136 806 läst ·
769 svar
137k läst
769 svar
Så här fungerar lantmäteriet
Det du skriver är bara trams lägg ner och bemöt på ett sakligt sättN Nils ST skrev:
Du ska varken dumgöra andra eller lägga ord i mun som inte stämmer.
Du har ingen insyn i det andra skriver. jag lägger ingen dumstrut på folk som du verkar ängna dig åt, har märk det på andra ställen här i forat..
Som sagt jag tänker inte bemöta icket relavanta saker som inte har med sakfrågor att göra, så lägg ner...
Redigerat:
Nej kanske inte, men det jag efterfrågar är just vad tiden går åt till, kanske ligger det något i Claes Sörmlands beskrivning som gör "lantmätarna" så ovilliga att svara. Man får komma ihåg att bakom timtaxan 1500-1900 döljs förmodligen dessutom 2-3 byråkrater till som ska försörjas.N Nils ST skrev:
Tilläggas kan att jag fått en prisindikation på 3-4000 för en icke-juridisk gränsutmärkning (där saknas koordinater men punkten ligger i förlängningen av en rät linje mellan två punkter som finns kvar) inkl 50 min körning enkel väg av en kommersiell utsättare, att jämföra med 35-45000 i LMVs enkla exempel med två punkter där koordinater fanns.
Jag håller inte med dej, jag anser att du skriver trams. Du är ju bara grinig i alla din trådar för något gammalt bråk med grannarna och att lantmäteriet gjort fel någon gång för en massa år sedan och kan inte släppa det. Du uppfattas som en rättshaverist i dess klaraste form, bara så du vet. Hellre besserwisser än rättshaverist.B nord123 skrev:Det du skriver är bara trams lägg ner och bemöt på ett sakligt sätt
Du ska varken dumgöra andra eller lägga ord i mun som inte stämmer.
Du har ingen insyn i det andra skriver. jag lägger ingen dumstrut på folk som du verkar ängna dig åt, har märk det på andra ställen här i forat..
Som sagt jag tänker inte bemöta icket relavanta saker som inte har med sakfrågor att göra, så lägg ner...
Med betoning på icke-juridisk... men det kan ju många gånger räcka.F FGLIN skrev:Nej kanske inte, men det jag efterfrågar är just vad tiden går åt till, kanske ligger det något i Claes Sörmlands beskrivning som gör "lantmätarna" så ovilliga att svara. Man får komma ihåg att bakom timtaxan 1500-1900 döljs förmodligen dessutom 2-3 byråkrater till som ska försörjas.
Tilläggas kan att jag fått en prisindikation på 3-4000 för en icke-juridisk gränsutmärkning (där saknas koordinater men punkten ligger i förlängningen av en rät linje mellan två punkter som finns kvar) inkl 50 min körning enkel väg av en kommersiell utsättare, att jämföra med 35-45000 i LMVs enkla exempel med två punkter där koordinater fanns.
Svårt att förstå?N Nils ST skrev:Jag håller inte med dej, jag anser att du skriver trams. Du är ju bara grinig i alla din trådar för något gammalt bråk med grannarna och att lantmäteriet gjort fel någon gång för en massa år sedan och kan inte släppa det. Du uppfattas som en rättshaverist i dess klaraste form, bara så du vet. Hellre besserwisser än rättshaverist.
Underhåll av fastighetsgränser är en markägarangelägenhet.
Det förutsätts att de fastighetsägae som är sakägare på bägge sidorna av gränsen klarar av detta genom röjning, målning eller sätta ut lämpliga träkäppar band eller dylikt.
Det förutsätts att de fastighetsägae som är sakägare på bägge sidorna av gränsen klarar av detta genom röjning, målning eller sätta ut lämpliga träkäppar band eller dylikt.
Att det är dyrare när lantmäteriet gör en särskild gränsutmärkning beror ju till största del på att det ska vara rättssäkert. Registrering av ärendet kostar ju bara det 3-4000 kr i fast avgift. Det kan man ju i övrigt tycka vad man vill om såklart men så är det.F FGLIN skrev:Nej kanske inte, men det jag efterfrågar är just vad tiden går åt till, kanske ligger det något i Claes Sörmlands beskrivning som gör "lantmätarna" så ovilliga att svara. Man får komma ihåg att bakom timtaxan 1500-1900 döljs förmodligen dessutom 2-3 byråkrater till som ska försörjas.
Sen behöver ju lantmätaren gå igenom ansökan, alltså vad den gäller och vilken eller vilka punkter den avser, kolla behörighet, kolla så det är en giltlig betalare för ärendet och helt enkelt så att ansökan är komplett och giltlig. Ca 30 min kanske om det inte är några problem överhuvudtaget.
Sen bör det ju kollas så att gränspunkten är lagligen tillkommen. Det behöver också kollas upp om den trotts att den är lagligen tillkommen kanske ändå inte går att återutsätta pga. div. problem med övriga gränspunkter. Ca 15 min om det inte är några problem.
Lägga in åtgärd och fastigheter mm. i handläggningsprogrammet. Ca 15 min i enkla fall.
