Och vad gör bostäderna dyra då?
- cementkrisen
- virkeskrisen
- energikraven
- VA-anslutning
- kraven på utbildade hantverkare
- skattesystemet
- markpriser
Osv osv.

Det finns kanske några saker ovan man borde fundera över också?

Exempelvis så är det billigare med eget VA även om man har bättre rening än kommunens reningsverk. Bara för att ge ett exempel...

• Gilla
Sofriko och 7 till
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Är det ens ett valitt resonemang att lägre produktionskostnader leder till lägre hyror?

• Gilla
Huzzbutt och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är det ens ett valitt resonemang att lägre produktionskostnader leder till lägre hyror?
Njaa, inte direkt. Inte när byggföretagen i kartell producerar bostäder för 18tkr / kvm inkl allt och säljer för marknadspris.

Är det verkligen så dyrt? Mark däremot kostar mycket vid städer. Men även ett nyproducerat hus har de flesta med normal lön råd till tänker jag, även om man skulle köpa helt själv till och med. Jag har strax under medellön i Sverige och 2M kan man låna utan problem från banken då, vilket räcker för ett billigare nyproducerat hus om man köper där marken är billig. Nu har jag istället lägenhet hyfsat centralt, vilket kostar mer än ett hus 1h utanför där jag bor.

Markpris däremot börjar bli riktigt dyrt, även i mindre städer. Men det är klart, lägre byggkostnader skulle inte skada.

P perlundstrom skrev:
Är det verkligen så dyrt? Mark däremot kostar mycket vid städer. Men även ett nyproducerat hus har de flesta med normal lön råd till tänker jag, även om man skulle köpa helt själv till och med. Jag har strax under medellön i Sverige och 2M kan man låna utan problem från banken då, vilket räcker för ett billigare nyproducerat hus om man köper där marken är billig. Nu har jag istället lägenhet hyfsat centralt, vilket kostar mer än ett hus 1h utanför där jag bor.

Markpris däremot börjar bli riktigt dyrt, även i mindre städer. Men det är klart, lägre byggkostnader skulle inte skada.
18tkr är inklusive mark i Sveriges andra största stad. Inte så dyrt ändå.

C cpalm skrev:
Jo, om det är konkurrens. Men så läge som priserna hålls uppe av dålig konkurrens så har du naturligtvis rätt (därav faller gräddfilen i det nya förslaget).

• Ledsen
Roffe_riff
  • Laddar…
K
pacman42 pacman42 skrev:
- cementkrisen
- virkeskrisen
- energikraven
- VA-anslutning
- kraven på utbildade hantverkare
- skattesystemet
- markpriser
Osv osv.

Det finns kanske några saker ovan man borde fundera över också?

Exempelvis så är det billigare med eget VA även om man har bättre rening än kommunens reningsverk. Bara för att ge ett exempel...
Du glömde den låga räntan och folks vilja att skuldsätta sig över skorstenen.

Energikraven är det väl inget fel på, snart kostar elen 10 kr/kwh och då är det väl inte fel att ha byggt ett energisnålt hus.

Finns det krav på utbildade hantverkare?

K Kallebo skrev:
Energikraven är det väl inget fel på, snart kostar elen 10 kr/kwh och då är det väl inte fel att ha byggt ett energisnålt hus.
Jo jag anser att det är fel på Boverkets energikrav, de tar inte hänsyn till mtrl i huset, ett timmerhus goda värmelagrande egenskaper kan inte tas med i beräkningen.
Inte heller viktar man om energin som förbrukas är el, fjärrvärme eller lokalproducerat energi genom förbränning av exempelvis ved.

pacman42 pacman42 skrev:
Jo, om det är konkurrens. Men så läge som priserna hålls uppe av dålig konkurrens så har du naturligtvis rätt (därav faller gräddfilen i det nya förslaget).
Sant. Gjorde man sig kvitt eller begränsade kartellerna hade nog bopriserna stabiliserat sig närmre produktionsvärdet.

• Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
C
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Sant. Gjorde man sig kvitt eller begränsade kartellerna hade nog bopriserna stabiliserat sig närmre produktionsvärdet.
Kanske, men vilken fastighetsägare vill ta ut en lägre hyra än vad man kan/får göra när hyresgästerna ändå står på kö oavsett?

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kanske, men vilken fastighetsägare vill ta ut en lägre hyra än vad man kan/får göra när hyresgästerna ändå står på kö oavsett?
Tyvärr inte många. Kan de skruva upp avkastning till 11 gör de så utan att blinka. Dessvärre även allmännyttan.. .

C
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Tyvärr inte många. Kan de skruva upp avkastning till 11 gör de så utan att blinka. Dessvärre även allmännyttan.. .
Nä precis. Bortsett från allmännyttan, vissa bostadsstiftelser, m.m. är det ju inga välgörenhetsinrättningar det handlar om. Det är ju inte så mycket att förfära sig över heller, utan det är ju en rent mekanisk marknadsekonomisk effekt. Klart det inte är intressant att hyra ut till underpris även om budgeten skulle tillåta det. Helst vill man ju inte hyra ut till fattiga överhuvudtaget som kanske inte kan betala hyran.

• Gilla
atomlab
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä precis. Bortsett från allmännyttan, vissa bostadsstiftelser, m.m. är det ju inga välgörenhetsinrättningar det handlar om. Det är ju inte så mycket att förfära sig över heller, utan det är ju en rent mekanisk marknadsekonomisk effekt. Klart det inte är intressant att hyra ut till underpris även om budgeten skulle tillåta det. Helst vill man ju inte hyra ut till fattiga överhuvudtaget som kanske inte kan betala hyran.
Du har nog rätt dessvärre. Finns inga mänskliga perspektiv alls utan det enda som mäts är avkastning. Då går också alla åtgärder i firman mot att öka den.

Byggkostnaderna är väl framförallt symptomatiska. De billiga hyresrätter som byggts i modern tid är inte väsentligt annorlunda från andra bostäder, annat än att kommunen i tilldelningsprocessen avtalat med byggherrarna om rabatterade markpriser mot motprestation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.