Hej

Ska börja att ta fram eget material till ett antal snickeriprojekt. Väntar på leverans av en rikt- och planhyvel så att inte allt behöver handhyvlas eller köpas längre.

Jag ska tillverka dels längre paneler och dörrar i kvistfri furu och då funderar jag på för och nackdelar med olika sätt att dela upp materialet. Jag har möjlighet att köpa möbeltorrt virke i olika dimensioner. För detta projekt hade jag tänkt att köpa 50 mm kvartsågat för att sedan paneler runt 20mm tjocka. Vad finns det för och nackdelar med att dela upp virket enligt alternativen i bilden. Säg till höger och vänster?

Ska även ta fram material för att tillverka en lådor/hyllor till en platsbyggd walk-in-closet.

• Två alternativ för att dela upp ett 50 mm tjockt trästycke visas, med röda linjer som markerar snitt.
Vanligen limmar man ihop mindre bitar till större för att man inte har större eller att kvaliteten är dålig. Här vill du göra tvärtom?
Vad har du för utrustning i övrigt? Har du tillgång till bandsåg så kan du ju såga tunnare plankor av dina tjocka utan att behöva få (fula) limskarvar.

T
I exemplet till vänster så får du stående årsringar vilket ger ett annat utseende men framför allt en bräda som är stabilare när det kommer till kupning och vridning av virket. Det är att föredra när du ska göra paneler och annat. Det kommer dock att ha mindre "liv" i ådringen som man ibland vill ha.

Sen finns det alltid spänningar i virket som gör att när du sågar det så kommer det iaf att röra sig lite så såga med övermått och sen hyvla till färdig dimension.

Anledning till uppdelningen är att jag vill skapa dörrar om ca 60cm bredd. Ska bli en platsbyggd hallmöbel med dörrar och förvaring som bara hårdvaxolja (totalt 3m lång och 3m hög). Har inte bandsåg utan det får blir på en klyvsåg och köra från två sidor, då blir det upp till 13-14cm djup.

Så fördelen med vänstra är mer stabilitet, kanske lite med spill, mindre liv.

Högra, mindre spill, mer liv i panelen, risk för mer förändringar över tid pga av liggande åldring?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag skulle försökt få till så breda plankor som möjligt så dina paneler får så få limfogar som möjligt. Tex att du klyver och spegelvänder mönstret kan ge en fin effekt. Annars kan du nästan lika gärna köpa färdiga billiga limfogskivor som ju är limmade av tunna stavar?
Hur ska du tillverka dörrarna, flytande panel i ram? I sådan konstruktion är stabilitet i ramens virke viktigast så där har du med fördel stående årsringar, själva panelen stabiliseras av ramen.

Redigerat:
Jag har tidigare köpt färdig limfog till vissa projekt, men tycker att det blir ganska mycket spill samt att skivorna av lite bättre kvalitet är ganska dyra för mig som handlar som konsument. Typ en 60x250cm skiva kostar mellan 2500-3000 kr samt att det blir alltid tid och frakter på det. När jag kollar på skivor som jag har köpt så är det ofta att det är kvartsågat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.