Jag ska försöka bygga en hatthylla imorgon och för det har jag köpt 28x400x2000mm gran limfog.
Jag vill helst att den ska ha ett rundat hörn på ena sidan i stil med denna.
om det är svårt att göra runda hörn så skulle även något i denna stil fungera.
Så min fråga är; måste jag först runda hörnet med en sticksåg och sen köra med överhandsfräsen eller kan man köra direkt med fräsen, tänk på att jag är total nybörjare
Jag täckte hyra en BOSCH POF 1400 ACE överhandsfräs, om det fungerar.
Jag vill helst att den ska ha ett rundat hörn på ena sidan i stil med denna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
om det är svårt att göra runda hörn så skulle även något i denna stil fungera.
Logga in
Skapa konto
Så min fråga är; måste jag först runda hörnet med en sticksåg och sen köra med överhandsfräsen eller kan man köra direkt med fräsen, tänk på att jag är total nybörjare
Jag täckte hyra en BOSCH POF 1400 ACE överhandsfräs, om det fungerar.
Det går vilket som. Vid stor radie brukar jag kapa spetsen först. Men, hur har du tänkt att få till en jämn radie på hörnet? Att köra på frihand lär bli svårt, speciellt när du är nybörjare. När jag fräser hörn använder jag en bordsmonterad fräs och radiemallar som jag 3D printat för att få jämna hörn. När du har en jämn radie kan du fräsa profilen med en kopierfräs.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
hmm, låter som det inte är så enkelt som jag hade hoppats.TeroM skrev:Det går vilket som. Vid stor radie brukar jag kapa spetsen först. Men, hur har du tänkt att få till en jämn radie på hörnet? Att köra på frihand lär bli svårt, speciellt när du är nybörjare. När jag fräser hörn använder jag en bordsmonterad fräs och radiemallar som jag 3D printat för att få jämna hörn. När du har en jämn radie kan du fräsa profilen med en kopierfräs.
[bild]
[bild]
Om jag gör som bild 2, är det ”bara” att fräsa från båda hållen och mötas i vinkeln, eller hur gör man?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 901 inlägg
Min lösning på problemet är sticksåg och sedan slipa med slippapper.
Sedan går ju bra att fräsa.
Protte
Sedan går ju bra att fräsa.
Protte
Du är på rätt spår, markera ut radien du vill ha på hörnen med en mall först, tex ett lock eller annat med rätt diameter. Såga försiktigt med sticksågen precis utanför din markering och slipa sedan det sista till du är nöjd och har ett slät och jämn yta. Sedan använder du ett frässtål med kullager som guidas av kanten på din hylla.
Om du aldrig använt fräs tidigare är det bra att läsa på lite först kring tex med- och motfräsning och kanske även testa först på en skräpbit innan du går på hatthyllan. Försök att inte fräsa hela profilens djup i ett svep utan öka inställningen i några steg och låt den sista omgången ta sista halva millimetern så får du en finare yta.
Om du aldrig använt fräs tidigare är det bra att läsa på lite först kring tex med- och motfräsning och kanske även testa först på en skräpbit innan du går på hatthyllan. Försök att inte fräsa hela profilens djup i ett svep utan öka inställningen i några steg och låt den sista omgången ta sista halva millimetern så får du en finare yta.
Liknande trådar
-
Hur bör man göra för svackan(kanten) rund golvbrunnsmanchetten?
Badrum -
Var bör jag lägga kantsten mellan grund och gräs?
Trädgård allmänt -
Fixa stämjärn med rundad kant.
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Torpargrunds mörker, armering utav ny kantbalk! Garanterat mörker för er som kan!
Grund & Markarbeten -
Gjuta kantbalk på ojämn grund
Utbyggnad och tillbyggnad