J Johan456 skrev:
Jag har en hygglig utbildning inomområdet samt stort intresse i just detta ämne och bara för att man läst till civilingenjör betyder inte det att det är enkelt. Att räkna på en lednings spänningsfall och utlösningsvilkoret löser man med enkel matematik men kommer det till en kabels belastningsförmåga blir det mycket svårare. Dels ska kabeln inte bli för varm vid drift, men den ska också klara sig vid en kortslutning. Det är också tämligen komplicerat när den ligger i en isolerad vägg där det inte är enkelt att veta hur bra den isolerar, än mer komplicerat är det när man förlägger kablar i mark. Till detta har vi svensk standard, tabeller i SS4241424 eller SS436400. Vad bygger dessa på då? Givetvis har man räknat, jag vet dock inte hur man gjort. Det jag däremot vet är att SP provat att skicka 13A i en kabel förlagd i isolerad vägg. Detta är ju helt enligt svensk standard. Hur varm den blev, 130 grader! Men det är ju praxis att göra så och vilket program som helst för beräkna belastningsförmåga kommer säga att det är ok.
Jag tycker detta med beräkningar är menlöst onödigt och värdelöst
Överdimmensionera kabeln för försäkringen så bler det ingen värme utveckling alls
Som överdrift kör 10mm2 kabel till 10a säkring
Den lär aldrig bli ens 0.1 grad högre än rumstemp

Samma med allt
Leta upp rek storlek och ta en storlek större på kabel regel mm
Men aldrig urttag eller säkringar

Fairlane Fairlane skrev:
Nästa år så kommer vi se en rejäl minskning i försäljningen av elmaterial till privatpersoner. Troligen kommer det försvinna helt.

Kanske kan det finnas ett spår av ironi i ovanstående. Visst vore det trevligt med ett gemensamt ställe att söka efter en vettig elektriker, men att det skulle påverkar hemmapulandet mer än marginellt är det väl ingen som tror?
Hahaha :)
Då kommer importen in och sämmre material
Så ingen win för svenska elmarknaden eller ingen win flr någon

Serre Serre skrev:
Jag tycker detta med beräkningar är menlöst onödigt och värdelöst
Överdimmensionera kabeln för försäkringen så bler det ingen värme utveckling alls
Som överdrift kör 10mm2 kabel till 10a säkring
Den lär aldrig bli ens 0.1 grad högre än rumstemp

Samma med allt
Leta upp rek storlek och ta en storlek större på kabel regel mm
Men aldrig urttag eller säkringar
Fel igen, det blir i runda slängar 10grader i det välisolerade exemplet.

Serre.

Ska vi tänka likadant i ex industrin, nä ta en 240mm2 istället för 185mm2 så slipper vi ledningsdimmensoinera. Det kostar bara 100000kr till.

13th Marine 13th Marine skrev:
Och varför är det så farligt med att kabeln blir så varm? Utan att skriva det blir det ju lite Aftonbladet-rubrik över det.

Hur varm blir samma kabel med 10A? (86 grader om jag inte räknat och antaget fel)
Spännande blir det också om man räknar vidare.
Om man ställer allt i relation till effektutvecklingen som sker med 10A i 1.5kvmm.
13A i 2.5kvmm blir samma
13A i 1.5kvmm blir 70% mer
16A i 2.5kvmm blir 54% mer
Trefas 16A i 2.5kvmm blir 131% mer (förvisso i ett större rör, men det borde vara försumbart i en välisolerad vägg? Rätta mig gärna om jag tänkt fel)
Jo, det är inte så bra om kabeln verkligen blir 130 grader. PVC isoleringen är specad att tåla 70 grader. Om den varaktigt utsätts för högre temperaturer så kommer den att bli spröd, och till slut börjar den förkolna. Och förkolnad isolering leder ström, fast dåligt. Den blir en resistor (=värmeelement), så då blir det ännu varmare osv.

Nu är detta inget som händer på 5 minuter vid 130 grader, det kan ta åratal.

H hempularen skrev:
Jo, det är inte så bra om kabeln verkligen blir 130 grader. PVC isoleringen är specad att tåla 70 grader. Om den varaktigt utsätts för högre temperaturer så kommer den att bli spröd, och till slut börjar den förkolna. Och förkolnad isolering leder ström, fast dåligt. Den blir en resistor (=värmeelement), så då blir det ännu varmare osv.

Nu är detta inget som händer på 5 minuter vid 130 grader, det kan ta åratal.
Jag ville mest utmana den som skrev inlägget jag svarade på.

Man kan också tänka sig att isoleringen mjuknar och börjar deformeras, vilket inte alls är roligt om man har två ledare nära varandra. Men det vet jag inte om det gäller för PVC.

K karkka skrev:
Serre.

Ska vi tänka likadant i ex industrin, nä ta en 240mm2 istället för 185mm2 så slipper vi ledningsdimmensoinera. Det kostar bara 100000kr till.
Jag pratade inte om kostnaden

Serre Serre skrev:
Man kan tom åka dit för mordbrand om man gjort något som orsakat brand där någon dött
Lite OT, men mordbrand har inget att göra med om någon dött eller inte.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det där fortfarande ett av skälen bland mga till varför man gör en ledningsdimmensionering.

Okej vad är mordbrand då?? Om inte en brand där någon dött
Så eldar jag upp en människa är det inte mordbrand??
Om alla skriver ( nää det går inte utan förklaring så är det menlöst att skriva något alls)

Serre Serre skrev:
Alla får installera el meeeeen försäkringar gäller inte om inte fackman utfört installationen
Faktum är att det är exakt precis tvärtom - Du får inte installera el utan auktorisation och försäkringen gäller om jobbet är fackmannamässigt utfört utan krav på att visa vem som har gjort det.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Och varför är det så farligt med att kabeln blir så varm? Utan att skriva det blir det ju lite Aftonbladet-rubrik över det.

Hur varm blir samma kabel med 10A? (86 grader om jag inte räknat och antaget fel)
Spännande blir det också om man räknar vidare.
Om man ställer allt i relation till effektutvecklingen som sker med 10A i 1.5kvmm.
13A i 2.5kvmm blir samma
13A i 1.5kvmm blir 70% mer
16A i 2.5kvmm blir 54% mer
Trefas 16A i 2.5kvmm blir 131% mer (förvisso i ett större rör, men det borde vara försumbart i en välisolerad vägg? Rätta mig gärna om jag tänkt fel)
Jaha, det glömde jag. Kabelns isolering tål 70 grader. Det är angiven drifttemperatur men visst kan den klara lite mer. Sen... när antänder trä?

K karkka skrev:
Det där fortfarande ett av skälen bland mga till varför man gör en ledningsdimmensionering.
Beräkningar görs för att kunna ha minsta möjliga för utsedd funktion
Bättre att överdimmensionera
En bilmotor från 80 talet håller bättre än en modern motor
ÄVEN om man effektivisera den för att klara dagens krav
Har själv gjort detta då äldre motorer är överdimmensioneradd

Serre Serre skrev:
Okej vad är mordbrand då?? Om inte en brand där någon dött
Så eldar jag upp en människa är det inte mordbrand??
Om alla skriver ( nää det går inte utan förklaring så är det menlöst att skriva något alls)
Mordbrand är när du avsiktligen tänder eld på ett hus där det är sannolikt att människor vistas.
Kopplar du fulel så har du för det första inget uppsåt att bränna ner huset. Det kan möjligen resultera i vållande till annans död/kroppsskada eller liknande brott.

• Gilla
Freddedan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.