Hej, har en fråga angående säkring av uttag. Får man säkra uttag i t.ex. ett kök med 16 A. I uttaget är det tänkt att en mikro ska sitta, eller måste anläggningen som kopplas in i uttaget vara tillverkad/märkt för 16 A?
T.ex. nästa ägare kan ju komma dit och koppla in en sketen bordslampa och då ligger 16 A bakom vid eventuell kortis??

Vilka regler är det som gäller?

Mvh
 
Ok. så att dra fram 16A 2,5 mm2 till ett uttag som det sedan ska in en mikro är inte att rekomendera?
 
Jo, det går utmärkt bra.
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Märk dock att vissa maskiner tex diskmaskine kan vara märkta med, Max 10 A. Så det är inte alltid utmärkt bra ;)
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Men säkringen i huset är väl bara till för att skydda anläggningen, om diskmaskinen inte klarar 16 A så skall väl den skyddas av tillverkaren, eller har jag fel?
 
Jag vet bara att vissa maskiner anger att dom får säkras med max 10 A, i övrigt håller jag med om att man normalt säkrar för anläggning och inte maskiner. Men det fins flera undantag tex. små motorer.
 
spik99 skrev:
Märk dock att vissa maskiner tex diskmaskine kan vara märkta med, Max 10 A. Så det är inte alltid utmärkt bra ;)
Stämmer bra, men i det fallet får man väl förmoda att mikron kräver 16A. Jag har själv en sådan mikro (med inbyggt grillelement).
 
Kan någon visa upp ett brux (på t.ex DM) som ställer krav på max säkring?
 
Om man vänder på frågan, behöver micron 16A?
 
Monster-micro.

:)

/Patrik
 
Vill ha!

Skämt åtsido: en 16A vattenkokare hade varit trevligt. 3x10A hade varit bäst.
 
Bo.Siltberg skrev:
Kan någon visa upp ett brux (på t.ex DM) som ställer krav på max säkring?
Vår Miele DM är specad 230 V / 2200 W / 10A.

Sedan står det att man måste förvissa sig om att spänning, frekvens och säkring överensstämmer med dessa specar. (Dom har inte specat frekvensen, fö..)

Om dom verkligen menar att det måste vara exakt 10A framgår inte, men det är ju lite svårt att hävda att 16A skulle vara OK när manualen säger 10A.
 
Det finns även på några flera men vilka mins jag inte. Eftersom man här normalt har en 10A just för diskmaskin har man aldrig haft nått behov av att lägga det på minnet, utan mest sett det som kuriosa.
 
mycke_nu skrev:
Vår Miele DM är specad 230 V / 2200 W / 10A.

Sedan står det att man måste förvissa sig om att spänning, frekvens och säkring överensstämmer med dessa specar. (Dom har inte specat frekvensen, fö..)

Om dom verkligen menar att det måste vara exakt 10A framgår inte, men det är ju lite svårt att hävda att 16A skulle vara OK när manualen säger 10A.
Det där blir ju en tolkningsfråga. Jag skule tolka specen som att den kräver minst 10A säkring men det går ju att tolka på olika sätt...

I specen till min pelletsbrännare står det 6A säkring och då frågade jag tillverkaren om det betydde att jag skulle säkra ner från befintliga 10A till 6A. Det betydde det inte, det betydde minst 6A.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.