17 972 läst ·
66 svar
18k läst
66 svar
Säckskura mexitegel?
Jag är också sugen på att se ett eventuellt resultat om ni hunnit göra något med fasaden?.
Mexistenen i sig behöver inte vara ful. Det som ofta gör det fult är att fogen skiljer för mycket i färg och det ser otroligt billigt ut.
Jag tycker TS fasad är skitful, men det är för att jag har en likadan själv. 🤷♂️ Vi kommer förmodligen slamma tunt och säckskura fasaden för att få ett homogenare intryck. med säckskurning blir det ju mest puts i fogarna vilket är vad jag vill åt. Stenen borde således påverkas minimalt kopplat till diffusion i det fallet?
Vi har ganska grovhuggen sten så det känns viktigt att hitta ett genomfärgat bruk som ligger väldigt nära stenens färg eller kanske en nyans ljusare.
Mexistenen i sig behöver inte vara ful. Det som ofta gör det fult är att fogen skiljer för mycket i färg och det ser otroligt billigt ut.
Jag tycker TS fasad är skitful, men det är för att jag har en likadan själv. 🤷♂️ Vi kommer förmodligen slamma tunt och säckskura fasaden för att få ett homogenare intryck. med säckskurning blir det ju mest puts i fogarna vilket är vad jag vill åt. Stenen borde således påverkas minimalt kopplat till diffusion i det fallet?
Vi har ganska grovhuggen sten så det känns viktigt att hitta ett genomfärgat bruk som ligger väldigt nära stenens färg eller kanske en nyans ljusare.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 357 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 357 inlägg
Man kan ju även dra på tunt bruk och slamma, och sen färga vitt eller i valfri kulör med kalkfärg.
Blir rätt fint, och man ser konturer från teglet om man vill.
Att köpa genomfärgat bruk är ganska dyrt, och svårt att få till kulören.
Men går att beställa i exakt vilken kulör som helst, men är tanken att göra det själv?
Men går att beställa i exakt vilken kulör som helst, men är tanken att göra det själv?
Absolut, men skulle bli förbannad om fasaden börjar flagna om några år. 🤷🏼♂️N neo11 skrev:Man kan ju även dra på tunt bruk och slamma, och sen färga vitt eller i valfri kulör med kalkfärg.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 357 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 357 inlägg
N neo11 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så du har aldrig stött på flagnande kalkfärg? Som är det du tipsade om ovan..
Mår du bra av att kalla folk korkade? Känns det bra i din lilla bubbla att du försökt mästra någon genom nedsättande tonläge?
Har du inget att tillföra kan du kanske valsa vidare till en annan tråd.
Sorglig framtoning.
varje husstil genomlider en kris efter 30-40 år när det uppfattas som gårdagens nyheter. mexi är i hög grad ute, men det kommer det inte vara så länge till.
ett par decennier senare blir det camp och vintage, senare klassiskt.
men jag tvivlar på att det gäller dagens vitgråa mode. det ser mest billigt ut. en annan modenyck som inte åldrats väl är åttiotalets burspråksnoja.
sitt still i båten med mexitegel är mitt råd. ett förvanskat hus där man försökt sas hänga med i modet stämplar så småningom ut.
ett par decennier senare blir det camp och vintage, senare klassiskt.
men jag tvivlar på att det gäller dagens vitgråa mode. det ser mest billigt ut. en annan modenyck som inte åldrats väl är åttiotalets burspråksnoja.
sitt still i båten med mexitegel är mitt råd. ett förvanskat hus där man försökt sas hänga med i modet stämplar så småningom ut.
kan tillägga att när mexitegel använts för att försöka uppdatera gamla hus, blir allt fel. kan vara en orsak till att så många nu har materialet om bakfoten.
som i en tråd härintill, med mexitegel på ett hus från 1912. en välgärning att få bort det.
ungefär lika tveksamt är det att idag måla eller slamma ett hus med mexi som originalmaterial. så sitt still i båten är alltså mitt tips till ägare av hus där mexi används som original.
som i en tråd härintill, med mexitegel på ett hus från 1912. en välgärning att få bort det.
ungefär lika tveksamt är det att idag måla eller slamma ett hus med mexi som originalmaterial. så sitt still i båten är alltså mitt tips till ägare av hus där mexi används som original.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 357 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 357 inlägg
Hej.Semiproffset skrev:
[bild]
Så du har aldrig stött på flagnande kalkfärg? Som är det du tipsade om ovan..
Mår du bra av att kalla folk korkade? Känns det bra i din lilla bubbla att du försökt mästra någon genom nedsättande tonläge?
Har du inget att tillföra kan du kanske valsa vidare till en annan tråd.
Sorglig framtoning.
Jo jag har stött på flagnande kalkfärg.
Och jag tror inte det är mexitegel bakom putsen på bilden du la in.
Men du har helt rätt, var olämpligt att kalla någon korkad.
Så jag ber om ursäkt för mitt ordval.
Men jag håller inte med dig i sak.
Tack.N neo11 skrev:
Jag tycker man allt som oftast ser flagnad färg på putsade (eller slammade) hus med kalkfärg på. Min tanke är att ta bort den risken genom att använda genomfärgat bruk.
De senaste dagarna har jag nog trots allt bestämt att foga om fasaden med en fog med så lik färg som teglet som möjligt. Jag tänker då att jag bevarar teglet som tipsats om här ovan. Men ändå får en mer homogen färg i fasaden.
Resultatet hoppas jag blir likt denna snygga fasad från Yxhult Tegel. Det blir nästa sommars projekt så jag skall försöka minnas att posta resultatet i denna tråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 357 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 357 inlägg
Beror på valet av bruk, och 30mm blir tungt.
Men du kan väl skriva här vilket val av bruk du ska använda.
Pigmenterat bruk säljs ju inte i princip längre.
Om du tänker på terrasit/rivputs.
Eller vilket bruk tänker du på?
Men du kan väl skriva här vilket val av bruk du ska använda.
Pigmenterat bruk säljs ju inte i princip längre.
Om du tänker på terrasit/rivputs.
Eller vilket bruk tänker du på?
Jag fräser ju förstås ur fogarna med motsvarande först. Jag vet inte om du med flit vill missförstå?N neo11 skrev:
Både Weber och Finja har genomfärgat murbruk. Som nedan. Finjas FC200 eller 490.
https://www.finja.se/sortiment/betong-och-bruk/fargat-murbruk
Det måste ju finnas en miljard mexifasader i sverige där ägarna söker lämplig åtgärd. Antingen på grund av fasadens skick, eller bara på grund av dålig smak.
Jag tycker det är lite märkligt att det inte finns någon metod 1A för det här. Näst efter faluröd panel måste ju mexi nästan vara det vanligaste fasadmaterialet i sverige.
Staten borde ju tillsätta en utredning och ta fram ett åtgärdsprogram.
Jag tycker det är lite märkligt att det inte finns någon metod 1A för det här. Näst efter faluröd panel måste ju mexi nästan vara det vanligaste fasadmaterialet i sverige.
Staten borde ju tillsätta en utredning och ta fram ett åtgärdsprogram.