4 717 läst ·
30 svar
5k läst
30 svar
Så håller du värmen i huset under längre strömavbrott
Kompressor med tryckluft?M Martin Lundmark skrev:Hej
För att helt kunna tömma ett vattenburet värmesystem då måste det nog byggas på ett speciellt sätt med lutning mot en (eller flera ) låga punkter med tömnings kranar och inga låga punkter utan avtappningsmöjlighet
Rimligen så är få värmesystem i dag byggda på det sättet Många hus saknar tex källare och synliga värmeledningar
I de flesta hus är det nog bättre att förbereda sig för att hålla värmen än att tömma tappvatten och värmesystem. Det är ju inte helt trivialt och risken är att man misslyckas och det fryser ändå. Dessutom ska man ju ha någon stans att leva under längre strömavbrott.
I samband med att vi var utan ström i tre dygn hjälpte jag två grannar som inte var hemma att rädda husen. Den ena hade en vedkamin som jag eldade i flera gånger per dygn. Den andra saknade eldstad men hade två fotogenkaminer och 10l fotogen. Det fungerade också för att hålla värmen men det gick inte att vara i huset på grund av avgaserna. Själva har vi ett pumphus som vi räddade med hjälp av gasolkamin.
Centralt placerad kamin och ett väl isolerat hus löser problemet tills veden tar slut. Det är bra att ta med sig om man planerat att bygga. Själva är jag tacksam för att frugan insisterade på att vi skulle ha kamin när vi byggde.
I samband med att vi var utan ström i tre dygn hjälpte jag två grannar som inte var hemma att rädda husen. Den ena hade en vedkamin som jag eldade i flera gånger per dygn. Den andra saknade eldstad men hade två fotogenkaminer och 10l fotogen. Det fungerade också för att hålla värmen men det gick inte att vara i huset på grund av avgaserna. Själva har vi ett pumphus som vi räddade med hjälp av gasolkamin.
Centralt placerad kamin och ett väl isolerat hus löser problemet tills veden tar slut. Det är bra att ta med sig om man planerat att bygga. Själva är jag tacksam för att frugan insisterade på att vi skulle ha kamin när vi byggde.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Frysskydda värmesystemet med glykol känns som det vettigaste om man är i riskzonen.N nybyggarn3 skrev:I de flesta hus är det nog bättre att förbereda sig för att hålla värmen än att tömma tappvatten och värmesystem. Det är ju inte helt trivialt och risken är att man misslyckas och det fryser ändå. Dessutom ska man ju ha någon stans att leva under längre strömavbrott.
Välisolerat, kamin och mycket termisk massa är ofta bra.
Sen kan man bygga med luftburen värme så behövs inget frysskydd
Hej RabbitholeRabbithole skrev:
I huset jag växte upp byggt 1958 finns vattenburen värme med självcirkulation. Där fyllde vi för mer än 30 år sedan i glykol för att undvika sönderfrysning vid strömavbrott när vi inte längre bodde på platsen Huset värms av en liten markvärmepump.
Det uppstod inledningsvis några läckage i värmesystemets skarvar, eftersom det är linolja och lin i skarvarna, och vid reparationer av värmesystemet måste man ibland tömma ut allt glykolvatten i ett fat och pumpatillbaka detta.
Förutom vattenburen värme med självcirkulation så är vattnet (till två kök, två toaletter samt tvättstuga centralt placerat så att det går att tömma i källaren.
Även om värmesystemet har glykolfyllning (eller luftburen värme) så gäller det att även färskvattensystemet kan tömmas vid minusgrader i huset.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Precis som andra skrivit saknas information om hur man skyddar vattenrören. Det finns idag så mycket information överallt om hur man ska klara sig vid längre strömavbrott så det borde nog de flesta kunna. Men inte hur man skyddar vattenrör till dricksvatten och värme.
Bor i ett gammalt och dåligt isolerat hus och att isolera det som ett nybyggt är helt uteslutet, så det är ett dåligt råd.
Vi hade strömavbrott i 4 timmar i söndags samtidigt som det var -20 ute, det blev snabbt kallt på nedervåningen. Om det hade blåst så hade det gått ännu snabbare. Det enda jag funderade på under strömavbrottet var hur länge vattenrören skulle klara sig om inte strömmen kom tillbaka. Folk skriver i tråden om att tappa ur systemet eller att hälla i glykol. Men man kan ju inte hälla glykol i dricksvattnet! Och hur tillsätter man det i värmesystemet? Lite mer handfasta råd önskas.
