Brukar ju snackas om logosol och jiggar stup i kvarten. Men här är en ryss som menar allt du behöver är en motorsåg och rätt teknik:


Han talar först om några jiggar han byggde, som inte gav önskat resultat, sen om hans teknik.
 
  • Gilla
Daja70 och 1 till
  • Laddar…
P
Man behöver en jigg inte mycket mer..
Går att klyva utan, men det blir svårt vid 1"..
 
Har du kollat videon?
 
Jag kollade, och jag skulle vilja veta mer om slipningen av kedjan...

Jag har gjort en bänk för några år sen, där sittytan var en 35-40 cm i diameter stock som jag klöv på längden och det tog inte lång tid att inse att spetsen skar bäst... (vilket jag iofs trodde berodde på min klena såg).. Jag använde inte den gungande tekniken, och det blev inte rakt direkt...
 
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
P
DennisCA DennisCA skrev:
Har du kollat videon?
Ja Dennis.. Du och jag har tampas förr på ett annat forum om jag inte är helt fel ute..
Men även här så gör han en klyvjigg.
Har en liknande stående ute i ladugården.
Finns att köpa också. Kostar ca 1500 kr
 
DennisCA DennisCA skrev:
Han talar först om några jiggar han byggde, som inte gav önskat resultat, sen om hans teknik.
Så videon handlar inte om nån jigg eller jiggtilverkande, utan att klyva utan jigg.

Jiggarna är misslyckanden han provade med först och inte poängen i videon...
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
P
DennisCA DennisCA skrev:
Så videon handlar inte om nån jigg eller jiggtilverkande, utan att klyva utan jigg.

Jiggarna är misslyckanden han provade med först och inte poängen i videon...
Vart har han klyvit fram 1"=2.54cm bräda?
Ser mer ut som han gjort 4"
 
Ingen har talat om att klyva 1 tums brädor här förutom du, det är något du har fastnat på. Det är för min del helt ointressant, talar om att klyva som i videon.
 
P
DennisCA DennisCA skrev:
Ingen har talat om att klyva 1 tums brädor här förutom du, det är något du har fastnat på. Det är för min del helt ointressant, talar om att klyva som i videon.
Ja det må så vara men det var just det jag skrev om.
Att Karln lyckas med detta har man ju sett från Afrika sedan länge på youtube.
Menade inget illa bara så man inte tror att man kan klyva fram brädor på 1" utan jigg.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.