nino nino skrev:
Här tror jag att Telia, eller vad företaget som äger ledningarna, har kommit ut och fällt träden. Eller troligen har man anlitat någon för att ta ner
Hos oss är det skillnad om trädet är "i ledningsgatan" eller inte. Träd som trasslar in sig i ledningarna tar de (Skanova), men inte de som är angränsande. De senare är ofta svåra att hantera om man inte är försiktig då de gärna "studsar ut" via angränsande träds grenverk.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hos oss är det skillnad om trädet är "i ledningsgatan" eller inte. Träd som trasslar in sig i ledningarna tar de (Skanova), men inte de som är angränsande. De senare är ofta svåra att hantera om man inte är försiktig då de gärna "studsar ut" via angränsande träds grenverk.
Ja så är det säkert här med
Har några träd som ska ner men har lite tur för nu är trådarna borta :D

Har en stolpe på gården till ingen nytta så tänkte kolla om dom inte kan ta bort den
 
nino nino skrev:
Ja så är det säkert här med
Har några träd som ska ner men har lite tur för nu är trådarna borta :D

Har en stolpe på gården till ingen nytta så tänkte kolla om dom inte kan ta bort den
Vi tog med grannens telefontråd själva (hon har bara mobil) och satte aldrig upp den igen. Det lär ju aldrig hända heller. Orsaken var att vi behövde rensa i ett träd (markägaren plus tomtägarna runt om) och hellre en kontrollerad nedtagning än en okontrollerad...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Skickade precis in en anmälan att jag vill ha bort stolpen. Går några trådar från den till huset men inte från stolpen, inte nedgrävda heller.
Få se vad dom svarar
 
  • Älska
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Skickade precis in en anmälan att jag vill ha bort stolpen. Går några trådar från den till huset men inte från stolpen, inte nedgrävda heller.
Få se vad dom svarar
Helt rätt tillvägagångssätt!
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Helt rätt tillvägagångssätt!
Jaha jag får betala nedtagningen av deras stolpe som står på min mark :mad:
Vilka idioter
Skrev till och med att gården ska planeras och häck ska sättas så om den kunde försvinna till våren vore det bra.
 
Här blev dom istället glada över att få avveckla 1,5 stolpe….. (en egen och en dom delade med vattenfall, får tydligen betala hyra för delade stolpar)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jaha jag får betala nedtagningen av deras stolpe som står på min mark :mad:
Vilka idioter
Skrev till och med att gården ska planeras och häck ska sättas så om den kunde försvinna till våren vore det bra.
Vad har de i stolpen då? Kan du inte be om att få ta ned den själv?

Det lät ju som att det bara var telefontråd.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vad har de i stolpen då? Kan du inte be om att få ta ned den själv?

Det lät ju som att det bara var telefontråd.
Bara teletråd till huset, till stolpen är det borta sen många år

Nej ta ner den själv gick minsann inte
 
nino nino skrev:
Bara teletråd till huset, till stolpen är det borta sen många år

Nej ta ner den själv gick minsann inte
Men om den står på din tomt så skulle jag ta ned den ändå. Du kommer inte att åka på något pga detta så länge det bara är din telelina i den.
 
Den gör som egentligen ingen skada där den står men det ska upp en altan i närheten, gräsmattan ska snyggas till och förhoppningsvis ska det bli en häck där i sommar så det hade ju varit skönt att få bort den nu men den får stå där så får dom lösa det den dagen den ska väck
 
nino nino skrev:
Den gör som egentligen ingen skada där den står men det ska upp en altan i närheten, gräsmattan ska snyggas till och förhoppningsvis ska det bli en häck där i sommar så det hade ju varit skönt att få bort den nu men den får stå där så får dom lösa det den dagen den ska väck
Du gör som du vill! Jag hade dock tagit bort den. Jag är dock lite rebellisk av mig när det gäller sådant här. Ologiska svar ger ologiska handlingar... ;)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Det klart att de inte kan ge dig lov att klättra i gamla murkna telestolpar.
Runt om kring mig har "alla" tagit bort de tragisk lågt hängande trådarna. Och häromveckan kom det ett gäng gubbar och en hiskelig maskin som drog upp stolparna. Jag tror inte de var ledsna eller frågade var tråden var.
-klipp bort din egen tråd!
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
För er som vill få bort stolpar som enbart används för tele så gäller "Senast 2026 kommer hela kopparnätet vara avvecklat." Men på vissa platser finns fiber hängt i stolparna så där kan de bli kvar.
Såg några fina telestolpar, lite nyare, utan röta liggande bakom ett av uthusen:cool:
Måste ingå i allemansrätten motsvarande bärplockning om de ligger ute i skogarna.;)
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.