En skänksåg har hela klingan dolt i sig i normalläge och kan såga allt från nån millimeter till flera centimeter djupt. Är alltid(?) gjord för att gå på skena. I normalt Bild på en sänksåg (för att inte visa någons favoritmärke) http://media1.bauhaus.se/media/cata...993e105a44aef4c4e2e003aa0b6c/1/1/1160420A.jpgBeifeldtarn92 skrev:Känner mig rätt dum just nu, men ställer ändå frågan.. Vad är det för skillnad mellan en Sänksåg och en Cirkelsåg? försökt googla fram skillnaden men ser rätt lika ut? eller är det bara jag som är dum? Men tack för tipsen. Hoppar nog sågbord för ett tag framåt, känns lite overkill för tillfället samt att det kan ju vara kul att kunna nyttja lite yta i garaget också![]()
En cirkelsåg har istället sitt normala läge med klingan exonerad i sitt maximala sågdjup och då får innan du påbörjar ditt snitt ställa vilket djup du vill ha och det är då fast. Det påverkar då också ergonomi i sågen eftersom du lyfter hela sågen inkl handtag för att få lägre sågdjup. Åtminstone har det sett ut så på alla cirkelsågar jag använt. Ytterligare fördelar med justeringen hos en sänksåg är att den är designad främst för att göra just detta och har oftast väldigt exakta inställningar för djup medans cirkelsågen får man "höfta" lite med om man inte mäter själv med extra mätverktyg. Dessutom tycker jag cirkelsågen blir lätt ostabil vid grunda snitt. Många Cirkelsåga är inte heller konstruerade för att gå i skenor. Men å andra sidan är en sänksåg oftast inte designad för att ens användas utan skena så båda har sina för/nack -delar.
Jag först att du ställer frågan och tror att för många är sänksåg och cirkelsåg samma sak
Det låter som om du kommer att såga mycket skivmaterial och då skulle jag rekommendera Masses sågbord:
https://www.byggahus.se/forum/verkt...verktyg-maskiner-3.html?perpage=15#post837749
i kombination med sänksåg eller cirkelsåg och skena. Kommer du att stå inomhus så är som sagts tidigare sänksågen enormt mycket bättre när det gäller dammhanteringen, givetvis i kombination med dammsugare då.
https://www.byggahus.se/forum/verkt...verktyg-maskiner-3.html?perpage=15#post837749
i kombination med sänksåg eller cirkelsåg och skena. Kommer du att stå inomhus så är som sagts tidigare sänksågen enormt mycket bättre när det gäller dammhanteringen, givetvis i kombination med dammsugare då.
Tack! Jag förstod alldeles utmärkt. Vad tror du skulle passa mig bäst då? Sänk eller Cirkel? om man nu bara ska välja en till och börja med. Jag jobbar i ett garage som är 7x3.5M och kommer såga allt ifrån reglar till större skivor.bmikael skrev:En skänksåg har hela klingan dolt i sig i normalläge och kan såga allt från nån millimeter till flera centimeter djupt. Är alltid(?) gjord för att gå på skena. I normalt Bild på en sänksåg (för att inte visa någons favoritmärke) [länk]
En cirkelsåg har istället sitt normala läge med klingan exonerad i sitt maximala sågdjup och då får innan du påbörjar ditt snitt ställa vilket djup du vill ha och det är då fast. Det påverkar då också ergonomi i sågen eftersom du lyfter hela sågen inkl handtag för att få lägre sågdjup. Åtminstone har det sett ut så på alla cirkelsågar jag använt. Ytterligare fördelar med justeringen hos en sänksåg är att den är designad främst för att göra just detta och har oftast väldigt exakta inställningar för djup medans cirkelsågen får man "höfta" lite med om man inte mäter själv med extra mätverktyg. Dessutom tycker jag cirkelsågen blir lätt ostabil vid grunda snitt. Många Cirkelsåga är inte heller konstruerade för att gå i skenor. Men å andra sidan är en sänksåg oftast inte designad för att ens användas utan skena så båda har sina för/nack -delar.
Jag först att du ställer frågan och tror att för många är sänksåg och cirkelsåg samma sakHoppas min snabba beskrivning hjälper något. Kanske har jag missat något bra men det är åtminstone min uppfattning om skillnaden mellan de båda.
Mycket möbelsnickeri som ligger främst, ska även lägga trall i sommar på uteplatsen så kommer bli en salig blandning på jobb. Glada snickaramatören i mig har äntligen stigit fram och suget och nöjet har verkligen växt!
