2 687 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Så vill regeringen sänka byggkostnaderna
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
Certifierade byggprojekteringsföretag ska underlätta repeterbara byggprocesser och därmed sänka kostnaderna vid nybyggnation.
Du kan läsa artikeln här: Så vill regeringen sänka byggkostnaderna
Du kan läsa artikeln här: Så vill regeringen sänka byggkostnaderna
Och vad gör bostäderna dyra då?
- cementkrisen
- virkeskrisen
- energikraven
- VA-anslutning
- kraven på utbildade hantverkare
- skattesystemet
- markpriser
Osv osv.
Det finns kanske några saker ovan man borde fundera över också?
Exempelvis så är det billigare med eget VA även om man har bättre rening än kommunens reningsverk. Bara för att ge ett exempel...
- cementkrisen
- virkeskrisen
- energikraven
- VA-anslutning
- skattesystemet
- markpriser
Osv osv.
Exempelvis så är det billigare med eget VA även om man har bättre rening än kommunens reningsverk. Bara för att ge ett exempel...
Är det verkligen så dyrt? Mark däremot kostar mycket vid städer. Men även ett nyproducerat hus har de flesta med normal lön råd till tänker jag, även om man skulle köpa helt själv till och med. Jag har strax under medellön i Sverige och 2M kan man låna utan problem från banken då, vilket räcker för ett billigare nyproducerat hus om man köper där marken är billig. Nu har jag istället lägenhet hyfsat centralt, vilket kostar mer än ett hus 1h utanför där jag bor.
Markpris däremot börjar bli riktigt dyrt, även i mindre städer. Men det är klart, lägre byggkostnader skulle inte skada.
Markpris däremot börjar bli riktigt dyrt, även i mindre städer. Men det är klart, lägre byggkostnader skulle inte skada.
18tkr är inklusive mark i Sveriges andra största stad. Inte så dyrt ändå.P perlundstrom skrev:Är det verkligen så dyrt? Mark däremot kostar mycket vid städer. Men även ett nyproducerat hus har de flesta med normal lön råd till tänker jag, även om man skulle köpa helt själv till och med. Jag har strax under medellön i Sverige och 2M kan man låna utan problem från banken då, vilket räcker för ett billigare nyproducerat hus om man köper där marken är billig. Nu har jag istället lägenhet hyfsat centralt, vilket kostar mer än ett hus 1h utanför där jag bor.
Du glömde den låga räntan och folks vilja att skuldsätta sig över skorstenen.pacman42 skrev:
Och vad gör bostäderna dyra då?
- cementkrisen
- virkeskrisen
- energikraven
- VA-anslutning
- skattesystemet
- markpriser
Osv osv.
Energikraven är det väl inget fel på, snart kostar elen 10 kr/kwh och då är det väl inte fel att ha byggt ett energisnålt hus.
Finns det krav på utbildade hantverkare?
Jo jag anser att det är fel på Boverkets energikrav, de tar inte hänsyn till mtrl i huset, ett timmerhus goda värmelagrande egenskaper kan inte tas med i beräkningen.K Kallebo skrev:
Inte heller viktar man om energin som förbrukas är el, fjärrvärme eller lokalproducerat energi genom förbränning av exempelvis ved.
Nä precis. Bortsett från allmännyttan, vissa bostadsstiftelser, m.m. är det ju inga välgörenhetsinrättningar det handlar om. Det är ju inte så mycket att förfära sig över heller, utan det är ju en rent mekanisk marknadsekonomisk effekt. Klart det inte är intressant att hyra ut till underpris även om budgeten skulle tillåta det. Helst vill man ju inte hyra ut till fattiga överhuvudtaget som kanske inte kan betala hyran.Roffe_riff skrev:
Du har nog rätt dessvärre. Finns inga mänskliga perspektiv alls utan det enda som mäts är avkastning. Då går också alla åtgärder i firman mot att öka den.C cpalm skrev:Nä precis. Bortsett från allmännyttan, vissa bostadsstiftelser, m.m. är det ju inga välgörenhetsinrättningar det handlar om. Det är ju inte så mycket att förfära sig över heller, utan det är ju en rent mekanisk marknadsekonomisk effekt. Klart det inte är intressant att hyra ut till underpris även om budgeten skulle tillåta det. Helst vill man ju inte hyra ut till fattiga överhuvudtaget som kanske inte kan betala hyran.
Byggkostnaderna är väl framförallt symptomatiska. De billiga hyresrätter som byggts i modern tid är inte väsentligt annorlunda från andra bostäder, annat än att kommunen i tilldelningsprocessen avtalat med byggherrarna om rabatterade markpriser mot motprestation.