1 321 läst ·
31 svar
1k läst
31 svar
Såga en asp till brädor
Det blir alltid lite märken av färskt strö men om det ska användas i bastun lär den ju hyvlas när det torkat och då försvinner ju eventuella märken...
Man vill ju undvika att låta stockar ligga länge så såga så snabbt som möjligt efter fällning...
På vintern är det ju bättre med mindre vatten i träet och vid minusgradar händer ju inget..
/ATW
Man vill ju undvika att låta stockar ligga länge så såga så snabbt som möjligt efter fällning...
På vintern är det ju bättre med mindre vatten i träet och vid minusgradar händer ju inget..
/ATW
Min granne kommer inte ha tid att såga på några månader till.A ArneTW skrev:Det blir alltid lite märken av färskt strö men om det ska användas i bastun lär den ju hyvlas när det torkat och då försvinner ju eventuella märken...
/ATW
Det är så man torkar sågat virke, genom att ströa så det blir luft i traven.Zebehn skrev:
Sedan klyver man det i de dimensioner man önskar och ev. hyvlar.
Vad i bastun ska virket användas till?
Är det lavar skulle jag såga det i dimension, ojusterat, så att du får ut flera länger av en planka, dvs tjocklek motsvarar bredden på bastulaven.
Vet inte hur länge asp klarar sig... Vet att tall kan få blånad men i övrigt klarar sig en stund.Zebehn skrev:
Missfärgning är det som händer först men hur mycket är svårt att veta... antar att det tränger in från ändträet först så det kan vara ide att såga med lite marginal...
Kör på så får ni se hur det ser ut /går när ni sågar...
Skulle dock inte hänga upp hela min ekonomi/bastubygge på att utfallet blir perfekt.
Dvs
funktion: det kommer absolut att fungera.
utseende: finns risker.
/ATW
Tack för tipset! Jag lämnar allt 20 cm längre än vad som behövs.A ArneTW skrev:Vet inte hur länge asp klarar sig... Vet att tall kan få blånad men i övrigt klarar sig en stund.
Missfärgning är det som händer först men hur mycket är svårt att veta... antar att det tränger in från ändträet först så det kan vara ide att såga med lite marginal...
Kör på så får ni se hur det ser ut /går när ni sågar...
Skulle dock inte hänga upp hela min ekonomi/bastubygge på att utfallet blir perfekt.
Dvs
funktion: det kommer absolut att fungera.
utseende: finns risker.
/ATW
För några år sedan var jag redan tvungen att släppa perfektion och har lyckligtvis kunnat ersätta den med att ha rolig.
Jag tycker det är helt fantastiskt att jag hämtar virket från samma plats där bastun står. Att priset dessutom är förmånligt är en trevlig bonus.
Golvplattorna och plattorna bakom kaminen lyckades jag rädda från en container, och på det sättet får jag ihop en stor del.
Jag har inte helt bestämt mig designen ännu, men jag vill i alla fall använda virket till bänkarna och väggarna i bastun. Om det går, även till taket.A AndersS skrev:Det är så man torkar sågat virke, genom att ströa så det blir luft i traven.
Sedan klyver man det i de dimensioner man önskar och ev. hyvlar.
Vad i bastun ska virket användas till?
Är det lavar skulle jag såga det i dimension, ojusterat, så att du får ut flera länger av en planka, dvs tjocklek motsvarar bredden på bastulaven.
Och om jag har något över vill jag använda det till att bygga omklädningsrummet, men annars köper jag paneler med pärlprofil hos Byggmax.