1 880 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Så mycket höjs VA-avgifterna
På konsumentens sida
· 3 600 inlägg
VA-avgifterna ökar mer än inflationen, och vissa kommuner sticker ut.
Du kan läsa artikeln här: Så mycket höjs VA-avgifterna
Du kan läsa artikeln här: Så mycket höjs VA-avgifterna
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Det låter väl alltid så; avgifterna för VA/elnät/xxx skall täcka förbrukning, drift och underhåll. Om det nu är så som det rapporterats om i flertalet artiklar i diverse press, att skicket på våra VA-anläggningar är GRAVT eftersatt, så undrar i alla fal jag vad de som är ansvariga för anläggningarna sysslat med under alla år? Skulle inte förbrukning, drift OCH underhåll vara betalt för varje år? Varför behöver man då plocka in mer pengar nu då? Har VA-arbetarna fått så stora lönehöjningar? Nope. Är materialet så mycket dyrare? Nope. Har man inte klimatanpassat löpande? Tydligen inte, men borde gjort. Så vad har de ansvariga sysslat med? Kan det vara så att pengarna inte alls gått till vad de skall, utan använts för att täcka andra hål i budgetarna? Troligen. Det är hög tid att vi ser till att göra om till teknokratiskt styre snarare än ideologiskt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Jag gissa att man helt enkelt inte tagit ut de pengar som krävts, alternativt gravt underskattat framtida underhåll.Cancerman_777 skrev:
Det låter väl alltid så; avgifterna för VA/elnät/xxx skall täcka förbrukning, drift och underhåll. Om det nu är så som det rapporterats om i flertalet artiklar i diverse press, att skicket på våra VA-anläggningar är GRAVT eftersatt, så undrar i alla fal jag vad de som är ansvariga för anläggningarna sysslat med under alla år? Skulle inte förbrukning, drift OCH underhåll vara betalt för varje år? Varför behöver man då plocka in mer pengar nu då? Har VA-arbetarna fått så stora lönehöjningar? Nope. Är materialet så mycket dyrare? Nope. Har man inte klimatanpassat löpande? Tydligen inte, men borde gjort. Så vad har de ansvariga sysslat med? Kan det vara så att pengarna inte alls gått till vad de skall, utan använts för att täcka andra hål i budgetarna? Troligen. Det är hög tid att vi ser till att göra om till teknokratiskt styre snarare än ideologiskt.
(Annat är det med elnätet där jag räknade med att i Lund fick man betala 1000kr extra i skatt via det kommunalt ägda elnätsbolaget)
Gillar att just VA taxan är den rättvisaste taxan. Där jag som har egen brunn/avlopp slipper finansiera alla andra via skattsedeln.
Som 13th säger är det här ju en konsekvens av att man har levt på gamla investeringar från 50-70-tal och varken underhålt i tillräcklig utsträckning eller byggt ut (som med elnätet). Nu kommer räkningen när allt måste akutlagas och göras om istället för underhållas. Och det blir stora utbyggnader av kapacitet istället för "ständiga förbättringar".
Som 13th säger är det här ju en konsekvens av att man har levt på gamla investeringar från 50-70-tal och varken underhålt i tillräcklig utsträckning eller byggt ut (som med elnätet). Nu kommer räkningen när allt måste akutlagas och göras om istället för underhållas. Och det blir stora utbyggnader av kapacitet istället för "ständiga förbättringar".
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Vad är incitamentet att vara effektiva o hålla nere priserna när man bara kan föra kostnaderna vidare?
Är inte en fråga som politikerna bryr sig om då det inte är en skatt= helt styrt av tjänstemän
Är inte en fråga som politikerna bryr sig om då det inte är en skatt= helt styrt av tjänstemän
Där har du inte riktigt rätt. Fördelen med att det inte är en skatt är att VA-kollektivet ska bära sina egna kostnader, pengarna som VA-kollektivet drar in får inte användas till annat. Förslag till ny taxa tas fram av tjänstemännen, men den klubbas av politiker.H Hus-Bonden skrev:
Edit: historiskt sett har vi haft en väldigt låg kostnad för VA jämfört med många andra länder och ett eftersatt underhåll. Idag när man bygger va-ledningar gör man för att det ska kunna användas i minst 100år.
Har ett exempel hos mig där VA ingenjörerna som stått för utbyggnaden önskat sig ”extra allt” personalen förstår inte behovet av flera pumpstationer mm och Va verket säger ungefär, ja, revisorerna har sagt att nu måste avgifterna höjas för att täcka kostnaderna....Politikerna bryr sig inte. Var det ngn som skrev -återinför tjänstemannaanvaret?
välkommen till verkligheten...
välkommen till verkligheten...
Klicka här för att svara