Marike
Det har väl aldrig funnits så mycket maskiner som nu, men jag har inte hittat en enda som gör det möjligt att såga ut 8 mm småbrädor av ett typ vedträ.
Jag vill kunna såga ut småstycken av en stubbe på ½ meter och runt ca 200 mm, dels flak och dels fyrkantiga bitar.
Finns det verkligen inget för ändamålet? Bandsåg skulle möjligen fungera om än inte problemfritt.

Marike Marike skrev:
Det har väl aldrig funnits så mycket maskiner som nu, men jag har inte hittat en enda som gör det möjligt att såga ut 8 mm småbrädor av ett typ vedträ.
Jag vill kunna såga ut småstycken av en stubbe på ½ meter och runt ca 200 mm, dels flak och dels fyrkantiga bitar.
Finns det verkligen inget för ändamålet? Bandsåg skulle möjligen fungera om än inte problemfritt.
Ja, vill du börja från ved är det väl bandsåg som gäller, gärna med släde.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Marike
Jo anade det, men det är en ganska dyr grej. Hur gjorde man förr? Bågsåg och hyvel, eller vad, känns som det måste finnas ett mellanläge. Jag har själv ideer men inte ska man behöva bygga sig en såg i dag?

Marike Marike skrev:
Jo anade det, men det är en ganska dyr grej. Hur gjorde man förr? Bågsåg och hyvel, eller vad, känns som det måste finnas ett mellanläge. Jag har själv ideer men inte ska man behöva bygga sig en såg i dag?
Jodå, allt går om man vill. Se till exempel vad den här liraren presterar utan el: https://youtube.com/c/TomFidgenUW

• Gilla
Cider
  • Laddar…
Marike
F fiskbuggaren skrev:
Jodå, allt går om man vill. Se till exempel vad den här liraren presterar utan el: [länk]
Kan man kalla hantverk det.

Gränsfors klyvkniv för träbearbetning med trähandtag och metallblad, visas på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Marike Marike skrev:
Kan man kalla hantverk det.
Man kan annars använda en klyvkniv och sen hyvla till exakt dimension

Marike
Frustrator Frustrator skrev:
[bild]
Man kan annars använda en klyvkniv och sen hyvla till exakt dimension
Hmm, klyvkniv eller bandsåg? prisskillnaden inte allt för stor, vad ska man välja?

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Hmm, klyvkniv eller bandsåg? prisskillnaden inte allt för stor, vad ska man välja?
Bandsågen är mer allsidig men en bandsåg för 1500 klarar inte mycket..

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ramsåg, ESSKA. Rätt dyr men fin!

C Cider skrev:
Va?
Om du menar det som Esska säljer som ramsåg så vimlar det av sådana på loppisar. Och det är väl ändå en bågsåg och inte en ramsåg.. lr så menar du ngt annat och jag inte fattar :)

Marike
C Cider skrev:
Du menar säkert inte ramsåg utan ramsåg. Gamla benämningen ramsåg, en sån där otymplig historia som jag använde i skolslöjden på 50-60 talet, en sån har jag på vinden och den är inte dyr, inte ens att den har en smal klinga för att såga krokigt med höjer priset. Fattar inte varför den har en smal klinga, krokigt blev det ju alltid ändå, och inte fick man låna lärarens fogsvans, tror det var för man skulle lära sig hyvla, jag har en rubank också, det blir rakt och fint med den. Men nu var det en medelmåttig anordning för att såga lite småbitar jag behövde, för hobbybruk. Jag är novis på området men verkstadsmekaniker och skulle kunna snurra ihop en lagom såg, men köper helst om det finns.

Marike Marike skrev:
Du menar säkert inte ramsåg utan ramsåg. Gamla benämningen ramsåg, en sån där otymplig historia som jag använde i skolslöjden på 50-60 talet, en sån har jag på vinden och den är inte dyr, inte ens att den har en smal klinga för att såga krokigt med höjer priset. Fattar inte varför den har en smal klinga, krokigt blev det ju alltid ändå, och inte fick man låna lärarens fogsvans, tror det var för man skulle lära sig hyvla, jag har en rubank också, det blir rakt och fint med den. Men nu var det en medelmåttig anordning för att såga lite småbitar jag behövde, för hobbybruk. Jag är novis på området men verkstadsmekaniker och skulle kunna snurra ihop en lagom såg, men köper helst om det finns.
Tror jag kanske missförstått dig.
Hur stora bitar är det du ska såga ut egentligen?

Marike
Frustrator Frustrator skrev:
Tror jag kanske missförstått dig.
Hur stora bitar är det du ska såga ut egentligen?
Ca 400 x 90 och 60 x 50 från en bit stam av ex päronträ som är uppkapat, som exempel. Det går med handkraft också bara jag har en styrning så de blir raka och +- några mm.

S
Marike Marike skrev:

hade en grov Lönn bit som jag ville använda till div. delar . sågade först ut delar med motorsågen sen hyvlade till lite snyggare med hand el-hyveln

Marike
S stenna skrev:
hade en grov Lönn bit som jag ville använda till div. delar . sågade först ut delar med motorsågen sen hyvlade till lite snyggare med hand el-hyveln
Jag provade så med el-kedjesåg men tyckte det kändes osäkert, samt att för mycket material gick till spillo. Tyckte det gick bättre med bågsågen, blev rakare, men var rätt jobbigt. Men hade man kunnat göra en styrning till kedjesågen så det inte blev så mycket att fräsa av så kunde jag vara nöjd..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.