D
Anger man särskilda skäl i bygglovsansökan eller ska det anges på ev fråga från kommunen?

Mina avvikelser är

1) närmare tomtgränsen än 4,5m

(Om jag har förstått det hela rätt är placeringen endast en avvikelse om man inte anger särskilda skäl)

2) större yta, ca 6 procent

(om jag förstått det hela rätt så är överskridande av byggrätten en avvikelse och kan gå som "mindre" om man anger särskilda skäl)

Redigerat:
D Derbyboy skrev:
Anger man särskilda skäl i bygglovsansökan eller ska det anges på ev fråga från kommunen?

Mina avvikelser är

1) närmare tomtgränsen än 4,5m

(Om jag har förstått det hela rätt är placeringen endast en avvikelse om man inte anger särskilda skäl)

2) större yta, ca 6 procent

(om jag förstått det hela rätt så är överskridande av byggrätten en avvikelse och kan gå som "mindre" om man anger särskilda skäl)
Närmare tomtgräns bör du inte behöva särskilda skäl för, men grannen kan behöva ge medgivande.
6% över byggytan är det nog bra om du anger skälet för, annars riskerar du ju avslag direkt pga det

D
Jo jag behöver särskilda skäl för 4,5m, se byggnadsstadgans ordalydelse ovan.

Skulle jag inte hitta särskilda skäl så blir frågan om det är en liten avvikelse.

Dina grannar kommer oavsett skäl, bli tillfrågade om du sätter det närmare än 4,5.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D
Det är möjligt men det är inga problem i mitt fall.

D Derbyboy skrev:

Skulle jag inte hitta särskilda skäl så blir frågan om det är en liten avvikelse.
Är det pga att detaljplanen inte säger att du får bygga närmer än 4,5m ?
Jag fick nyligen avslag pga detta, och då kunde man, som särskilt skäl, ha att uppfarten låg närmare och därför behövde tex garage stå där.

Däremot så sa handläggaren att i princip inga andra skäl fanns från att frångå 4,5 m, inte ens grannens medgivande räckte :/

D
D Derbyboy skrev:

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag fick nyligen avslag pga detta, och då kunde man, som särskilt skäl, ha att uppfarten låg närmare och därför behövde tex garage stå där.

Däremot så sa handläggaren att i princip inga andra skäl fanns från att frångå 4,5 m, inte ens grannens medgivande räckte :/
Detaljplanen nämner inte placering. Därmed ska byggnadstadgans bestämmelser följas.

D
klaskarlsson klaskarlsson skrev:

Vilken kommun fick du avslag i?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.