26 824 läst ·
61 svar
27k läst
61 svar
Sänka huvudsäkringarna till 16A?
Jag fick det till att om han säkrar kabeln till undercentralen med NDN D16 och inte har större än NCN C13 i undercentralen så ska det klara sig men jag kanske tolkar tabellen fel?
I alla fall ska man få partiell selektivitet upp till 240A? Vad blir det för skillnad om man byter ut NDN D16 till en 16A Diazed isf?
I alla fall ska man få partiell selektivitet upp till 240A? Vad blir det för skillnad om man byter ut NDN D16 till en 16A Diazed isf?
Dels får han problem med utlösningsvillkor, men det kan eventuellt lösas genom att granska utlösningskurva för D16 vid 5s utlösningstid (blir nog ändå kärvt).
Vad jag primärt menade var att i tabellen förkopplad smältsäkring vid efterkopplad D16 hamnar man på 80A, jag vill minnas att han har 16A mätarsäkring.
Det är detta som är problemet vid dvärgbrytare som ska vara selektiva i två led.
Man skulle i hans fall kunna klara sig med max C10 i stugorna och C20 som försäkring i matande central, men då hamnar man trots allt på DIII 35A i mätarsäkring.
Jag tror han avstår från detta och kör Diazed, som den bakåtsträvare han är.
Vad jag primärt menade var att i tabellen förkopplad smältsäkring vid efterkopplad D16 hamnar man på 80A, jag vill minnas att han har 16A mätarsäkring.
Det är detta som är problemet vid dvärgbrytare som ska vara selektiva i två led.
Man skulle i hans fall kunna klara sig med max C10 i stugorna och C20 som försäkring i matande central, men då hamnar man trots allt på DIII 35A i mätarsäkring.
Jag tror han avstår från detta och kör Diazed, som den bakåtsträvare han är.
Då sätter vi dvärgbrytare 10A och 16A karaktäristik B,C,D mot Diazed 16, 20, 25A.mrfrenzy skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Faktiskt hade en Neozed 16A varit utmärkt, men även Diazed 13A kan passa i detta fall.mrfrenzy skrev:
I diagrammet ligger selektivitetsgränser för kortslutning direkt efter stugans central, och även efter 30m 1.5mm² kabel, detta ryms inom en DII 13A. Mer än 30m så är det ingen lillstuga längre.
Logga in
Skapa konto
oj vad det utvecklades här.. jag har 25A mätarsäkring och så är det tänkt att jag skulle ha en Diazed 16 på matningen till stugan. det sitter redan en D2 16A i husets normcentral för den ena lillstugan, men nu skall alltså en till få ström och då tänkte jag en likadan säkring till, men att jag blev nyfiken på neozed var för att de tog så lite plats på dinskenan, men det får nog bli en D2:a till..
i stugan kommer det sitta en B6 och en B13
i stugan kommer det sitta en B6 och en B13