Skriva ihop och skicka ut information om ärendet till övriga berörda parter. Ca 30 min om det bara är en till berörd.
Kontakta mätingenjör och gå igenom ärendet. Ca 15 min i bästa fall.
Mätingenjören förbereder mätning. Ta fram punkter som behövs, kontakta sökande, ordna med bil och mätutrustning, ca 1 timme.
Sen vid mätningen packa bil, byta om, (körtid debiteras inte), mätning, packa ut mätutrustning, byta om, göra kartan, ca 2-3 timmar.
Lantmätaren skriver protokoll och beskrivning, ca 45 min. Gör även kanske en extra kontroll så allt är rätt och inte något är missat samt förbereder inför granskning, ca. 30 min.
Granskning av någon annan, samt genomgång av detta ca 1 timma.
Ta beslut och skicka ut handlingar, ca 30 min.
Sen ska det även föras dagbok, skickas fakturor och div. Ställtid som man inte kommer ifrån som någon var inne på tidigare, kanske 1 timme totalt.
Totalt ca 8,45 timmar om jag inte räknat fel. Avrunda det till 9 så blir det 15300 kr med en timtaxa på 1700 lr som en erfaren lantmätare har. 15300kr + grundavgiften för registrering mm. på 3-4000 kr så blir det 19 300 kr.
19300 kr är nog inte omöjligt att man får betala, det skulle jag säga är ganska rimligt om det inte uppstår några som helst problem överhuvudtaget. Det sker så klart inte men teoretiskt så ja. Så med div. problem som kan uppstå så är nog inte 30 000 kr orimligt men ja jag kan hålla med om att lantmäteriets uppskattning är något för högt men det är väl för att vara på den säkra sidan.
Ett axplock:F FGLIN skrev:
Arkivutredning för att säkerställa att området inte berörs av några oregistrerade samfälligheter.
Registrera upp ev hittad oregistrerad samfällighet.
Lämplighetsprövning av samtliga berörda fastigheter. Kan vara tydligt, kan behövas en grundlig utredning.
Rättighetsutredning och beredning av rättigheter. Är det officialrättigheter som finns i registerkartan är det hyfsat enkelt att konstatera vilken fastighet de kommer belasta. Vid avtalsrättigheter ska rättighetsinnehavaren kontaktas.
Säkerställa att det inte rör sig om strandskydd eller annat skyddat område.
Detaljplan? Stämmer åtgärden med plan? Kan finnas många, och ev otydliga bestämmelser. ev. Samråd med kommun el. Länsstyrelse, invänta det två veckor.
Tillgång till väg? Fördela andelar i ga? Ansluta till ga? Värdera ga.
Kontakt med sakägare, telsamtal och Mail. Diarieföra allt inkommet och all kontakt.
Gå igenom i ärendet inkomna handlingar. Läsa 20 sidor köpeavtal, begära komplettering då kontrakt ej är giltigt. förelägga sakägare om att inkomma med komplettering pga utebliven komplettering. Begär in övrig komplettering från sakägare, vänta tre veckor.
Utreda gränser, lagligen tillkomna? Säkra?
kontakta panträttshavare för medgivande.
Mät- och kartingenjörer gör sitt tekniska arbete, detta tror jag att vi har accepterat och godtagit redan?
Upprätta beslutshandlingar, motivera åtgärder på ett tydligt sätt och hänvisa till lagrum. Ordbehandla påverkan på rättigheter, sortera de dokument som behöver ingå i akten.
Det här hjälper inte ett skit för det är så beroende från fall till fall. Det kan vara tillsynes likvärdiga ärenden som kommer skilja 15 000 kr i pris och det kommer inte bero på att det ena ärendet har fakturerats fikaraster.
Och vad vill du få sagt med det? Bar kastar ur dej ett påstående som vanligt utan någon vidare fråga eller något som öppnar för diskussion? Helt orelevant som vanligt.B nord123 skrev:
Och med detta sagt så har jag alltså inte sagt att jag jobbar på lantmäteriet men man kan ha god insikt I hur det fungerar ändå.N Nils ST skrev:Att det är dyrare när lantmäteriet gör en särskild gränsutmärkning beror ju till största del på att det ska vara rättssäkert. Registrering av ärendet kostar ju bara det 3-4000 kr i fast avgift. Det kan man ju i övrigt tycka vad man vill om såklart men så är det.
Sen behöver ju lantmätaren gå igenom ansökan, alltså vad den gäller och vilken eller vilka punkter den avser, kolla behörighet, kolla så det är en giltlig betalare för ärendet och helt enkelt så att ansökan är komplett och giltlig. Ca 30 min kanske om det inte är några problem överhuvudtaget.
Sen bör det ju kollas så att gränspunkten är lagligen tillkommen. Det behöver också kollas upp om den trotts att den är lagligen tillkommen kanske ändå inte går att återutsätta pga. div. problem med övriga gränspunkter. Ca 15 min om det inte är några problem.
Lägga in åtgärd och fastigheter mm. i handläggningsprogrammet. Ca 15 min i enkla fall.
