Dammlucka från Hyndevadsdammen i drift mellan 1882 och 2022 då dammen moderniserades med fjärrmanövrering. Då inhägnades området och ett bra fiskeställe blev otillgängligt.

• Gamla dammluckan vid Hyndevadsdammen med trästruktur och röda metallstöd, omgiven av träd och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Patrik440
Kapsyl Kapsyl skrev:
.Kommer ihåg min första räknare, en Hugin med de 4 räknesätten och minne. Inte säker att den ens hade rotknapp 😀 . Gick på två AAA som varade sex timmar.
I högstadiet fick vi låna miniräknare ibland men i övrigt var huvudräkning viktigt för man kunde ju inte gå runt med en miniräknare i fickan hela livet... 🙄

• Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 8 till
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Efter en omväg via ”vanlig” CLP som man upptäckte inte heller var så bra för hälsan har FM nu landat i denna variant. Den kostar typ 1000 skattekronor per flaska
Den stora frågan är om den duger som tätning för gasmasken. De som var lite skäggiga fick rådet att kleta in vapenfett i skägget innan de gick ner i bunkern och testade gasmasken.

• Haha
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Den stora frågan är om den duger som tätning för gasmasken. De som var lite skäggiga fick rådet att kleta in vapenfett i skägget innan de gick ner i bunkern och testade gasmasken.
Nej det tror jag inte. Men de skäggiga som prövat säger att man använder vaselin inte vapenfett.

Och också att det tar två-tre veckor innan man blivit av med vaselinet ur skägget... ;)

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej det tror jag inte. Men de skäggiga som prövat säger att man använder vaselin inte vapenfett.
Jag är själv vittne till att vapenfett användes efter uppmaning från befälet. Vapenfett har väl den fördelen att det ofta är tillgängligt i fält. Ingen normal människa springer väl runt med vaselin i ryggsäcken.

• Haha
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag är själv vittne till att vapenfett användes efter uppmaning från befälet. Vapenfett har väl den fördelen att det ofta är tillgängligt i fält. Ingen normal människa springer väl runt med vaselin i ryggsäcken.
Vapenfett hade vi aldrig med ut i fält. Fanns väl kanske hos trossen om man frågat... Men kamouflagefärgen funkade också i skägget och är lättare att få bort än vapenfett. Och kammofärg hade man alltid med sig.

• Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Känslan av yrkesstolthet och glädjen att gjort ett skickligt hantverk och inte ett hafsverk.
På bilden mitt vindsgolv efter att fått vattenskadan fixad. Begär inte milimeterpassning men det här arbetet gör ingen glad att se.

• Trägolv på vind efter vattenskada, där brädorna uppvisar ojämnheter och spånskivor är fastsatta med synliga skruvar.
    Skapa konto
  • Rör som går igenom en grovt utskuren öppning i ett träplank på ett vindsgolv efter en vattenskada.
    Skapa konto
  • Vindsgolv med ojämn passning och reparerad vattenskada med rör ovanför, synlig brist på precision i hantverket.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Men vem skulle se det? Utom vi då , men för det får du skylla dig själv 😀

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Praktiskt tabell för att avgöra lämplig metod för fläckborttagning. Mycket gick att få bort med trikloretylen, bensen eller genom att pensla med jod.

• Fläckborttagningsguide med metoder för olika fläcktyper såsom trikloretylen och bensen; instruktioner och försiktighetsåtgärder inkluderade.
  • Fläckregister i tabellformat för olika fläcktyper och tillhörande nummer, används för att hitta lämplig fläckborttagningsmetod med olika kemikalier.
    Skapa konto
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
genom att pensla med jod
Vilka fläckar kan man få bort med jod? I min värld har jod en gulbrun färg som är svår att få bort. Jag har uppenbarligen missat något. Googlar jag hittar jag bara information om att ta bort jodfläckar.

Det mesta kunde ju blandas ihop hemma i uthuset förr i tiden. Inget riktigt hushåll utan fransk glansblanksmörja på hyllan.

Recept på fransk glansblanksmörja, inklusive ingredienser som sirap och alun, med instruktioner för blandning och förvaring.

Omslaget av "Gamla Kemisk Tekniska Recept" med blå illustration av alkemister i en verkstad.
Skapa konto

• Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilka fläckar kan man få bort med jod? I min värld har jod en gulbrun färg som är svår att få bort. Jag har uppenbarligen missat något. Googlar jag hittar jag bara information om att ta bort jodfläckar.
Tittade igenom tabellen och jod används endast i ett undantagsfall nämligen på fläckar av lapis. Där avslutas med blötläggning i fixersaltlösning efter att joden lakats ut i vattenbad.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Tittade igenom tabellen och jod används endast i ett undantagsfall nämligen på fläckar av lapis.
De kan inte vara vanliga nuförtiden. Finns ens lapis att köpa längre tro?

Lapis användes tillsammans med cyankalium i försilvringsbad.
Bokens anvisning om att köpa cyankalium för tio öre på apoteket blir nog omöjlig idag.😆

• Svartvit textsida från gammal bok om kemiska processer för försilvring, med ingredienser som cyankalium och lapis.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Bensen, fy för sören. Jag har diverse praktiska kemikalier hemma, eller snarare i ett vällåst, välventilerat skjul, men bensen har jag inte. Jag finner bensen direkt skrämmande och närhelst jag stöter på något derivat läser jag msdc säkerhetsblad noggrannt. De flesta aromater är tämligen harmlösa men det finns också många ormar i gräset. När jag läser om vad man vad som fanns tillgängligt allmänt förr så undrar jag hur olycksfallsstatistiken skulle sett ut om det förts någon.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.