9 030 läst ·
28 svar
9k läst
28 svar
Såga ner träd vid telefonledning
Hos oss är det skillnad om trädet är "i ledningsgatan" eller inte. Träd som trasslar in sig i ledningarna tar de (Skanova), men inte de som är angränsande. De senare är ofta svåra att hantera om man inte är försiktig då de gärna "studsar ut" via angränsande träds grenverk.nino skrev:
Ja så är det säkert här medpacman42 skrev:
Har några träd som ska ner men har lite tur för nu är trådarna borta
Har en stolpe på gården till ingen nytta så tänkte kolla om dom inte kan ta bort den
Vi tog med grannens telefontråd själva (hon har bara mobil) och satte aldrig upp den igen. Det lär ju aldrig hända heller. Orsaken var att vi behövde rensa i ett träd (markägaren plus tomtägarna runt om) och hellre en kontrollerad nedtagning än en okontrollerad...nino skrev:
Vad har de i stolpen då? Kan du inte be om att få ta ned den själv?nino skrev:
Det lät ju som att det bara var telefontråd.
Den gör som egentligen ingen skada där den står men det ska upp en altan i närheten, gräsmattan ska snyggas till och förhoppningsvis ska det bli en häck där i sommar så det hade ju varit skönt att få bort den nu men den får stå där så får dom lösa det den dagen den ska väck
Du gör som du vill! Jag hade dock tagit bort den. Jag är dock lite rebellisk av mig när det gäller sådant här. Ologiska svar ger ologiska handlingar...nino skrev:
Allvetare
· västkusten
· 127 inlägg
Det klart att de inte kan ge dig lov att klättra i gamla murkna telestolpar.
Runt om kring mig har "alla" tagit bort de tragisk lågt hängande trådarna. Och häromveckan kom det ett gäng gubbar och en hiskelig maskin som drog upp stolparna. Jag tror inte de var ledsna eller frågade var tråden var.
-klipp bort din egen tråd!
Runt om kring mig har "alla" tagit bort de tragisk lågt hängande trådarna. Och häromveckan kom det ett gäng gubbar och en hiskelig maskin som drog upp stolparna. Jag tror inte de var ledsna eller frågade var tråden var.
-klipp bort din egen tråd!
För er som vill få bort stolpar som enbart används för tele så gäller "Senast 2026 kommer hela kopparnätet vara avvecklat." Men på vissa platser finns fiber hängt i stolparna så där kan de bli kvar.
Såg några fina telestolpar, lite nyare, utan röta liggande bakom ett av uthusen
Måste ingå i allemansrätten motsvarande bärplockning om de ligger ute i skogarna.
Såg några fina telestolpar, lite nyare, utan röta liggande bakom ett av uthusen
Måste ingå i allemansrätten motsvarande bärplockning om de ligger ute i skogarna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden