Hejsan!
Hoppas detta är rätt del av forumet.

Sågade ner en lättbetongvägg i hallen där en dörröppning tidigare satt för att få lite mera öppen yta.
Problemet är att det blev väldigt ojämnt, och på ena sidan så ramlade det ur ett lättbetongblock. Vad fäster man detta med lättast?

hall2.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På andra sidan så såg det lättare ut, tills jag märkte att väggarna före/efter väggsnutten jag tog bort skiljer. Ca 1.5 cm höjdskillnad. Mejsla ut det bruk som sticker ut och försöka göra en fin övergång med spackel? Alt gipsskiva?
Novis på detta så alla synpunkter är tacksamma.
hall3.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Låt bli att sätta tillbaka, fyll med fogskum. och som du sa, jämna till och spackla

Fogskum kommer troligtvis att spräcka bort väggbiten till höger som fortfarande är hel. Spackla igen med gipsspackel eller c-bruk istället.

Gipsbruk är väldigt trevligt att jobba med märkte jag när jag lappade sprickor i källarens lättbetongvägg.

Gipsbruk! Nackdelen är torktiden :)

Sätter också min röst på gipsbruk. Gypsum kan läggas i tjocklekar mellan 2-60mm per omgång utan armering. Helt underbart att arbeta med.

Tack och bock för tipsen :) Antar att gipsbruket är slipbart?
Köpte en huggmejsel för att rensa ur "spåret" som är på bild 2. Men den var inte jätteeffektiv. Känns som bilmaskin är lite overkill..?

Redigerat:
Kan du inte fälla in en gipsskiva? Så blir det slätt direkt. Kan vara svårt att spackla jämnt.

Gipsspackel är inte direkt slipbart men går utmärkt att fylla med o toppa sedan med ett mer lättslipat sandspackel!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.