531 läst ·
7 svar
531 läst
7 svar
Särskilda skäl
Anger man särskilda skäl i bygglovsansökan eller ska det anges på ev fråga från kommunen?
Mina avvikelser är
1) närmare tomtgränsen än 4,5m
(Om jag har förstått det hela rätt är placeringen endast en avvikelse om man inte anger särskilda skäl)
2) större yta, ca 6 procent
(om jag förstått det hela rätt så är överskridande av byggrätten en avvikelse och kan gå som "mindre" om man anger särskilda skäl)
Mina avvikelser är
(Om jag har förstått det hela rätt är placeringen endast en avvikelse om man inte anger särskilda skäl)
(om jag förstått det hela rätt så är överskridande av byggrätten en avvikelse och kan gå som "mindre" om man anger särskilda skäl)
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Närmare tomtgräns bör du inte behöva särskilda skäl för, men grannen kan behöva ge medgivande.D Derbyboy skrev:Anger man särskilda skäl i bygglovsansökan eller ska det anges på ev fråga från kommunen?
Mina avvikelser är
6% över byggytan är det nog bra om du anger skälet för, annars riskerar du ju avslag direkt pga det
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Dina grannar kommer oavsett skäl, bli tillfrågade om du sätter det närmare än 4,5.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Är det pga att detaljplanen inte säger att du får bygga närmer än 4,5m ?D Derbyboy skrev:
Jag fick nyligen avslag pga detta, och då kunde man, som särskilt skäl, ha att uppfarten låg närmare och därför behövde tex garage stå där.
Däremot så sa handläggaren att i princip inga andra skäl fanns från att frångå 4,5 m, inte ens grannens medgivande räckte :/
D Derbyboy skrev:
Detaljplanen nämner inte placering. Därmed ska byggnadstadgans bestämmelser följas.klaskarlsson skrev:
Är det pga att detaljplanen inte säger att du får bygga närmer än 4,5m ?
Jag fick nyligen avslag pga detta, och då kunde man, som särskilt skäl, ha att uppfarten låg närmare och därför behövde tex garage stå där.
Däremot så sa handläggaren att i princip inga andra skäl fanns från att frångå 4,5 m, inte ens grannens medgivande räckte :/
Vilken kommun fick du avslag i?klaskarlsson skrev:
Är det pga att detaljplanen inte säger att du får bygga närmer än 4,5m ?
Klicka här för att svara