Hej!

Hur svårt är det att såga i hålsten.

Måste ta upp ett hål för ett fönster i en vägg av hålsten. Har aldrig jobbat med hålsten förut.

Vad behöver jag för såg/verktyg för detta lilla jobb?

/Jonas

Ingen som något att bidra med i detta ämne? :-/

/Jonas

Är det betonghålsten du menar? Är det det så är det nog inget du sågar i med mindre än riktiga grejer men då brukar man inte nå igenom. När jag tog upp en ny dörr genom betonghålsten så blev det bilmaskin.

Själv använde jag vinkelslip med jula's diamantskiva(230mm), mest för att få lite jämnare kanter på dörrhålet. resten tar du med slägga/kofot/huggmejsel i valfri ordning. ;)
Det dammar en hel del, så duscha väggen med trädgårdsslangen då och då för att binda dammet.

Tackar för tipset...

Tur att jag var och köpte en ny vinkelslip med stenskiva i förrgår då. ;D

/Jonas

Hej Jonas

Jag har gjort hål i en tegelmur, inte betonghålsten direkt men det funkar säkert där också. Jag tog tigersågen inköpt för 200.- och ett 30cm blad för att kapa lecablock. Funkar utmärkt. Det dammar inte alls lika mycket som vinkelslipen.

/J

Tackar för tipset.

Det ska jag testa. Jag testade med vinkelslipen i veckan och det dammade som f-n...

/Jonas

Lecablock är inte samma sak som betongsuggor. Prova att såga med en fogsvans i de båda alternativen (så förstår du snart att det inte går med tigersåg till betongsuggor). 23 cm diamantklinga som man kör efter en uppskruvad läkt och sen bilmaskin tror jag på.

Jo visst....Det dammar en hel del. Men vattnar du väggen blir det lite bättre, det räcker om du kör spår i kanterna med vinkelslipen. Restan tar du med slägga och huggmejsel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.