Ber i förväg om ursäkt för korkad fråga men hur funkar det egentligen med vatten om man har kommunalt, kommer det fortsätta rinna för det finns väl ingen eldriven pump? När fryser det egentligen?
Bor i ett gammalt och dåligt isolerat hus och att isolera det som ett nybyggt är helt uteslutet, så det är ett dåligt råd.
Vi hade strömavbrott i 4 timmar i söndags samtidigt som det var -20 ute, det blev snabbt kallt på nedervåningen. Om det hade blåst så hade det gått ännu snabbare. Det enda jag funderade på under strömavbrottet var hur länge vattenrören skulle klara sig om inte strömmen kom tillbaka. Folk skriver i tråden om att tappa ur systemet eller att hälla i glykol. Men man kan ju inte hälla glykol i dricksvattnet! Och hur tillsätter man det i värmesystemet? Lite mer handfasta råd önskas.
Ber i förväg om ursäkt för korkad fråga men hur funkar det egentligen med vatten om man har kommunalt, kommer det fortsätta rinna för det finns väl ingen eldriven pump? När fryser det egentligen?
Är det kommunalt vatten så är det trycksatt av pumpar som förhoppningsvis inte går på samma el som det är avbrott på.
I det läget kan man låta det rinna med en liten rännil (dvs mer än att det droppar) - är det ordentligt kallt så kanske man får öka på flödet lite extra. Dock förutsätter det att avloppet inte pumpas vidare med LTA-pumpar eller motsvarande uppfodringspumpar i enskild avlopp - alla har tyvärr inte möjlighet med fall hela vägen till bädd/infiltrering eller dike eller motsvarande till kommunal avlopp.
När det gäller värmesystem så är det bra om man kan hitta en lösning så att cirkulationspumpen hålls igång, då hämtar det värme från de varmare delarna i huset för att hålla det isfritt i rören vid de kallare delarna, och underlättar om någon av rummen hålls värmd med tex en kamin.
Är det 230V enfasdrivet så kanske det kan hållas igång med en sinusväxelriktare och bil/fritidsbatteri under rätt många timmar, är det 3-fas, ja då är det besvärligare.
Om det är eget vatten så har man samma problem - om det är enfas djuphålspump så är det lösbart med en tillräcklig stor växelriktare (typ 1,5 - 2 kW) och ett 80 Ah AGM-batter om den har elektronisk drivdon i pumpen som tex. från grundsfoss - är det 3-fas, så är det besvärligt och man är bunden till tillräckligt stor i effekt 3-fas bensin eller diesel-elverk, samma gäller för att driva 3-fas cirk-pump.
Mycket av detta bör man lösa och prova att det fungerar på den varma halvåret - upptäcker man behoven först när det är strömavbrott och smällkallt samtidigt så är man lite sent ute och har inte lika mycket alternativ för att lösa problemen snabbt.
värmekällor att ta till är också man behöver se över - har man inte kamin så finns det olika gasolvärmare i olika storlekar för inte allt för mycket pengar - så sådan och gasolflaskor i beredskap så kan man hålla en viss värme i kanske ett par dygn till. Gasolvärmare kan man ofta användas i samma rum som personer vistas i, dock måste man se till att det är tillräcklig ventilation när dessa är igång, även om de har syrevakt och stänger av innan det blir farligt låga nivåer.
diesel/fotogen/lampolje-värmare utan skorsten luktar ofta rätt mycket (och högre risk för CO-bildning) och man bör inte vara i rummet som är under uppvärmning.
Har man en gammal varmwindare med diesel som bränsle kopplad till skorsten så kan man var lycklig så länge man har tillgång till diesel - dessa kan man elda veckovis och det är en 'bra' värme.
I det läget kan man låta det rinna med en liten rännil (dvs mer än att det droppar) - är det ordentligt kallt så kanske man får öka på flödet lite extra. Dock förutsätter det att avloppet inte pumpas vidare med LTA-pumpar eller motsvarande uppfodringspumpar i enskild avlopp - alla har tyvärr inte möjlighet med fall hela vägen till bädd/infiltrering eller dike eller motsvarande till kommunal avlopp.
När det gäller värmesystem så är det bra om man kan hitta en lösning så att cirkulationspumpen hålls igång, då hämtar det värme från de varmare delarna i huset för att hålla det isfritt i rören vid de kallare delarna, och underlättar om någon av rummen hålls värmd med tex en kamin.
Är det 230V enfasdrivet så kanske det kan hållas igång med en sinusväxelriktare och bil/fritidsbatteri under rätt många timmar, är det 3-fas, ja då är det besvärligare.
Om det är eget vatten så har man samma problem - om det är enfas djuphålspump så är det lösbart med en tillräcklig stor växelriktare (typ 1,5 - 2 kW) och ett 80 Ah AGM-batter om den har elektronisk drivdon i pumpen som tex. från grundsfoss - är det 3-fas, så är det besvärligt och man är bunden till tillräckligt stor i effekt 3-fas bensin eller diesel-elverk, samma gäller för att driva 3-fas cirk-pump.
Mycket av detta bör man lösa och prova att det fungerar på den varma halvåret - upptäcker man behoven först när det är strömavbrott och smällkallt samtidigt så är man lite sent ute och har inte lika mycket alternativ för att lösa problemen snabbt.
värmekällor att ta till är också man behöver se över - har man inte kamin så finns det olika gasolvärmare i olika storlekar för inte allt för mycket pengar - så sådan och gasolflaskor i beredskap så kan man hålla en viss värme i kanske ett par dygn till. Gasolvärmare kan man ofta användas i samma rum som personer vistas i, dock måste man se till att det är tillräcklig ventilation när dessa är igång, även om de har syrevakt och stänger av innan det blir farligt låga nivåer.
diesel/fotogen/lampolje-värmare utan skorsten luktar ofta rätt mycket (och högre risk för CO-bildning) och man bör inte vara i rummet som är under uppvärmning.
Har man en gammal varmwindare med diesel som bränsle kopplad till skorsten så kan man var lycklig så länge man har tillgång till diesel - dessa kan man elda veckovis och det är en 'bra' värme.
Funderar ibland, vid väderlek som denna, hur ägarna till mitt tidigare hus i Luleå mår. BPA byggde i mitten av 70-talet ett större antal enplansvillor på Hertsön i Luleå. Platta på mark utan vidare isolering och relativt stora fönster. Ingen el i plattan naturligtvis. Hur har man fixat detta idag? Brrrr ... 😬
Redigerat:
Lösningen måste väl vara att se till att hålla värmen i huset. Kamin och lite ved löser problemet. Har man inte det får man ha annan beredskap, tex gasolvärmare och några tuber.mittgamlahus1918 skrev:
Precis som andra skrivit saknas information om hur man skyddar vattenrören. Det finns idag så mycket information överallt om hur man ska klara sig vid längre strömavbrott så det borde nog de flesta kunna. Men inte hur man skyddar vattenrör till dricksvatten och värme.
Vi hade strömavbrott i tre dygn med temperatur nedåt -15. Jag eldade i kaminen men grannen som var inte var hemma saknar kamin. Hon bor dessutom i en enklare sommarstuga, så det blev fort kallt. Hon hade en fotogenkamin och en stor dunk fotogen. Jag fyllde på två gånger per dygn och höll värmen tills strömmen kom tillbaka. Dock lär hon fått vädra en del efteråt.
Hej mittgamlahus19mittgamlahus1918 skrev:
Jag har en tråd här på byggahus som jag började i januari för fem år sedan; ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?”
Även jag har saknat information hur man undviker frysrisk för färskvatten och för eventuellt elementvatten i den information som ges av myndigheterna
2007 kom energimyndigheten ut med ”Information till privatpersoner, fastighetsägare, beredskapssamordnare och energirådgivare” gällande; ”Hur snabbt blir huset kallt vid el- eller värmeavbrott? – Olika behov av åtgärder och konkreta råd”
https://www.storuman.se/contentasse...8f2a0e128e6f0/hur_snabbt_blir_huset_kallt.pdf
Jag har tagit upp hur fort hus kallnar i min tråd i inlägg #476
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-32#post-4653259
Jag värmer huset med två vedeldade spisinsatser och cirkulerat elementvattnet med en cirkulationspump driven av mitt enfas reservkraftsystem #372
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-25#post-4427631
Genom att cirkulera vattnet samtidigt som jag kan värma med två spisinsatser så räknar jag mar att fördela värmen även ut till det vidbyggda garaget.
