Jag har tänkt köpa en eller flera nya sågklingor till min kap/gersåg Bosch GCM8s och det jag funderar över är vilket märke på klingan som är mest prisvärd, ska man hålla sig till bosch egna orginalklingor eller fungerar tex dewalt eller andra märken lika bra?

Såg att tex Miles har bra pris på bosch orginalklingor i twinpack som innehåller 80 samt 48 tandade klingor men att de även har dewalts sågklingor i trepack till bättre pris.

http://www.mtmc.co.uk/Cutting-/-Saw...-Twinpack__p-228-12732513-12732673-40823.aspx

http://www.mtmc.co.uk/Product.aspx?ProductID=36902&strParent=search&PPGR=0
 
Både Boschs och Dewalts sågklingor brukar vara bra. I mina ögon är de likvärdiga så Dewalt-kittet ger dig mer klinga för pengarna. 80T känns rejält fintandat på en 8"-såg, Min gissning är att du har mer mytta av kombinationen i Dewalts kit.
 
phl skrev:
Både Boschs och Dewalts sågklingor brukar vara bra. I mina ögon är de likvärdiga så Dewalt-kittet ger dig mer klinga för pengarna. 80T känns rejält fintandat på en 8"-såg, Min gissning är att du har mer mytta av kombinationen i Dewalts kit.
Det blir nog så att jag köper båda varianterna då har man sågklingor för alla tillfällen hoppas jag.

Var köper ni andra som har en kap-/gersåg era klingor är det från england, via ebay, tradera eller från någon lokal handlare?
 
Jag har en dröse klingor jag fått med sågar de senaste åren. Använder man dem bara hemma i huset så räcker det med att slipa dem då och då.
 
Köpte själv Bosch 8" klingor från Miles för något år sedan.
Om köpesumman låg under XX GBP så var frakten väldigt fördelaktig vilket vid det tillfället gjorde Miles oustanding mest prisvärda. Jag fick med en väska åxå till bladen.
 
Mikael_L
80T för 8"-klinga är väl lite väl saftigt?

Vad ska den vara bra till? Såga faner, eller alu-plåt eller ...?
 
Mikael_L skrev:
80T för 8"-klinga är väl lite väl saftigt?

Vad ska den vara bra till? Såga faner, eller alu-plåt eller ...?
Det är en alu/plast klinga passar säker bra till julskinkan åxå
 
Jag trodde man sågade julskinkan i bandsågen.. %:-)
 
Kanske en dum fråga, men passar klingorna till en GCM8 även en PCM8?
 
Mikael_L
Mell skrev:
Såg att Toolstop i UK har rea på boschklingor.
Är detta prisvärt?
Eller blir en 80T överdrivet? Är den sämre på nåt sätt än en 60T om jag värderar fina snitt i trä högt.
Tycker det verkar så pass billigt, hittar ingen 60T till vettigt pris.


[länk]

[länk]
Jag har sett vrålfina snitt från Bosch 48T klinga i 254mm diameter, motsvarar väl ca 30-40T på en 200mm klinga.
Jag tror inte man behöver mer tänder än så, utan det är nog andra saker såsom skärvinklar, tandtyper, vasshet och den generella kvalitén som avgör snittets kvalla.
 
Mell skrev:
...Eller blir en 80T överdrivet? Är den sämre på nåt sätt än en 60T om jag värderar fina snitt i trä högt...
Jag har 80-taggaren, men använder den ganska sällan. Den funkar bra med tunna lister och dylikt. Eftersom den är så pass fintandad är risken för att bränna träet är överhängande, speciellt om det är lite hårdare träslag i annat än fjuttdimension. Den fungerar däremot utmärkt för aluminium. Köp den alltså inte med förväntan att få en klinga som ger god snittkvalitet i "alla" lägen.
 
Mikael_L skrev:
Jag har sett vrålfina snitt från Bosch 48T klinga i 254mm diameter, motsvarar väl ca 30-40T på en 200mm klinga.
Jag tror inte man behöver mer tänder än så, utan det är nog andra saker såsom skärvinklar, tandtyper, vasshet och den generella kvalitén som avgör snittets kvalla.
Jag har själv en 42T i 250mm till min Inca Major. Den gör väldigt fina snitt.
Då hoppar jag över en 80T, läste lite mer om den och jag satsar på en 48T istället.
 
Hej.

Bumpar tråden lite.

Någon som vet var man kan köpa bra sågblad till ovanstående såg, till ett bra pris. Jag är framförallt på jakt efter 6o-tänders men kan även tänka mig 48-tänders.

Toolstop har ett fantastiskt pris men 315 spänn i frakt är ju sjukt.. Har just nu inga andra inköp planerade vilket gör det svårt tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.