Det har väl aldrig funnits så mycket maskiner som nu, men jag har inte hittat en enda som gör det möjligt att såga ut 8 mm småbrädor av ett typ vedträ.
Jag vill kunna såga ut småstycken av en stubbe på ½ meter och runt ca 200 mm, dels flak och dels fyrkantiga bitar.
Finns det verkligen inget för ändamålet? Bandsåg skulle möjligen fungera om än inte problemfritt.
Jag vill kunna såga ut småstycken av en stubbe på ½ meter och runt ca 200 mm, dels flak och dels fyrkantiga bitar.
Finns det verkligen inget för ändamålet? Bandsåg skulle möjligen fungera om än inte problemfritt.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Ja, vill du börja från ved är det väl bandsåg som gäller, gärna med släde.Marike skrev:
Det har väl aldrig funnits så mycket maskiner som nu, men jag har inte hittat en enda som gör det möjligt att såga ut 8 mm småbrädor av ett typ vedträ.
Produkter som diskuteras: "Bågsåg"
Bågsågar
Bågsågar är en typ av såg där sågbladet spänns mellan två punkter i en båge. De har ett långt, smalt blad med tänder som är utformade för att skära genom material. Bågsågar används ofta för grövre arbete som att kapa grenar och
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Jodå, allt går om man vill. Se till exempel vad den här liraren presterar utan el: https://youtube.com/c/TomFidgenUWMarike skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Du menar säkert inte ramsåg utan ramsåg. Gamla benämningen ramsåg, en sån där otymplig historia som jag använde i skolslöjden på 50-60 talet, en sån har jag på vinden och den är inte dyr, inte ens att den har en smal klinga för att såga krokigt med höjer priset. Fattar inte varför den har en smal klinga, krokigt blev det ju alltid ändå, och inte fick man låna lärarens fogsvans, tror det var för man skulle lära sig hyvla, jag har en rubank också, det blir rakt och fint med den. Men nu var det en medelmåttig anordning för att såga lite småbitar jag behövde, för hobbybruk. Jag är novis på området men verkstadsmekaniker och skulle kunna snurra ihop en lagom såg, men köper helst om det finns.C Cider skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Tror jag kanske missförstått dig.Marike skrev:
Du menar säkert inte ramsåg utan ramsåg. Gamla benämningen ramsåg, en sån där otymplig historia som jag använde i skolslöjden på 50-60 talet, en sån har jag på vinden och den är inte dyr, inte ens att den har en smal klinga för att såga krokigt med höjer priset. Fattar inte varför den har en smal klinga, krokigt blev det ju alltid ändå, och inte fick man låna lärarens fogsvans, tror det var för man skulle lära sig hyvla, jag har en rubank också, det blir rakt och fint med den. Men nu var det en medelmåttig anordning för att såga lite småbitar jag behövde, för hobbybruk. Jag är novis på området men verkstadsmekaniker och skulle kunna snurra ihop en lagom såg, men köper helst om det finns.
Hur stora bitar är det du ska såga ut egentligen?
Marike skrev:
hade en grov Lönn bit som jag ville använda till div. delar . sågade först ut delar med motorsågen sen hyvlade till lite snyggare med hand el-hyveln
Jag provade så med el-kedjesåg men tyckte det kändes osäkert, samt att för mycket material gick till spillo. Tyckte det gick bättre med bågsågen, blev rakare, men var rätt jobbigt. Men hade man kunnat göra en styrning till kedjesågen så det inte blev så mycket att fräsa av så kunde jag vara nöjd..S stenna skrev: