11 143 läst ·
48 svar
11k läst
48 svar
Säkra uttag kök med 16 A?
Sida 1 av 4
Hej, har en fråga angående säkring av uttag. Får man säkra uttag i t.ex. ett kök med 16 A. I uttaget är det tänkt att en mikro ska sitta, eller måste anläggningen som kopplas in i uttaget vara tillverkad/märkt för 16 A?
T.ex. nästa ägare kan ju komma dit och koppla in en sketen bordslampa och då ligger 16 A bakom vid eventuell kortis??
Vilka regler är det som gäller?
Mvh
T.ex. nästa ägare kan ju komma dit och koppla in en sketen bordslampa och då ligger 16 A bakom vid eventuell kortis??
Vilka regler är det som gäller?
Mvh
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Ett schukouttag är klassat för 16 A, så allt som har en passande stickpropp ska kunna hantera det, dvs en kortslutning i apparaten.
http://www.byggahus.se/forum/el/163877-varfor-inte-anvanda-16a.html
Men man bör nog undvika alltför långa lampsladdar... Man kan ju använda en snabb B16A.
http://www.byggahus.se/forum/el/163877-varfor-inte-anvanda-16a.html
Men man bör nog undvika alltför långa lampsladdar... Man kan ju använda en snabb B16A.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Kan någon visa upp ett brux (på t.ex DM) som ställer krav på max säkring?
Om man vänder på frågan, behöver micron 16A?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Monster-micro.

/Patrik
/Patrik
Vår Miele DM är specad 230 V / 2200 W / 10A.Bo.Siltberg skrev:
Sedan står det att man måste förvissa sig om att spänning, frekvens och säkring överensstämmer med dessa specar. (Dom har inte specat frekvensen, fö..)
Om dom verkligen menar att det måste vara exakt 10A framgår inte, men det är ju lite svårt att hävda att 16A skulle vara OK när manualen säger 10A.
Det där blir ju en tolkningsfråga. Jag skule tolka specen som att den kräver minst 10A säkring men det går ju att tolka på olika sätt...mycke_nu skrev:Vår Miele DM är specad 230 V / 2200 W / 10A.
Sedan står det att man måste förvissa sig om att spänning, frekvens och säkring överensstämmer med dessa specar. (Dom har inte specat frekvensen, fö..)
Om dom verkligen menar att det måste vara exakt 10A framgår inte, men det är ju lite svårt att hävda att 16A skulle vara OK när manualen säger 10A.
I specen till min pelletsbrännare står det 6A säkring och då frågade jag tillverkaren om det betydde att jag skulle säkra ner från befintliga 10A till 6A. Det betydde det inte, det betydde minst 6A.
