6 422 läst ·
66 svar
6k läst
66 svar
Såg för hemslöjdaren
Finns (halv-) färdiga. Clas Ohlson säljer t.ex. Logosols variant:Marike skrev:
https://www.clasohlson.com/se/Timmerjigg-Logosol/p/Pr308980000
Men de är inte heller så billiga... Men man kan ju låta sig inspireras och knåpa ihop något eget.
Jag ser fem olika möjliga vägar att göra det där:
-Bandsåg. Då talar vo om en stor kraftig bandsåg med 70-90cm hjul och brett grovtandat blad.
-Motorsåg. Min erfarenhet är att 50 kubik är minimistorlek om man skall kunna såga på längden med svärdspetsen efter linje. Fila kedjan rakt över så skär den bättre långsmed.
-Kransåg. Fordrar en kompis i andra ändan och en ställning att lägga upp klabben på.
-Yxa och klyvkilar och bila.
-Anlita närmaste blocksåg för att såga upp dina klabbar.
-Bandsåg. Då talar vo om en stor kraftig bandsåg med 70-90cm hjul och brett grovtandat blad.
-Motorsåg. Min erfarenhet är att 50 kubik är minimistorlek om man skall kunna såga på längden med svärdspetsen efter linje. Fila kedjan rakt över så skär den bättre långsmed.
-Kransåg. Fordrar en kompis i andra ändan och en ställning att lägga upp klabben på.
-Yxa och klyvkilar och bila.
-Anlita närmaste blocksåg för att såga upp dina klabbar.
En 50cm lång stubbe på 200mm diameter? Det låter ju som något man kan plocka upp för hand och sätta på bordet på en bandsåg och kapa själv utan behov av några monster maskiner.
Jag har sett folk skära upp större med bandsågar mindre än min (50cm hjul).
Jag har sett folk skära upp större med bandsågar mindre än min (50cm hjul).
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
En stadig bandsåg är väldigt lämplig för detta jobb. Har du ingen bandsåg köp en, men ska du bara såga en gång så gå till närmaste snickeri, de hjälper dig.
Jag själv hade grovsågat av lite för att få en plan yta, sen hade jag skruvat på en brädbit i var ände som är lite högre än kubben.
Därefter dragit streck på brädbitarnas överkant och lagt på en träribba på strecken och sågat efter.
Detta är ett sätt att göra det på, lycka till.
/W
Jag själv hade grovsågat av lite för att få en plan yta, sen hade jag skruvat på en brädbit i var ände som är lite högre än kubben.
Därefter dragit streck på brädbitarnas överkant och lagt på en träribba på strecken och sågat efter.
Detta är ett sätt att göra det på, lycka till.
/W
Om jag skulle tillverka ex en bordsskiva typ intarsia av 5mm tjockt trä så blir det ganska jobbigt. Kan bara konstatera att något system som jag efterlyser inte finns. Är det inte konstigt? Slöjdas det för lite i stugorna för att det ska vara lönsamt att ta fram en sån såg?
Nä nån färdig kommersiell produkt i det slaget finns inte. Just dom som söker sånthär är ju nog sådana som är ute efter att spara pengar så jag tror inte det är bästa kundgruppen för företag.
Bästa chansen för nånting färdigt tror jag är en begagnad bandsåg på blocket, alternativt bygger man en egen typ woodgears.
P.S. måste säga jag har svårt att förstå hur du menar med intarsia i ditt senaste inlägg, jag utgår från att såga upp en stock i plankor och små bitar, för att sen limma ihop till större grejer.
Bästa chansen för nånting färdigt tror jag är en begagnad bandsåg på blocket, alternativt bygger man en egen typ woodgears.
P.S. måste säga jag har svårt att förstå hur du menar med intarsia i ditt senaste inlägg, jag utgår från att såga upp en stock i plankor och små bitar, för att sen limma ihop till större grejer.
Verktygstokig
· Halland
· 8 317 inlägg
Om du kan ta din stock och klyva med kilar först så kan du sen använda en liten bandsåg som klarar precis 9cm i höjd. Det kommer dock krävas en del hyvling efteråt.
Eller så klyver du med kilar och spårar sedan med bordsåg/cirkelsåg och sen handsågar resten..
Eller så klyver du med kilar och spårar sedan med bordsåg/cirkelsåg och sen handsågar resten..
