Tänkte sätta in en kamin i torpet, rev väggen och fann att taket hålls upp av timmer som ligger för nära min framtida rökgång. Sotaren säger 50cm till brännbart material, så jag skulle vilja byta ut delar av stockarna högst upp på bilden på väggen. Stocken som står på ett hål uppe till vänster är stocken i andra bilden som går hela vägen upp till mitten av taket och stöttar (ganska väldigt bärande skulle jag gissa).
Någon som har en idé? Kan man t.ex fylla igen hålet som stocken står på med en rejäl träbit och kapa bort det till höger? 50cm är alldeles innan hålet ifrån rökgången.
Kan det förresten vara så att de liggande stockarna tillför en vågrät stabilitetsfunktion i hela huskonstruktionen? Alltså måste jag byta ut hela stocken mot något lite mer värmetåligt eller kollapsar torpet utan dom?
//Pinfärsk på renovering
Någon som har en idé? Kan man t.ex fylla igen hålet som stocken står på med en rejäl träbit och kapa bort det till höger? 50cm är alldeles innan hålet ifrån rökgången.
Kan det förresten vara så att de liggande stockarna tillför en vågrät stabilitetsfunktion i hela huskonstruktionen? Alltså måste jag byta ut hela stocken mot något lite mer värmetåligt eller kollapsar torpet utan dom?
//Pinfärsk på renovering
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Du kan antagligen inte ta bort något där eftersom den gamla muren troligtvis är bärande. Det där går säkert att fixa med eldfasta skivor och brandsäker isolering. Ta dit sotaren så kan han säga hur du ska göra.
Klicka här för att svara