Vi sågar bara ek resten köps.
Allt ligger ströat med strö överst och sedan plank ovanpå dem med lite tyngd inne på logen.
 
Det blir alltid lite märken av färskt strö men om det ska användas i bastun lär den ju hyvlas när det torkat och då försvinner ju eventuella märken...

Man vill ju undvika att låta stockar ligga länge så såga så snabbt som möjligt efter fällning...

På vintern är det ju bättre med mindre vatten i träet och vid minusgradar händer ju inget..

/ATW
 
  • Gilla
Zebehn
  • Laddar…
Och såga i större dimension som du sedan klyver och hyvlar.
 
  • Gilla
Zebehn
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det blir alltid lite märken av färskt strö men om det ska användas i bastun lär den ju hyvlas när det torkat och då försvinner ju eventuella märken...

Man vill ju undvika att låta stockar ligga länge så såga så snabbt som möjligt efter fällning...

På vintern är det ju bättre med mindre vatten i träet och vid minusgradar händer ju inget..

/ATW
Min granne kommer inte ha tid att såga på några månader till.
 
A AndersS skrev:
Och såga i större dimension som du sedan klyver och hyvlar.
Det ville jag också göra: såga skivor som jag senare skulle såga till med min bordsåg.
 
A AndersS skrev:
Brukar trava och ströa virke där jag överst lägger sten/betongplattor som tyngd.
Torkar den ordentligt då?
 
Den förste
 
  • Nedfällt träd på marken i skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Zebehn Zebehn skrev:
Torkar den ordentligt då?
Det är så man torkar sågat virke, genom att ströa så det blir luft i traven.
Sedan klyver man det i de dimensioner man önskar och ev. hyvlar.
Vad i bastun ska virket användas till?
Är det lavar skulle jag såga det i dimension, ojusterat, så att du får ut flera länger av en planka, dvs tjocklek motsvarar bredden på bastulaven.
 
  • Gilla
Zebehn
  • Laddar…
Zebehn Zebehn skrev:
Min granne kommer inte ha tid att såga på några månader till.
Vet inte hur länge asp klarar sig... Vet att tall kan få blånad men i övrigt klarar sig en stund.

Missfärgning är det som händer först men hur mycket är svårt att veta... antar att det tränger in från ändträet först så det kan vara ide att såga med lite marginal...

Kör på så får ni se hur det ser ut /går när ni sågar...

Skulle dock inte hänga upp hela min ekonomi/bastubygge på att utfallet blir perfekt.

Dvs
funktion: det kommer absolut att fungera.
utseende: finns risker.

/ATW
 
  • Gilla
Zebehn
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Vet inte hur länge asp klarar sig... Vet att tall kan få blånad men i övrigt klarar sig en stund.

Missfärgning är det som händer först men hur mycket är svårt att veta... antar att det tränger in från ändträet först så det kan vara ide att såga med lite marginal...

Kör på så får ni se hur det ser ut /går när ni sågar...

Skulle dock inte hänga upp hela min ekonomi/bastubygge på att utfallet blir perfekt.

Dvs
funktion: det kommer absolut att fungera.
utseende: finns risker.

/ATW
Tack för tipset! Jag lämnar allt 20 cm längre än vad som behövs.

För några år sedan var jag redan tvungen att släppa perfektion och har lyckligtvis kunnat ersätta den med att ha rolig.
Jag tycker det är helt fantastiskt att jag hämtar virket från samma plats där bastun står. Att priset dessutom är förmånligt är en trevlig bonus.

Golvplattorna och plattorna bakom kaminen lyckades jag rädda från en container, och på det sättet får jag ihop en stor del.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det är så man torkar sågat virke, genom att ströa så det blir luft i traven.
Sedan klyver man det i de dimensioner man önskar och ev. hyvlar.
Vad i bastun ska virket användas till?
Är det lavar skulle jag såga det i dimension, ojusterat, så att du får ut flera länger av en planka, dvs tjocklek motsvarar bredden på bastulaven.
Jag har inte helt bestämt mig designen ännu, men jag vill i alla fall använda virket till bänkarna och väggarna i bastun. Om det går, även till taket.
Och om jag har något över vill jag använda det till att bygga omklädningsrummet, men annars köper jag paneler med pärlprofil hos Byggmax.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Hade turen att ett lokalt sågverk året när jag byggde bastu hade provat att tillverka al-panel och asp-lavar.
 
  • Gilla
Zebehn
  • Laddar…
När det gäller marginal för hyvling lägg på ett antal millimeter runt om brädan så att man har nåt att hyvla efter torkning...

/ATW
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hade turen att ett lokalt sågverk året när jag byggde bastu hade provat att tillverka al-panel och asp-lavar.
Den turen har jag också!
Jag är väldigt nyfiken på vilka resultat det kommer att ge mig.
 
A ArneTW skrev:
När det gäller marginal för hyvling lägg på ett antal millimeter runt om brädan så att man har nåt att hyvla efter torkning...

/ATW
Det hade jag inte tänkt på, tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.