Byggahus.se

Så blåstes de på bygglovet

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Nu har jag läst igenom alla Expressen-artiklar om denna unika händelse.
    Men ingenstans nämns politikerns namn, vilket kanske är förståeligt.

Men vilket parti han representerade nämns inte heller. Varför inte?

3. G
    Medlem · Nivå 8
    Precis!! Partitillhörighet NU!!!:thinking:

4. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
    Är det verkligen intressant? Det här är en reguljär rövhatt som bedragit en stackars familj i privat intresse.

Edit: Det verkar vara ett lokalt Lysekilsparti.

5. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Om det inte varit bedrägeri så skulle det varit korruption.

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Han är från Lysekilspartiet.

7. E
    Husägare Nivå 6
    Om du verkligen vill veta namnet, så finns det två länkar bort från enkel Google sökning. Tog mig 1 minut att hitta. Som tidigare nämnt tillhör puckot Lysekilspartiet

8. yonna
    Medlem · Nivå 15
    Vi får hoppas att den stackars barnfamiljen nu får bygglov utan bekymmer. Men ärendet är troligen inte helt okomplicerat då det finns grannar som protesterat.
    Har den f.d. politikern fått någon ekonomisk vinning av det hela? Ärendet tycks obegripligt!

9. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Politikern i fråga har en egen enskild firma som beskriver att den sysslar med ritningar och bygglov, så ja troligen har han gjort egen vinning på detta, dvs sålt en tjänst, och fejkat ett bygglov av någon anledning (antingen för att sno bygglovsavgiften eller kanske för att han lovat att det hela ska gå igenom, och känt sig tvungen att tillverka ett fuskbygglov för att kunna hålla det utlovade).

10. Stefan Bengtsson
    Medlem · Nivå 9
    Jag tycker att det är synd att alla politiker får skit för vad en person har gjort i detta fallet. Jag sympatiserar absolut inte med partiet i fråga, men de har verkligen ingen skuld i detta.

Mannen anlitades av familjen, inte i egenskap av politiker, utan i egenskap av byggkonsult. Sen utnyttjade han att han hade kunskap om hur bygglov och såna handlingar ser ut, och förfalskade ett bygglov.

Nu får skrået politiker en massa skit, medan skrået byggkonsulter sitter still och tittar på, och väntar på nya uppdrag.

Killen var byggkonsult på heltid, och politiker på fritiden. Men fifflande konsulter genererar inte lika många klick.

• Laddar…
  11. Stefan Bengtsson
    Medlem · Nivå 9
    Verkar som att bygglov beviljas i efterhand, men inte gratis.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=7153853

12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Egentligen är väl rubriken "Så blåstes de på bygglovet" rätt missvisande.
    Borde hellre varit något i stil med att "Så fick de ett förfalskad bygglov", då de faktiskt aldrig hade något bygglov att bli blåst på, utan bara ett falskt.

Som det stod i artikeln, så kan de söka skadestånd för sin skada, framförallt sina omkostnader, sådana brukar vara ostridiga.
    Jag tror familjen har en god chans där, men sen i nästa steg så är det ju dock inte säkert att bedragaren betalar utdömda skadestånd, och familjen kanske inte vill eller orkar agera inkassobolag och hålla skulden aktuell i all framtid.

13. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Om du blir tilldömd ett skadestånd så står kronofogden för det jobbet utan kostnad.

14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Inte att hålla skulden levande.

Fordringsägaren måste själv se till att bryta preskriptionstiden om man vill fortsätta jaga gäldenären.

15. D
    Besserwisser · Nivå 22
    De enda du behöver göra är att svara kronofogden att du fortfarande vill ha dina pengar. Det gäller i alla fall brottsmål.