men det här arbetet gör ingen glad att se.
På bilden mitt vindsgolv efter att fått vattenskadan fixad. Begär inte milimeterpassning men det här arbetet gör ingen glad att se.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 700 inlägg
Tittade igenom tabellen och jod används endast i ett undantagsfall nämligen på fläckar av lapis. Där avslutas med blötläggning i fixersaltlösning efter att joden lakats ut i vattenbad.Alfredo skrev:
Bensen, fy för sören. Jag har diverse praktiska kemikalier hemma, eller snarare i ett vällåst, välventilerat skjul, men bensen har jag inte. Jag finner bensen direkt skrämmande och närhelst jag stöter på något derivat läser jag msdc säkerhetsblad noggrannt. De flesta aromater är tämligen harmlösa men det finns också många ormar i gräset. När jag läser om vad man vad som fanns tillgängligt allmänt förr så undrar jag hur olycksfallsstatistiken skulle sett ut om det förts någon.