Jag har identifierat var det riskerar att frysa vattenledningar och värmeisolerat där extra mycket och när jag för närvarande renoverar badrummet sp flyttar jag samtidigt en vattenledning från en yttervägg till en innervägg.
Hej mittgamlahus1918mittgamlahus1918 skrev:
Det kom en radioröst i ämnet; ”Krisexperten: "Så köldsäkrar du huset inför strömavbrott”
https://www.sverigesradio.se/artikel/krisexperten-sa-koldsakrar-du-huset-infor-stromavbrott
Ämnet är svårt om man inte kan tillföra en värmekälla.
Men även om man tillför en värmekälla så är det svårt att täcka in alla ledningssträckor.
Att tömma vatten från värmesystemet går, men det är svårt om inte huset från början är byggt för detta med avtappning av vatten vid låga punkter. Det.är det svårt att tömma alla ledningssträckor.
Samma sak med kall-och varmvattenledningar.
Det hus jag växte upp i och som jag beskrev i inlägg #21, var redan från början byggt så, att man på ett lämpligt sätt kunde tömma både värmeledningar samt kall och varmvatten.
Jag tror att få hus idag är byggda med en sådan förberedelse.
Hus som byggs idag behöver inte den typ av förberedelser för att hantera strömavbrott eftersom morderna hus är enkla att hålla varmt. Kamin skulle jag däremot rekommenderar alla som bygger nytt, i beredskapssyfte. Med en centralt placerad kamin i ett modernt hus kan man hålla värmen hur länge som helst, så länge det finns ved.M Martin Lundmark skrev:
Jag har ingen erfarenhet av att hålla varmt i gamla hus men om jag ägde ett, och det inte gick att hålla varmt med ved, skulle jag se till att ha tillräcklig beredskap med gasol och gasolvärmare.
HejN nybyggarn3 skrev:Hus som byggs idag behöver inte den typ av förberedelser för att hantera strömavbrott eftersom morderna hus är enkla att hålla varmt. Kamin skulle jag däremot rekommenderar alla som bygger nytt, i beredskapssyfte. Med en centralt placerad kamin i ett modernt hus kan man hålla värmen hur länge som helst, så länge det finns ved.
Jag har ingen erfarenhet av att hålla varmt i gamla hus men om jag ägde ett, och det inte gick att hålla varmt med ved, skulle jag se till att ha tillräcklig beredskap med gasol och gasolvärmare.
Man kan nog med en centralt placerad kamin hålla värmen för människor och djur i ett hus
Tyvärr ingick inte skorstenen i låneunderlaget några år under 1990-talet vilket jag reagerade på
Svårare är det att skydda själva huset från att tex vatten i ledningar fryser
Många gånger är tex köket och dess vatten placerat mot en yttervägg med ledningar i eller mot väggen
Man har ofta inte källare som underlättar en öppen rördragning och tömning
Redigerat:
Så är det. Då får man jobba med andra värmekällor i beredskap. En p11 innehåller många kWh och är inte speciellt dyr. Inte heller en eller några gasolkaminer. Jag har en sådan uppsättning till vårat lilla pumphus. Där blir det dock olidligt varmt på effektläge 1 av 3.M Martin Lundmark skrev:Hej
Man kan nog med en centralt placerad kamin hålla värmen för människor och djur i ett hus
Tyvärr ingick inte skorstenen i låneunderlaget några år under 1990-talet vilket jag reagerade på
Svårare är det att skydda själva huset från att tex vatten i ledningar fryser
Många gånger är tex köket och dess vatten placerat mot en yttervägg med ledningar i eller mot väggen
Man har ofta inte källare som underlättar en öppen rördragning och tömning
Jag höll som skrivet varmt I granntantens gamla sommarstuga i tre dygn i minus 15 med hjälp av en fotogenkamin. Det skulle jag dock inte rekommendera då jag höll på att dö i samband med påfyllning.
Att tömma kan säker också fungera men att bygga om systemen för att möjliggöra det tycker jag inte är ett bra råd. Bättre att säkerställa att man kan bo kvar i huset.