Nu har jag snöat in på kontaktuttag ett bra tag. Den som är 1-vägs jordade är okej, plattare men så fort man ska välja 2-vägs jordat och inte kan ha de platta för de krävde ett avlångt hål, vilket det inte är i mitt kök (elektrikern utgick väl från sandard runt hål) blir det dessa med ganska tjock utbyggnad.

Jag fastnade för Berker S1. De som är 1-vägs är ok, modern variant men 2-vägs känns som en "traktor". Det är nästan samma med Schneider Exxakt och även andra. Jag bor i en lägenhet från 40-talet så kanske Renova hade möjligen varit okej, men tycker att det vita färger drar åt det gula. Finns Berker 1930 serien men så dyr och likaså dessa dyra från Byggfabriken.
Är det fler än jag som snöar in på detta med kontakter?
Det finns en webbschop som heter Swichbox där fanns snygga eluttag och strömbrytare men passar kanske lite mer äldre lägenheter kan jag tycka. Och ganska dyra. Suck! Nu blir jag för nördig. Borde kanske bara nöja mig med Schneider Exxakt som är ganska okej eller dessa Berker S1.
 
E
M Marijairena skrev:
Nu har jag snöat in på kontaktuttag ett bra tag. Den som är 1-vägs jordade är okej, plattare men så fort man ska välja 2-vägs jordat och inte kan ha de platta för de krävde ett avlångt hål, vilket det inte är i mitt kök (elektrikern utgick väl från sandard runt hål) blir det dessa med ganska tjock utbyggnad.

Jag fastnade för Berker S1. De som är 1-vägs är ok, modern variant men 2-vägs känns som en "traktor". Det är nästan samma med Schneider Exxakt och även andra. Jag bor i en lägenhet från 40-talet så kanske Renova hade möjligen varit okej, men tycker att det vita färger drar åt det gula. Finns Berker 1930 serien men så dyr och likaså dessa dyra från Byggfabriken.
Är det fler än jag som snöar in på detta med kontakter?
Det finns en webbschop som heter Swichbox där fanns snygga eluttag och strömbrytare men passar kanske lite mer äldre lägenheter kan jag tycka. Och ganska dyra. Suck! Nu blir jag för nördig. Borde kanske bara nöja mig med Schneider Exxakt som är ganska okej eller dessa Berker S1.
Ja, finns riktigt snygga men kostar några hundra per uttag. Kanske bäst köpa från någon tysk sida. Renova är budgetalternativet, finns ju även svarta.

I slutändan när allt ar räknat och klart hamnar de flesta ändå på ett standarduttag i hundrakronorsklassen men beror ju också på hur inredningen i övrigt ser ut.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Eller så ber du elektrikern installera en rotdosa och så har du två enkeluttag bredvid varandra istället?
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ja, finns riktigt snygga men kostar några hundra per uttag. Kanske bäst köpa från någon tysk sida. Renova är budgetalternativet, finns ju även svarta.

I slutändan när allt ar räknat och klart hamnar de flesta ändå på ett standarduttag i hundrakronorsklassen men beror ju också på hur inredningen i övrigt ser ut.
Jag har både modernt och lite typ 50-60-tal. Gillar inte allt i Retrostil. Köket är ett Ikea med vita Veddinge luckor, öppna skåpmoduler i nån asklaminat, parkettgolv i Ask. Diskbänk rostfri. Annan bänkskiva i ljus granit eller Ask. Det lutar åt Berker S1 trots det tjocka dubbla kontaktuttaget...
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Eller så ber du elektrikern installera en rotdosa och så har du två enkeluttag bredvid varandra istället?
pacman42 pacman42 skrev:
Eller så ber du elektrikern installera en rotdosa och så har du två enkeluttag bredvid varandra istället?
Han har varit här en gång och spårat ut runda hål och vi har redan gipsspacklad på den elkabel kabelrör, som går till kontaktuttaget under skåpet. Hade jag vetat detta innan hade jag absolut fått honom att göra annorlunda. Väggarna är färdigmålade skulle jag säga också. Känns som jag måste veta så himla mycket själv om elinstallation innan jag bjuder in en elektriker. Svårt att veta olika möjligheter och omöjligheter.

Antar att man måste göra ett hål till för rotdosan?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.