Hej!

Jag har precis flyttat till hus och den automatiska garageporten har på grund av dåligt montage av skenorna gått väldigt tungt och som resultat håller fästet där motorn drar i det övre dörrbladet börjat släppa. Jag har redan riktat om skenorna så nu löper den fritt. Steg 2 blir att spänna om fjädern till vajrarna men innan det funderar jag på om jag ska göra om fästet på bilden. Tor ni man kan flytta ner den någon Dm bara och borra nya hål eller ska den prompt sitta där uppe. Så fall kanske jag får förstärka med en brädbit eller någon plåt så att skruvarna har något att dra i. Hittar inget fabrikat på porten med motorn är en chamberlain!

• Garageport med synlig fjäder och fästet för automatisk öppning som kan behöva förstärkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garageports interiör med ett löst fäste på övre dörrbladet, skenor ovanför och en fjädermekanism.
    Skapa konto
  • Befästningsdetaljer för en garageports automatiska öppnare med fokusering på övre dörrbladets fäste och skenorna.
    Skapa konto
Måste förstärkas med plåt om du ska flytta ner den alternativt genomgående med stora brickor. Är oftast tunn aluminium i portbladen. Kan behöva justeras armen om du flyttar ner fästet.
Mvh portteknikern

• Gilla
Husanders och 1 till
  • Laddar…
Staggelito Staggelito skrev:
Måste förstärkas med plåt om du ska flytta ner den alternativt genomgående med stora brickor. Är oftast tunn aluminium i portbladen. Kan behöva justeras armen om du flyttar ner fästet.
Mvh portteknikern
Ok tack! Ja det finns lite justermån på armen så det är nog lugnt. Fins det mer material där i toppen där fästet sitter nu? Kanske bäst att göra en förstärkning där och sätta en ny plåt som är lite bredare kanske.

Ja den yttre plåten brukar vara invikt bakom inneplåten så blir dubbelt så tjockt längst upp. Brukar bara räcka till de översta skruvarna dock. Vi brukar limma en lackad plåt direkt under överdelen ock skruva i fästet så högt upp på plåten som möjligt. Räcker med ganska tunn plåt. Förborra med lite mindre borr och i med lämpliga skruv.

Edit. Såg att det kanske sitter snett. Fästet ska monteras på plan yta. Normal sett sitter en aluavslut med gummi mot väggen men ser ut på bilderna som att det bara är ett vanligt portblad.

Redigerat:
  • Gilla
Mjältbrandt
  • Laddar…
Kan det vara så att Bladet längst ner mot golvet igentligen ska vara överst?

• Garageportens underkant med synlig isolering och en del av portens mekanism, bredvid ligger verktyg på ett betonggolv.
    Skapa konto
M Mjältbrandt skrev:
Kan det vara så att Bladet längst ner mot golvet igentligen ska vara överst?
Nej det är aluavslut med gummi tätning både uppe och nere. Saknas förmodligen bara uppe. Kan vara så att portmodellen är sådan helt enkelt men du kan limma på en plåt innan det svarta börjar och skruva dit den där.
Vi brukar förborra med mindre borr än rekommenderat så skruven trycker in material i hållet då håller det längre.
Man måste trycka rätt ordentligt på skruvdragaren när man ska ha i skruven annars är det lätt att fläka ut den limmade plåten.

Nej det är aluavslut med gummi tätning både uppe och nere. Saknas förmodligen bara uppe. Kan vara så att portmodellen är sådan helt enkelt men du kan limma på en plåt innan det svarta börjar och skruva dit den där.
Vi brukar förborra med mindre borr än rekommenderat så skruven trycker in material i hållet då håller det längre.
Man måste trycka rätt ordentligt på skruvdragaren när man ska ha i skruven annars är det lätt att fläka ut den limmade plåten.
fixar det. Hittade precis en bit galvad plåt jag kan skära till en bra bit av. Är det overkill att utöver limmet, jag tänker sikaflex. Även dra i några extra plåtskruvar i hörnen på den förstärkande plåtningen eller gör det mer skada än nytta?

Räcker med att limma. Vi kör prelackat 0.7 plåt till sånt här. skruven skruvar i både plåten och aluminiumen.

Räcker med att limma. Vi kör prelackat 0.7 plåt till sånt här. skruven skruvar i både plåten och aluminiumen.
härligt! Tack för hjälpen så länge! Återkommer med foto på konstverket när det är klart!

• Gilla
Staggelito
  • Laddar…
M Mjältbrandt skrev:
härligt! Tack för hjälpen så länge! Återkommer med foto på konstverket när det är klart!
Inte vackert men nu sitter det som berget och porten går galant upp och ner nu! Tack för hjälpen!

• Stabiliserande fästplatta för portmekanism monterad på vit garageportspanel.
    Skapa konto
Najs. (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.