Jag håller på att riva en vägg och upptäckt det går två lodräta rör bakom träplankorna. Jag vet inte vad det är för rör förutom att de ser varmförzinkade ut och att ett av de bär någon typ av isolering. De ser ut att böja sig ner under golvet.
Huset är av enplan. Min misstanke är att rören gått till ett expansionskärl som tidigare funnits på vinden men detta har jag ingen vetskap om.
I källaren hittar jag när jag letar två rörstumpar som sticker ut från taket vars dimensioner skulle kunna stämma med de som ska kapas.
Vad jag behöver veta är om rören har vatten i sig innan jag kan kapa de då de I så fall behöver tömmas, pluggas osv.
Jag vet i dagsläget inte hur rören ser ut på vinden, om de är pluggade där eller inte.
Något tips på hur jag borde gå till väga här?
Huset är av enplan. Min misstanke är att rören gått till ett expansionskärl som tidigare funnits på vinden men detta har jag ingen vetskap om.
I källaren hittar jag när jag letar två rörstumpar som sticker ut från taket vars dimensioner skulle kunna stämma med de som ska kapas.
Vad jag behöver veta är om rören har vatten i sig innan jag kan kapa de då de I så fall behöver tömmas, pluggas osv.
Jag vet i dagsläget inte hur rören ser ut på vinden, om de är pluggade där eller inte.
Något tips på hur jag borde gå till väga här?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 598 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 598 inlägg
Det låter mycket troligt att det är rören till gammalt öppet expansionskärl. Det isolerade är för värmevattnet och det oisolerade det s k skvallerröret där det rinner tillbaka om kärlet blev överfullt. (Jag har likadant hos mig och har tagit bort expansionskärlet på vinden men inte haft anledning att öppna väggen.) Om det isolerade röret är öppet i pannrummet så finns inget vatten kvar så bara att plocka bort.
Redigerat:
Klicka här för att svara