Marike
Så här långt har jag kommit med mitt projekt. Inväntar leverans från Jula måste veta hur tjocka sågbladen är för att komma vidare. Under tiden tar jag gärna emot ideer vad gäller styrning av sågbladet. Min tanke är att sätta ett lager som bladets rygg vilar mot samt att dra en lina som jag hänger en vikt i så att bladet hela tiden ligger i styrningen. Ursprungsiden var att använda kullagrade lådgejrar m en det föll på att slaglängden blev för kort.
Mackapären ligger upp och ner. Anledningen till tvärgående m16 är att stativet ska fungera som spännanordning.
Delar av en hemgjord såganordning med metallstänger och ett sågblad på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord spännanordning för sågblad med M16 bult och gripklo, placerad upp och ner.
Skapa konto

Marike Marike skrev:
Undrar om en el kedjesåg hade klarat det? Blir kanske något att fundera på för större stubbar.
Japp, kört på liknande vis med min Jula elkedjesåg.

Marike Marike skrev:
Så här långt har jag kommit med mitt projekt. Inväntar leverans från Jula måste veta hur tjocka sågbladen är för att komma vidare. Under tiden tar jag gärna emot ideer vad gäller styrning av sågbladet. Min tanke är att sätta ett lager som bladets rygg vilar mot samt att dra en lina som jag hänger en vikt i så att bladet hela tiden ligger i styrningen. Ursprungsiden var att använda kullagrade lådgejrar m en det föll på att slaglängden blev för kort.
Mackapären ligger upp och ner. Anledningen till tvärgående m16 är att stativet ska fungera som spännanordning.
[bild] [bild]
En Sandvik-såg? 275 har inte medaljong-skruv. 271?
Är den filad för klyvning?

Jag är för dum för att fatta hur du menar att du ska bygga så jag för återkomma när du byggt lite mer och jag fattar :)

Marike
Frustrator Frustrator skrev:

Jag är för dum för att fatta hur du menar att du ska bygga så jag för återkomma när du byggt lite mer och jag fattar :)
Sågen? Jag kom över två st oanvända, gav en till svärsonen, tror inte han har använt den än, men den bästa såg jag någonsin haft. Vad då med 275 och 271?
Men det är inte den jag ska använda, de kommer om några dagar.

Marike Marike skrev:
Sågen? Jag kom över två st oanvända, gav en till svärsonen, tror inte han har använt den än, men den bästa såg jag någonsin haft. Vad då med 275 och 271?
Men det är inte den jag ska använda, de kommer om några dagar.
Siffrorna är bara olika modeller på Sandviksågar.
Om du tänkt köra med de där Jula så går de bra att kapa med men i stort värdelösa att klyva med. (Pga filade för kapsågning)

• Gilla
1
  • Laddar…
Funkar med elkedjesåg med..
Gjorde en bänk åt svärmor.
Elektrisk kedjesåg på en trästock i förberedelse för att såga en bänk.
Skapa konto
En grovt uthuggen träbänk bredvid elkedjesåg och hyvel, omgiven av spån och brädor.
Skapa konto
Handgjord trädgårdsbänk av massivt trä på gräsmatta, skapad med elkedjesåg.
Skapa konto

Marike
Det var värst. Jag brände en när jag kapade ett träd av samma storlek, en Julasåg , lågpris, köpte en på Harald , lite kraftigare, men den är jag rädd om.

Marike Marike skrev:
Det var värst. Jag brände en när jag kapade ett träd av samma storlek, en Julasåg , lågpris, köpte en på Harald , lite kraftigare, men den är jag rädd om.
Vass klinga så funkade det. Men man fick vara lite varsam. Stocken har legat utomhus och torkat ett par år.

Marike

Vet inte vad den är filad för, vad är skillnaden?
Närbild av ett sågblad med Sandvik 275 ingraverat och text om Sandvik Alloy Charcoal Steel från Sverige.
Skapa konto

Jopp, den har.

Är detta skillnaden?
Illustrationer som visar skillnaden mellan tvärsågning (Crosscut) och längdsågning (Rip) av trä.
Skapa konto

Redigerat:
Marike Marike skrev:
Vet inte vad den är filad för, vad är skillnaden?
[bild]
Jopp, den har.

Är detta skillnaden?
[bild]
Spännande, kan du fota handtaget åt mig?
Det är skillnaden, vinkeln på slipningen är betydligt mindre och därmed effektivare när man klyver

Marike
Den röda färgen ska med tiden bort tänkte jag.
En handsåg med ett delvis rödfärgat gulbrunt handtag och en märkesetikett, som ligger på en arbetsyta.
Skapa konto

Marike Marike skrev:
Den röda färgen ska med tiden bort tänkte jag.
[bild]
Lurigt. Min 275a är utan medaljong. Lite suddig på din bild men det ser spontant ut som en bacho-fisk?

Marike
Lurigt. Min 275a är utan medaljong. Lite suddig på din bild men det ser spontant ut som en bacho-fisk?
Metallmärke från Sandvikens Jernverks AB med fiskmotiv inpräntat, monterat på röd bakgrund.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.