Det är mycket man vill ha i sin arsenal men plånboken begränsar ofta.
Såg intressant ut! valet blev just svårare, kom ju ur tänket kring sågbordet där men nu vet jag inte om jag ska köpa mig en sänk/cirkel ist :x Är ju så långt ifrån proffs man kan komma så vill ju slippa såga så mycket som möjligt på "fri hand" men antar att båda går att köra på skena utan problem? viktigt är raka snitt hehejac skrev:Det låter som om du kommer att såga mycket skivmaterial och då skulle jag rekommendera Masses sågbord:
[länk]
För mig personligen så skulle jag hellre leva utan sänksåg än utan cirkelsåg.Beifeldtarn92 skrev:Tack! Jag förstod alldeles utmärkt. Vad tror du skulle passa mig bäst då? Sänk eller Cirkel? om man nu bara ska välja en till och börja med. Jag jobbar i ett garage som är 7x3.5M och kommer såga allt ifrån reglar till större skivor.
Mycket möbelsnickeri som ligger främst, ska även lägga trall i sommar på uteplatsen så kommer bli en salig blandning på jobb. Glada snickaramatören i mig har äntligen stigit fram och suget och nöjet har verkligen växt!
Det är mycket man vill ha i sin arsenal men plånboken begränsar ofta.
Fast när man vill göra 100% raka snitt med bra resultat är en bra sänksåg helt oersättligt.
Så det är inte lätt att välja
Men man behöver ju inte gå all in heller, en vettig cirkelsåg kan man utan problem köpa för en tusenlapp. Så du kanske skulle börja där?
Bygg sedan lite jiggar till den, exempelvis skena som länkades till Youtube klipp tidigare, går även skruva fast en cirkelsåg upp och ner i en skiva och på så vis byggt sig en enkel bordssåg. Detta dock med försiktighet då man saknar all form av skydd för klingan.
Går även fint att med en vinkelhake och en tving kapa reglar rakt och snyggt med cirkelsåg.
Kanske ska satsa på en sänksåg först, plånboken fylls ju på ifall man vill satsa på bägge delar så småningom hehebmikael skrev:För mig personligen så skulle jag hellre leva utan sänksåg än utan cirkelsåg.
Fast när man vill göra 100% raka snitt med bra resultat är en bra sänksåg helt oersättligt.
Men man behöver ju inte gå all in heller, en vettig cirkelsåg kan man utan problem köpa för en tusenlapp. Så du kanske skulle börja där?
Bygg sedan lite jiggar till den, exempelvis skena som länkades till Youtube klipp tidigare, går även skruva fast en cirkelsåg upp och ner i en skiva och på så vis byggt sig en enkel bordssåg. Detta dock med försiktighet då man saknar all form av skydd för klingan.
Går även fint att med en vinkelhake och en tving kapa reglar rakt och snyggt med cirkelsåg.
Det blev ett sånt här kit: Bosch Blå GKS 55+ Gbmikael skrev:Jag tycker som sagt en sänksåg ofta är mycket mer klumpig än en cirkelsåg för snabba jobb, min sänksåg åker oftast bara fram när jag vill ha riktigt bra precision eller vill hålla det rent runt mig (såga inne i bostadsytor etc.) Och då har jag en dyr sänksåg som är riktigt bra, hade jag köpt ett mellanting tror jag aldrig den skulle blivit använd utan en bra cirkelsåg skulle alltid varit den jag valde
Vad blev det för såg?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kollade lite på sänksågar, är det bara jag eller är det svårare att hitta ett stort utbud på sänksågar än cirkelsågar? hittar nästan bara cirkelsågar om man inte ska upp på 4000kr +bmikael skrev:För mig personligen så skulle jag hellre leva utan sänksåg än utan cirkelsåg.
Det där funkar nog bra! Själv är jag lite sugen på att komplettera min sänksåg med en liknande fast betydligt större: https://www.lefeld.de/bosch-handkreissaege-gks-85-g-im-karton.htmlPear4Life skrev:
Perfekt till att kanta grovt virke.
Nej, det stämmer nog. Finns scheppach för lite mindre pengar men i övrigt är det rätt skralt. En sänksåg är ju ett precisionsinstrument på ett helt annat sätt än en cirkelsåg, troligen dyrare att tillverka än en cirkelsåg.Beifeldtarn92 skrev:
Jag har inte använt cirkelsågen en gång sedan sänksågen införskaffades för x antal år sen. Har lånat ut cirkeln på obestämd tid till svärfar.Pear4Life skrev:
Har inte rivningssågat nåt utan bara nytt material dock.