Billigaste lösningen är väl yxa och kilar och sedan en handhyvel efteråt. Allt bör gå att hitta begagnat för under tusenlappen. Med lite tur för några hundralappar.
Med en bandsåg och en rikthyvel så går det betydligt fortare. En så pass liten stubbe behövs inga mastodontmaskiner för. Hade enkelt kunnat göra det med min bandsåg med 50cm hjul.
Med en bandsåg och en rikthyvel så går det betydligt fortare. En så pass liten stubbe behövs inga mastodontmaskiner för. Hade enkelt kunnat göra det med min bandsåg med 50cm hjul.
På vilken brädgård köper jag dessa olika träslag 5-10 mm tjocka? Nej det handlar inte om snålhet, samtidigt kan jag inte lägga en förmögenhet på en maskin för en nyupptäckt hobbys skull, då är valet att hitta på något annat.DennisCA skrev:
Nä nån färdig kommersiell produkt i det slaget finns inte. Just dom som söker sånthär är ju nog sådana som är ute efter att spara pengar så jag tror inte det är bästa kundgruppen för företag.
Jo du förstod rätt, ungefär så här https://sv.wikipedia.org/wiki/Intarsia men det var ett exempel, det är inte aktuellt just nu. Just nu är det grejs till barn och barnbarn som gäller och då vill jag använda virke från träd som växt i deras barndomshem då de blir lite speciella bara därför. typ sånt här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu menar jag inte snålhet som något dåligt, utan i min syn är det en dygd.Marike skrev:
På vilken brädgård köper jag dessa olika träslag 5-10 mm tjocka? Nej det handlar inte om snålhet, samtidigt kan jag inte lägga en förmögenhet på en maskin för en nyupptäckt hobbys skull, då är valet att hitta på något annat.
Jo du förstod rätt, ungefär så här [länk] men det var ett exempel, det är inte aktuellt just nu. Just nu är det grejs till barn och barnbarn som gäller och då vill jag använda virke från träd som växt i deras barndomshem då de blir lite speciella bara därför. typ sånt här.
[bild]
Ska du jobba med massivträ på det sätt du beskriver behöver du åtminstone en bandsåg och en rikt/planhyvel. Ett rektangulärt, rakt ämne med alla 4 sidor i rät vinkel mot varandra och i valfri dimension är liksom grunden för att sen arbeta vidare i nästan all form av snickeri. Det går inte att köpa detta färdigt, åtminstone inte enkelt och för ett rimligt pris.
Visst kan man hålla på med handverktyg men det kommer ta fruktansvärt lång tid bara för att ta fram ämnen du sen vill förädla vidare.
Visst kan man hålla på med handverktyg men det kommer ta fruktansvärt lång tid bara för att ta fram ämnen du sen vill förädla vidare.
Det finns och heter bandsåg. Men de är av den anledningen du beskriver populära som begagnade och för dyra för de flesta som nya. Med en mindre/billigare bandsåg kan du såga smalare brädor än med en större såg men det kommer fungera för du limmar, efter hyvling av kanterna, ihop dessa till exempelvis en bordskiva.Marike skrev:
Flygplanet på bilden är ett bra exempel på vad du enkelt åstadkommer med en bandsåg. Inca-bansågarna är en mindre modell med gott renommé.Marike skrev:
På vilken brädgård köper jag dessa olika träslag 5-10 mm tjocka? Nej det handlar inte om snålhet, samtidigt kan jag inte lägga en förmögenhet på en maskin för en nyupptäckt hobbys skull, då är valet att hitta på något annat.
Jo du förstod rätt, ungefär så här [länk] men det var ett exempel, det är inte aktuellt just nu. Just nu är det grejs till barn och barnbarn som gäller och då vill jag använda virke från träd som växt i deras barndomshem då de blir lite speciella bara därför. typ sånt här.
[bild]
Ja det känns som jag ska det. Har precis plockat i skrothögen och hittat vad jag behöver. några detaljer måste jag tillverka, ska nog gå, jag får väl anse det som en hobby det med.H hyggabus skrev:
Det ska bli en såg gig för fogsvans, handdriven, blir det för jobbigt kompletterar jag den med motor senare. Eller så blir det skit av alltihop, men då har jag i alla fall försökt.