1 749 449 läst ·
15 773 svar
1749k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Duger inte ballistol?B Bitterhetsakademin skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 206 inlägg
Klart den gör! Luktar dessutom godare.DennisCA skrev:
Och lär ska användas i tyskar armén som försvarets hudsalva gör i den svenska. Dvs går bra att steka i, vårda utrustning med, antagligen valla skidorna med också (även om det bara är i södraste delarna de vet vad snö är), och naturligtvis för hudvård.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Denna lite mer nutida är en sak jag glömt bort att den finnsB Bitterhetsakademin skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det månne motsvarande köpkraft idag? Alt så kommer ingen acceptera (känna igen) min sedel och då har den ju ingen köpkraft, iaf utanför banker som jag hoppas accepterar den om de nu har kontanthantering…
/U
Jag vet att jag svarar på ett 1 månad gammalt inlägg, off-topic också, men eftersom jag nyss läste en gammal text om dessa mätare så tänkte jag posta en länk till de intresserade.Intet skrev:
https://runeberg.org/tektid/1946/0043.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utmärkt text om fördelarna med att låta hyresgäster betala för sin del av förbrukningen....
Fullt så illa är det inte men tian från 1962 motsvarar idag cirka 145 kronor enligt statistiken men den är ganska kraftigt manipulerad så egentligen är det nog värre.Tusenlapparna ser man inte ofta, har nog inte sett någon de senaste fem åren. I alla fall de yngre hanterar ju inte sedlar överhuvudtaget utan betalar endast med kort och har ingen aning om hur gällande sedlar ser ut.ullberg skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 930 inlägg
Om du bara visste....B Bitterhetsakademin skrev:Fullt så illa är det inte men tian från 1962 motsvarar idag cirka 145 kronor enligt statistiken men den är ganska kraftigt manipulerad så egentligen är det nog värre.Tusenlapparna ser man inte ofta, har nog inte sett någon de senaste fem åren. I alla fall de yngre hanterar ju inte sedlar överhuvudtaget utan betalar endast med kort och har ingen aning om hur gällande sedlar ser ut.
En och annan wannabe -gangster har väl poserat med sedelbuntar men i dagliga livet verkar de yngre välja att betala med kortet. Även äldre har idag svårt med sedlarna, hörde en kvinna som var säljare på loppis klaga högljutt över att hon tagit emot en gammal ogiltig hundring.Dan_Johansson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 250 inlägg
Är man säljare på loppis bör man ha kunskap om pengar.
Är på resa i Tyskland där man helt avslappnat betalar med pengar. Redstaurangbesök med fyra gäster: Notan kommer, alla lägger lika mycket pengar på bordet som räcker för notan och lite dricks.
Är på resa i Tyskland där man helt avslappnat betalar med pengar. Redstaurangbesök med fyra gäster: Notan kommer, alla lägger lika mycket pengar på bordet som räcker för notan och lite dricks.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Ah, minen på personalen när man vill betala lunchen med kort i Österrike 😂T Thomas_Blekinge skrev:
Sen så hängde man en våt kall trasa över den så var mätningen ett problem mindre...Anders243 skrev:
Ett sånt där lås har jag liggande (upphittat i källaren). Undrar vad det är för ungefärlig årgång? Känns äldre än huset som är från slutet på 1800-talet...S Stefan.o skrev: