4 317 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Så här effektiv är en LLVP
CoP på mitt hus efter installation av LLVP, en enkel uträkning jämfört med FLVP.
Uppvärmning december 2021: ca 1600 kWh.
Uppvärmning december 2022: ca 600 kWh.
Övrig elförbrukning oavsett månad på året ca 1000kWh.
Rak räkning på detta ger CoP=2,7
Nu hade jag ju tidigare FLVP med CoP på 2 för det kompressorn presterade. Baserat på en jämförelse av kompressortider 2022 med 2021 så stod denna för ungefär (mycket grov siffra) ca 12-15kWh per dygn i december (varmvatten borträknat), så huset hade med ren direktverkande elvärme gissningsvis dragit runt 400kWh mer, dvs ca 2000 kWh om inte FLVP haft en kompressor utan bara värmt med elpatronen. Detta ger en CoP på min LLVP i december på ca 3,3. Mycket överslag, men det känns rätt rimligt.
För att krångla till det ytterligare så finns det fortfarande ett par elgolv och ett elelement i huset, så verklig CoP ligger ytterligare lite högre.
Det behöver faktiskt inte vara svårare än så här att räkna en överslagsräkning på CoP.
Uppvärmning december 2021: ca 1600 kWh.
Uppvärmning december 2022: ca 600 kWh.
Övrig elförbrukning oavsett månad på året ca 1000kWh.
Rak räkning på detta ger CoP=2,7
Nu hade jag ju tidigare FLVP med CoP på 2 för det kompressorn presterade. Baserat på en jämförelse av kompressortider 2022 med 2021 så stod denna för ungefär (mycket grov siffra) ca 12-15kWh per dygn i december (varmvatten borträknat), så huset hade med ren direktverkande elvärme gissningsvis dragit runt 400kWh mer, dvs ca 2000 kWh om inte FLVP haft en kompressor utan bara värmt med elpatronen. Detta ger en CoP på min LLVP i december på ca 3,3. Mycket överslag, men det känns rätt rimligt.
För att krångla till det ytterligare så finns det fortfarande ett par elgolv och ett elelement i huset, så verklig CoP ligger ytterligare lite högre.
Det behöver faktiskt inte vara svårare än så här att räkna en överslagsräkning på CoP.
Fujis datablad har en föredömlig tabell för uträkning av COP (man får väl anta att den gäller vid max fläkt)
Vid strax under -10 så är man med en nordisk LLVP nere på COP 2 vid 100% belastning.
Vid 0 (kustnära vintersnitt) är COP på mellan och stora modellen 2.7-2.9 (lilla är nere på 2.33 om man värmer ett dåligt isolerat utrymme ; 100% kompressor)
Vid strax under -10 så är man med en nordisk LLVP nere på COP 2 vid 100% belastning.
Vid 0 (kustnära vintersnitt) är COP på mellan och stora modellen 2.7-2.9 (lilla är nere på 2.33 om man värmer ett dåligt isolerat utrymme ; 100% kompressor)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Precis, men det är ju lite så att du inte har bästa COP vid 100% belastning. 100% är ju för att orka med när det blir som kallast. COP=2 är ju ändå dubbelt så bra som o köra elvärme.
Man ser ju det på på datablad. Alla data är nästan identiska på 2 storlekar förutom Max effekt och då skiljer ju COP. Den kraftigare varvar ju bara kompressorn högre och då har den lägre COP på maxeffekt.
Man ser ju det på på datablad. Alla data är nästan identiska på 2 storlekar förutom Max effekt och då skiljer ju COP. Den kraftigare varvar ju bara kompressorn högre och då har den lägre COP på maxeffekt.
Ja tyvärr är läget så i landet att fjärrvärme kunde vara betydligt billigare. Men det är ju så att man lagt skatt på termisk effekt vilket innebär att överskottsvärme från kraftverk t ex är beskattad.T trasker skrev:2021 förbrukade vi 27200 kWh fjärrvärme.
Snittet för -19, -20, -21 är 27300 kWh.
I augusti -22 satte vi in en LLVP och totalt för -22 förbrukade vi 18 800 kWh. Alltså 8400 kWh mindre än föregående år och 8500 kWh mindre än snittet de tre föregående åren. Ca 30% mindre.
Samtidigt gick elförbrukningen upp 1227 kWh eller inte fullt 13%.
Vi sparade alltså 17% energiförbrukning på 5 månader. Den satt inte inne hela augusti.
Vi har ett bundet elavtal så vi betalar typ samma för 1 kWh fjärrvärme som 1 kWh el.
Jag satte in LLVP främst för att kunna köra kyla på sommaren men den har fått gå i vinter bara för att testa vad den gjorde för skillnad och den blev ju påtaglig.
Som många andra har jag inte grubblat på energiförbrukning före elpriset sköt i höjden men fjärrvärme är (då elpriset är normalt) verkligen inte det mest kostnadseffektiva sättet att värma ett hus.
Funderar på att sätta in en till då vi har ett sutteränghus och LLVP bara värmer övre våningen.
Hade den värmen ur energioptimeringssynpunkt fått gå ograverad till fjärrvärme hade säker priset varit ett annat. Men vad vet man. Idag höjs priser på energi på alla möjliga sätt. Detta tack vare bristande konkurrens och EU's idiotregler.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden