useless useless skrev:
Med tanke på hur mycket försäljningen av elmaterial har ökat de senaste 20-30 åren så borde det väl synas en liknande ökning i brandstatistiken?
Varför det?
Kan vara så att elektriker köpt större kvantiteter?

P Putte 9497 skrev:
Varför det?
Kan vara så att elektriker köpt större kvantiteter?
Elfirmor går väl inte till Bauhaus eller elbutik.se...?

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Öh, va? Just dimensionering utförs ju idag mest av de som inte är behöriga/auktoriserade, utan (liksom många här) har en ingenjörsutbildning. Alla anläggningar idag av någon storlek dimensioneras ju av ingenjörer, som typiskt (idag) inte har rätt att skruva upp skiten.

Om vi skall vara sådana så är ju dimensioneringsdelen den enkla biten...
Ja, jag har alltid funderat på varför jag som är elektroingenjör får konstruera ett helt kärnkraftverk, men inte sätta upp ett extra vägguttag i städskrubben i nämnda anläggning...
Det måste bero på att jag inte har tre års praktik som garanterar det praktiska handlaget som krävs för att skala ledarna exakt 11 mm och sätta uttaget i våg?

• Gilla
  • Haha
sallad och 12 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Elfirmor går väl inte till Bauhaus eller elbutik.se...?
Vem har påstått att det bara handlade om Bauhaus och elbutik?

Ok. Jag kan ställa om min fråga:
Med tanke på hur mycket försäljningen av elmaterial har ökat hos t ex Jula, Biltema och Clas Ohlson de senaste 20-30 åren så borde det väl synas en liknande ökning i brandstatistiken?

• Gilla
  • Haha
jorblad och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det måste bero på att jag inte har tre års praktik som garanterar det praktiska handlaget som krävs för att skala ledarna exakt 11 mm och sätta uttaget i våg?
Kunskapen om det där med "i våg" brukar tyvärr ofta försvinna långt innan praktiken är klar.

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, jag har alltid funderat på varför jag som är elektroingenjör får konstruera ett helt kärnkraftverk, men inte sätta upp ett extra vägguttag i städskrubben i nämnda anläggning...
Men skaffa dig praktiken och läs upp det som saknas.

Sedan kan man säga att du valde fel väg i yrkeslivet om du gjort rätt från början hade du kunnat koppla el lagligt med.

Fast å andra sidan borde din yrkeskategori vara övertalig nu när det du byggt ska skrotas och då har du möjlighet att välja rätt väg och sätta dig i skolbänken igen

useless useless skrev:
Med tanke på hur mycket försäljningen av elmaterial har ökat hos t ex Jula, Biltema och Clas Ohlson de senaste 20-30 åren så borde det väl synas en liknande ökning i brandstatistiken?
Källa till ditt påstående?

P Putte 9497 skrev:
Åter igen var det kanske du själv som valt denna firma för att den var billig?

Varför då dra alla elektriker över en kam?
Nej, vi valde inte firman för att den var billig.
Firman skickade en som inte kunde reglerna fullt ut.

Exakt, varför dra alla hempulare över en kam?

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P Putte 9497 skrev:
Källa till ditt påstående?
useless påstod inget utan ställde en fråga:
useless useless skrev:
För 20-30 år sen förekom i stort sett ingen elmaterial hos de tre firmorna. Tror du att de har väldigt mycket på hyllorna idag utan att sälja något?

• Gilla
Vangandr och 2 till
  • Laddar…
N1xv N1xv skrev:
Men nu snackar du ju endast nyproduktion? Det som diskuteras här är ju hemmapulare? Finns väl ingen någonsin som är hemmapulare som fått ett stort projekt som har en projjare..
Det lär ju näppeligen spela någon roll eftersom det inte är svårt. Är man som (många av oss) civilingenjör så är dimensionering, och beräkningen av dylika anläggningar närmast trivial.

Det är öht inte det svåra. Det krävs lite tabeller över gränsvärden och materialparametrar och så är det bra med det.

De flesta elektriker kan knappas (och knappt) dimensionera, eftersom de sällan gör det. Om det behöver göras i någon omfattning så får en ingenjör göra det, och i de flesta andra fall så används enkla tumregler.

• Gilla
VärhultsVargen och 5 till
  • Laddar…
N1xv N1xv skrev:
Precis, ett jobb jag aldrig skulle godkänt men heller inte lejt en hemmapulare till...
Men om jag inte hade vetat att det var fel, alltså att jag kan regler teoretiskt, så hade felen fortfarande funnits i bostaden, men tack vare att jag kan reglerna så kunde det åtgärdas.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Men skaffa dig praktiken och läs upp det som saknas.

Sedan kan man säga att du valde fel väg i yrkeslivet om du gjort rätt från början hade du kunnat koppla el lagligt med.
Nej knappast. Det finns ingen anledning att halvera sin lön bara för att få till någon slags praktik (som går att få på några timmar). Och man behöver knappas "läsa upp det som saknas."

Det var fö därför man slopade snabbvägen för elektroingenjörer att bli behöriga efter bara ett års praktik. Det var inga företag som var intresserade av att ge dem en så lång introduktion till området längre. Det fanns helt enkelt inga pengar i det vare sig på Vattenfall eller Asea. Så eftersom ingen sökte den vägen, så ströks det.

Kom ihåg att det är tre gånger så svårt att bli elektroingenjör som elektriker (se annan tråd). ;)

• Gilla
Pytt och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
P Putte 9497 skrev:
Visst, men det är inte reglerat i lag
Vad har lagen att göra med att du påstår att enda motivationen för ”fulel” är att det är billigare?

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Jag har rensat lite lätt i tråden. Håll det sakligheter, inte perosnpåhopp!

/mkoderator

• Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.