Byggahus.se

Så ser vinnaren av Kasper Salin-priset ut

1. A
    Medlem · Solna · 387 inlägg

Andreas12345

Medlem
    När jag ser det får jag ett intryck av att det inte är färdigbyggt. :rolleyes:

2. I
    Nybyggare · Skåne · 85 inlägg

igelkotten82

Nybyggare
    Undrar vad Boverket säger om att Sveriges arkitektoniskt bästa hus 2019 saknar fallskydd i trappan, inte är tillgängligt i kök, wc. vardagsrum och matplats samt har en "takterrass" utan räcke. Säkert vatten och våtrumsintyg bör vara svårt att få till i duschen och badkaret. Nu är det förvisso ett fritidshus och kraven gällande tillgänglighet är lägre där men antagligen hade inte huset varit lika spännande om alla myndighetskrav varit uppfyllda.

3. L
    Medlem · 1 180 inlägg
    Ja det ser verkligen spännande ut att gå upp på taket.

4. Markokoistinen
    Verktygstokig · Stockholm · 210 inlägg

Markokoistinen

Verktygstokig
    Fint hus, med många snygg nytänkande lösningar!
    En bra blandning mellan humor och alvar, presic som livet, så ska ett hus fungera!

Duktigt arkitektarbete, troligen ha detta uppkommit ur en fin dialog med arkitekt och beställare som inte är begransad av kataloghus säljarnas ide om livet lätt o lagom!

Ett fuktokänsligt hus med gedigna lösningar/material som kommer att stå sig väldigt länge!

En raritet helt klart värd sitt arkitekt pris!

• Laddar…
  5. T
    Medlem · Småland · 418 inlägg

tobiast

Medlem
    Det hade varit ett bra första aprilskämt annars.

• Laddar…
  6. Huddingebo
    Medlem · Stockholm · 2 175 inlägg

Huddingebo

Medlem
    Jag tycker den mera liknar en inte helt fullbordad miljonprogramslägenhet.
    Fruktansvärt ful! I vilket villaområde passar denna betongkloss in? Jag blir fasen arg när jag ser sånt där!

Att ett sånt hus vinner ett pris säger allt....

• Laddar…
  7. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 12 457 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Nu är du elak mot miljonprogrammet! Finns en hel del där som ser rätt OK ut.

• Laddar…
  8. Fario
    Husägare/flugfiskare · Löddeköpinge · 845 inlägg

Fario

Husägare/flugfiskare
    Jag har ofta tänkt att jag vill ha ett hus i grå betong, tycker det är snyggt och bryter av mot "standardhusen".
    Vårt fritidshus ligger i Bohuslän och har gul panel, jag skulle inte ha något emot ett mer kubiskt hus i grått, gärna med platt tak.

Detta hus har snygga lösningar men jag är skeptisk till dessa byggnader med stora rum med flera meter upp till taket. Men det är klart, detta är ju en kombinerad ateljé och utställningslokal.

9. L
    Medlem · 1 180 inlägg
    Högt i tak ger en väldigt speciell känsla som ibland kan vara värt mer än ett par kyffiga rum till. Allt beroende på situation och hus så klart. Cirkulation av varmluften löser man i alla fall med ganska enkla medel.

10. Markokoistinen

Markokoistinen

Verktygstokig

Att förvänta att ett hus ska "passa" in med alla andra kataloghus på en standadiserad villagräsmatta säger allt! :D

Snacka om att man är idoktrinerad av miljonprogrammet och ser försöka kritiseras det samtidigt!

Villa områderna och kataloghusen är ju miljon programmet i sina fulla fjädrar!

Att dessa företag änns existerar är tack vare miljonprogrammen, största delen av miljonprogrammet var snabbproducerade radhus eller villa områden med likvärdiga enkla trä eller tegelhus!

• Laddar…
  11. Huddingebo
    Medlem · Stockholm · 2 175 inlägg

Huddingebo

Medlem
    Få områden ger samma gemytliga och samanhållna trevnad som de äldre villaområdena i tex Bromma/Äppelviken, Gamla Enskede, Mälarhöjden etc.
    Att helt random placera villor huller om buller i vilka olika stilar som helst ger ett rörigt intryck utan stil och finess.

Men jag kan hålla med om att samma villa i samma färg/form i långa rader i ett rutnät som det kan se ut tex från 70-80-talet inte heller är någon hit.

12. jonmo
    Självbyggare · Stockholms län · 2 856 inlägg

jonmo

Självbyggare
    Huset är ju helt groteskt, men att arkitekter gillar människofientlig design är väl inget nytt. 100 % av arkitekterna i denna tråd gillar ju huset verkar det som t.ex.

Mer välvilligt tolkat är väl detta hus att jämföra med en konceptbil på någon bilutställning, dvs inget som är tänkt att bli tillverkat i mer än ett ex. Vi får väl hoppas att det blir så.

13. Fadai
    Slöjdnörd · 840 inlägg

Fadai

Slöjdnörd
    Skithäftigt, cool, inte nödvändigtvis "konventionellt" vackert.

14. K
    Medlem · 394 inlägg

kurt

Medlem
    Är det användningen av enorma mängder betong som du ser som "nytänkande"?

15. Markokoistinen

Markokoistinen

Verktygstokig
    Miljövänligt och nytänkande är inte alltid samma sak!
    Beror lite på vadmålet är!

Det är snarare hur man använt materialen somm nytänkande i detta fall!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.