Hej!

Håller på att renovera i hallen och vill bli av med ett valv som går in i vardagsrummet. Har sågat upp det ena hörnet hittills och stötte bara på ett par typ räfflade aluminium bitar som armering.

Känns väldigt långsökt men passar på att fråga ändå om nån har erfarenhet om ämnet. Det här kan väl inte behöva stöttas upp på något sätt? Jag vet att en granne tagit ner hela väggen och ersatt med en balk i taket men känner att dom här små hörnen kan väl omöjligt göra jätte mycket för hållfastheten.

• Ett halvrenoverat valv i en hall, med skadade väggkanter. En kamin i rummet bortom valvet och golvet är delvis av trä och kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Valv är ju bland de äldsta sätten att fördela laster ovanifrån, så visst kan det vara bärande.
Hur ser ser ut ovanför? Har du någon ritning?

Absolut men så lite material utan armering, kan det hålla upp så mycket? Ca en meter till vänster är det en öppning till köket utan valv i samma storlek som denna. Ovanför öppningen är det en halvmeter lättbetong kvar innan taket och precis ovanför är hallen på övervåningen. Har inga ritningar tyvärr.

J
L Lucipurr skrev:
Absolut men så lite material utan armering, kan det hålla upp så mycket? Ca en meter till vänster är det en öppning till köket utan valv i samma storlek som denna. Ovanför öppningen är det en halvmeter lättbetong kvar innan taket och precis ovanför är hallen på övervåningen. Har inga ritningar tyvärr.
Men det kan vara en lättbetongsbalk ovanför den andra öppningen..
Är det murat med lättbetongssten så kan man inte ha en öppning utan en balk som håller upp stenen, och detta är utan laster som vi inte vet något om..

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Men det kan vara en lättbetongsbalk ovanför den andra öppningen..
Är det murat med lättbetongssten så kan man inte ha en öppning utan en balk som håller upp stenen, och detta är utan laster som vi inte vet något om..
Ja men det köper jag som du säger att det kan vara en balk ovanför den andra dörren men då borde det vara en balk ovanför den här med och jag sågar ju inte öppningen högre än vad den redan är och då hålls balken intakt. Jag är ganska okunnig i ämnet så kanske har har tabbat mig helt. Dom jag pratat med innan har sagt att det inte ska vara några problem. Får väl se om huset rasar

M Maestrono skrev:
Valv är ju bland de äldsta sätten att fördela laster ovanifrån, så visst kan det vara bärande.
Hur ser ser ut ovanför? Har du någon ritning?
Fick tag på ritningar från kommunen och så här ser det ut om det säger något. Tog ner listerna från öppningen till vänster och kan inte se att det ligger nån balk där heller. Toppen av den öppningen är lika porös som att man bara sågat upp siporex

• Ritning av husplan med markerad valvöppning vid hall och sovrum. Öppning till vänster utan balk och porös som siporex.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.