Skriva ihop och skicka ut information om ärendet till övriga berörda parter. Ca 30 min om det bara är en till berörd.
Kontakta mätingenjör och gå igenom ärendet. Ca 15 min i bästa fall.
Mätingenjören förbereder mätning. Ta fram punkter som behövs, kontakta sökande, ordna med bil och mätutrustning, ca 1 timme.
Sen vid mätningen packa bil, byta om, (körtid debiteras inte), mätning, packa ut mätutrustning, byta om, göra kartan, ca 2-3 timmar.
Lantmätaren skriver protokoll och beskrivning, ca 45 min. Gör även kanske en extra kontroll så allt är rätt och inte något är missat samt förbereder inför granskning, ca. 30 min.
Granskning av någon annan, samt genomgång av detta ca 1 timma.
Ta beslut och skicka ut handlingar, ca 30 min.
Sen ska det även föras dagbok, skickas fakturor och div. Ställtid som man inte kommer ifrån som någon var inne på tidigare, kanske 1 timme totalt.
Totalt ca 8,45 timmar om jag inte räknat fel. Avrunda det till 9 så blir det 15300 kr med en timtaxa på 1700 lr som en erfaren lantmätare har. 15300kr + grundavgiften för registrering mm. på 3-4000 kr så blir det 19 300 kr.
19300 kr är nog inte omöjligt att man får betala, det skulle jag säga är ganska rimligt om det inte uppstår några som helst problem överhuvudtaget. Det sker så klart inte men teoretiskt så ja. Så med div. problem som kan uppstå så är nog inte 30 000 kr orimligt men ja jag kan hålla med om att lantmäteriets uppskattning är något för högt men det är väl för att vara på den säkra sidan.
OkClaes Sörmland skrev:
Det låter väl konspiratoriskt. Det är väl som allt kontorsarbete kombinerat med myndighetsmetoden för fakturering: full kostnadstäckning.
Ett antal väl definierade arbetsmoment av enkel karaktär och sen en massa ställtid:
Man ringer lite och antecknar i den digitala dagboken. Fortsätter med lite email och när man skriver i långsamt takt på ett svar så ringer telefonen plötsligt. Pratar lite med kollegan och går på något möte om brandsäkerheten på kontoret. Sen funkar inte inloggningen till den digitala dagboken (statliga IT-lösningar ni vet) men 20 min senare och några samtal med IT-avdelningen så funkar det igen. Sen måste man kolla att allt är klart inför fältbesöket nästa vecka, hur man ska hitta dit. Så ringer de från förskolan och säger att barnet är sjukt och man måste hämta tidigt.
Ja, det var en arbetsdag om 8 h.
Jag vet inte vad du förväntar dig. Men kontorsarbete är just telefonsamtal, möten, email, läsa texter, logga in i datorsystem och hämta eller mata in uppgifter i dessa system. Och mycket väntetid för att andra ska inkomma med uppgifter eller inte går att nå omedelbart. Sen kan man sätta andra rubriker på dessa moment som förklarar varför de görs.F FGLIN skrev:
Dessa enskilda moment tar sin tid och sen tillkommer ställtiden för att initiera nästa moment på listan. Människor är inte robotar och behöver en kaffe eller ett samtal med en kollega mellan dessa inte alltid så stimulerande aktiviteter. Det måste nästan bli ineffektivt.
Tack för denna redovisning. Det blir nog 8:45-9:45 beroende på om kartan tar 2 eller 3 h, men om det bara är återutmärkning borde en kopia av den gamla kartan ev med någon extra notering på kunna duga. Om det är ett enkelt ärende kanske förrättningslantmätarn inte vara erfaren, men de flesta kanske är det och med en oerfaren kanske det tar mer tid. Mätningsingenjörn är ju märkligt nog lite billigare än lantmätarn, säskilt om man tar hänsyn till icke-debiterad körtid. Om nu de flesta har en komplett lantmätarutbildning kunde det ju räcka med förrättningslantmätare + granskare så minskar tid som går åt för intern kommunikation, men kanske blir det mindre effektivt.
Känns fortfarande som en stor kostnad särskilt när infrastruktursmarodörer härjat eller lantmätarmarkeringar i olämpligt material (träpålar) ätits upp av tidens tand.
Vidhåller att LMV borde få lagfartsskattemedel för revision/vård/modernisering och tycker att merkostnader pga tex icke-koordinatsatta gränser borde bekostas av sådana medel och att detta gärna kunde gälla även när det är sannolikt att det rör sig om gamla infrastruktutförsyndelser eller olämpliga äldre markeringstyper..
Känns fortfarande som en stor kostnad särskilt när infrastruktursmarodörer härjat eller lantmätarmarkeringar i olämpligt material (träpålar) ätits upp av tidens tand.
Vidhåller att LMV borde få lagfartsskattemedel för revision/vård/modernisering och tycker att merkostnader pga tex icke-koordinatsatta gränser borde bekostas av sådana medel och att detta gärna kunde gälla även när det är sannolikt att det rör sig om gamla infrastruktutförsyndelser eller olämpliga äldre markeringstyper..