Jag har fått otroligt mycket parksallat i mina rabatter. Det tar över all annan växtlighet. Har någon här erfarenhet av att bli av med det?

I denna rabatt på bilen har jag nyligen planterat nya syrener som inte tar sig (förmodligen för att parksallaten tar över jorden). Jag funderar på att gräva upp buskarna, lägga ny jord vid varje planta (och lägga kartong runt nya jorden för att förhindra att sallatens rötter tar sig in direkt) och sedan köra markduk med hål för syrenerna och grus i några år för att ”kväva ut den”. Någon som vet ifall det borde funka? Alla tips mottages gärna.

// desperat trädgårdsägare

• IMG_7807.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7808.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_7806.jpeg
    Skapa konto
Man brukar kunna trötta ut det mesta, så det är bara att dra eller trimma ner dem, oftare i början.

• Gilla
davveno1 och 1 till
  • Laddar…
Den påstås vara ett värre ogräs än kirskål och skickar ut utlöpare åt alla håll och även en liten rotbit räcker för att bilda en ny planta så det gäller att bekämpa innan den tar över.
Slå av plantorna direkt när de kommer upp och skicka de avslagna växtdelarna till förbränning.

• Gilla
Fressan
  • Laddar…
Ett exempel på att den verkligen är livskraftig, vid vägkanten växte en tät matta kirskål som på några år nästan helt har utrotats.
Bara några enstaka blad återstår.

• IMG_20260609_070611365~2.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260609_070640557.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.