8 110 läst ·
2 svar
8k läst
2 svar
Såga i eternit
Jag har två eternitrör som behöver kortas av.
Får/bör man såga i eternit själv? Ska man använda nån sorts skydd? Måste man ta tillvara dammet? Hurdå i så fall? Nåt annat man ska tänka på?
Det är som sagt bara två rör, men man har blivit lite skrämd av allt snack om asbest.
Tacksam för svar.
Får/bör man såga i eternit själv? Ska man använda nån sorts skydd? Måste man ta tillvara dammet? Hurdå i så fall? Nåt annat man ska tänka på?
Det är som sagt bara två rör, men man har blivit lite skrämd av allt snack om asbest.
Tacksam för svar.
Som sagt, munskydd på. Vill du vara riktigt duktig ber du någon vattna med vattenkanna medans du sågar så slipper du dammet helt.
Det är låga halter av asbest i eternitplattor så man ska inte överdriva farorna med detta (för oss som inte arbetar med det dagligen) - MEN det kostar väldigt lite att sätta på sig en riktig ansiktsmask - så varför inte?
EDIT: Får man föresten föreslå att du byter ut dessa rör när du ändå håller på? Verkar vara ett lysande tillfälle för detta som uppenbarat sig.
Det är låga halter av asbest i eternitplattor så man ska inte överdriva farorna med detta (för oss som inte arbetar med det dagligen) - MEN det kostar väldigt lite att sätta på sig en riktig ansiktsmask - så varför inte?
EDIT: Får man föresten föreslå att du byter ut dessa rör när du ändå håller på? Verkar vara ett lysande tillfälle för detta som uppenbarat sig.
Klicka här för att svara