G Gunnar Johansson69 skrev:
Hur mycket har du innehållet i förhållande till total kostnad (i procent?).

Tveksamt om den där firman är kapabel att fixa till det där :(
Hej Gunnar,
Jag förstår inte riktigt din fråga :)

Ska vi gissa att Gunnar menar "hur mycket du hållit inne av betalningen i förhållande till total kostnaden"?

• Gilla
HEM2121 och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Hur fick du kontakt med de här "hantverkarna"?

De knackade på dörren och undrade om du ville ha uppfarten asfalterad men du övertalade dom att fixa ditt badrum istället?

• Haha
  • Gilla
kisumisu och 7 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur fick du kontakt med de här "hantverkarna"?

De knackade på dörren och undrade om du ville ha uppfarten asfalterad men du övertalade dom att fixa ditt badrum istället?
De kan man tro. Men de var faktiskt de mest rekommenderade i trakten..

Sebastian Jakobsson1 Sebastian Jakobsson1 skrev:
Var? På Reco eller någon annan sida på nätet?
Har svårt att se att denna firma har lyckats med en renovering öht tidigare.
Hoppas du inte har betalat något och jag skulle hållt inne hela betalningen tills allt är återställt.

• Gilla
Sebastian Jakobsson1 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Det finns ingen chans. Då har nån sålt företaget eller så har de snott någon annan firmas namn. Det är uteslutet att detta är gjort av yrkesmän som blir rekommenderade så som du säger.

• Gilla
Peter Petterson och 1 till
  • Laddar…
Hej Gunnar,
Jag förstår inte riktigt din fråga :)
Ursäkta dålig formulering. Har du betalt allt som firman har fakturerat dig, eller håller du inne på någon betalning?

Farstatjej90
G Gunnar Johansson69 skrev:
Ursäkta dålig formulering. Har du betalt allt som firman har fakturerat dig, eller håller du inne på någon betalning?
Jag kan säga att har han betalt allt är det kört. Det blir varken pengar eller åtgärd i så fall.

• Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har ett företag misskött sig totalt är man inte tvungen att låta dem göra korrigeringarna.

Du behöver ta in en besiktningsman och i samarbete med hen och andra badrumsföretag komma fram till vad det skulle kosta att göra om badrummet så att det blir godkänt. Om du får en faktura nu som överstiger det beloppet så är det bara det överstigande beloppet som du ska betala. Så som jag har förstått det.

När det gäller skadestånd så är det bara kostnaden för direkta merutgifter som du har rätt till om ni inte har avtalat om förseningsvite. Det kan t.ex. vara avgiften till ett badhus för att kunna duscha där, hyra av en skogstoa etc.
Nu gick du för snabbt fram,jag kanske har totalt fel dock…! Rätta mig gärna!
han skall väll inte i samarbete med en besiktningsman jobba sig framåt.
Besiktningsmannen skall väll vara opartisk i sin bedömning av det kontrakterade arbetet.
Dvs står det i kontraktet att det skall vara snett monterat, så är ju det som besiktningsförättaren skall besiktiga efter?

Att kolla på det kan kosta att åtgärda kommer ju efter protokollet, det är ju inte besiktningsmannen inblandad i .

SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Jag är lite osäker vem som står för den kostnaden men tänker 10k besiktning i jämförelse med ex 200k för ett badrum är en kostnad värd att ta. Så jag skulle tagit dit besiktningsman och sen kan man se vem som betalar den biten. Viktigast är ju få i ordning på den stora kostnaden (ditt badrum). För övrigt såg det förjävligt ut.
I en slutbesiktning i en ABT/AB betalar beställaren den, vettetusan om en efterbesiktning även ingick hos beställaren… men EB2 är garanterat på entreprenören.

Oklart om det skiljer sig mellan de olika upphandlingsformerna

BirgitS
R Robin Lindberg skrev:
Nu gick du för snabbt fram,jag kanske har totalt fel dock…! Rätta mig gärna!
han skall väll inte i samarbete med en besiktningsman jobba sig framåt.
Besiktningsmannen skall väll vara opartisk i sin bedömning av det kontrakterade arbetet.
Dvs står det i kontraktet att det skall vara snett monterat, så är ju det som besiktningsförättaren skall besiktiga efter?

Att kolla på det kan kosta att åtgärda kommer ju efter protokollet, det är ju inte besiktningsmannen inblandad i .
Du kanske missade att jag skrev "Du behöver ta in en besiktningsman och i samarbete med hen och andra badrumsföretag"?
Naturligtvis ska besiktningsmannen granska resultatet jämfört med branschregler och vad som är fackmässigt.

BirgitS
R Robin Lindberg skrev:
I en slutbesiktning i en ABT/AB betalar beställaren den, vettetusan om en efterbesiktning även ingick hos beställaren… men EB2 är garanterat på entreprenören.

Oklart om det skiljer sig mellan de olika upphandlingsformerna
Nu är det en renovering hos en konsument och då är det ingen av de avtalen som gäller normalt utan Konsumenttjänstlagen och som avtal bör Hantverkarformuläret användas.

• Gilla
FlugfiskarniJämtland och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du kanske missade att jag skrev "Du behöver ta in en besiktningsman och i samarbete med hen och andra badrumsföretag"?
Naturligtvis ska besiktningsmannen granska resultatet jämfört med branschregler och vad som är fackmässigt.
Besiktningsmannen skall ej vara inblandad där, han har inge kring kostnader för åtgärd att fundera kring.

Citerar dig på nytt då du inte tog med allt du skrev, så blir fruktansvärt missvisande när du citerar delar av ditt föregående inlägg och ej hela, citat nedan;
”Du behöver ta in en besiktningsman och i samarbete med hen och andra badrumsföretag komma fram till vad det skulle kosta att göra om badrummet”

Besiktningsmannen skall EJ vara inblandad, kunden skall enbart kolla med andra företag.
Besiktningsmannen har inget med hur detta görs…

BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det en renovering hos en konsument och då är det ingen av de avtalen som gäller normalt utan Konsumenttjänstlagen och som avtal bör Hantverkarformuläret användas.
Jag körde mitt badrum på en AB04…

Edit: bara så man vet, är ingen lag… viktigt att tänka på

R Robin Lindberg skrev:
Jag körde mitt badrum på en AB04…
Tveksamt va?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.