Nu har jag läst igenom alla Expressen-artiklar om denna unika händelse.
Men ingenstans nämns politikerns namn, vilket kanske är förståeligt.

Men vilket parti han representerade nämns inte heller. Varför inte?
 
Precis!! Partitillhörighet NU!!!:thinking:
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men vilket parti han representerade nämns inte heller. Varför inte?
Är det verkligen intressant? Det här är en reguljär rövhatt som bedragit en stackars familj i privat intresse.

Edit: Det verkar vara ett lokalt Lysekilsparti.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Om det inte varit bedrägeri så skulle det varit korruption.
 
Mikael_L
Han är från Lysekilspartiet.
 
E
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nu har jag läst igenom alla Expressen-artiklar om denna unika händelse.
Men ingenstans nämns politikerns namn, vilket kanske är förståeligt.

Men vilket parti han representerade nämns inte heller. Varför inte?
Om du verkligen vill veta namnet, så finns det två länkar bort från enkel Google sökning. Tog mig 1 minut att hitta. Som tidigare nämnt tillhör puckot Lysekilspartiet
 
Vi får hoppas att den stackars barnfamiljen nu får bygglov utan bekymmer. Men ärendet är troligen inte helt okomplicerat då det finns grannar som protesterat.
Har den f.d. politikern fått någon ekonomisk vinning av det hela? Ärendet tycks obegripligt!
 
Mikael_L
Politikern i fråga har en egen enskild firma som beskriver att den sysslar med ritningar och bygglov, så ja troligen har han gjort egen vinning på detta, dvs sålt en tjänst, och fejkat ett bygglov av någon anledning (antingen för att sno bygglovsavgiften eller kanske för att han lovat att det hela ska gå igenom, och känt sig tvungen att tillverka ett fuskbygglov för att kunna hålla det utlovade).
 
Jag tycker att det är synd att alla politiker får skit för vad en person har gjort i detta fallet. Jag sympatiserar absolut inte med partiet i fråga, men de har verkligen ingen skuld i detta.

Mannen anlitades av familjen, inte i egenskap av politiker, utan i egenskap av byggkonsult. Sen utnyttjade han att han hade kunskap om hur bygglov och såna handlingar ser ut, och förfalskade ett bygglov.

Nu får skrået politiker en massa skit, medan skrået byggkonsulter sitter still och tittar på, och väntar på nya uppdrag.

Killen var byggkonsult på heltid, och politiker på fritiden. Men fifflande konsulter genererar inte lika många klick.
 
  • Gilla
jackn och 3 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Vi får hoppas att den stackars barnfamiljen nu får bygglov utan bekymmer. Men ärendet är troligen inte helt okomplicerat då det finns grannar som protesterat.
Har den f.d. politikern fått någon ekonomisk vinning av det hela? Ärendet tycks obegripligt!
Verkar som att bygglov beviljas i efterhand, men inte gratis.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=7153853
 
Mikael_L
Egentligen är väl rubriken "Så blåstes de på bygglovet" rätt missvisande.
Borde hellre varit något i stil med att "Så fick de ett förfalskad bygglov", då de faktiskt aldrig hade något bygglov att bli blåst på, utan bara ett falskt.


Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Verkar som att bygglov beviljas i efterhand, men inte gratis.

[länk]
Som det stod i artikeln, så kan de söka skadestånd för sin skada, framförallt sina omkostnader, sådana brukar vara ostridiga.
Jag tror familjen har en god chans där, men sen i nästa steg så är det ju dock inte säkert att bedragaren betalar utdömda skadestånd, och familjen kanske inte vill eller orkar agera inkassobolag och hålla skulden aktuell i all framtid.
 
Om du blir tilldömd ett skadestånd så står kronofogden för det jobbet utan kostnad.
 
Mikael_L
Inte att hålla skulden levande.

Fordringsägaren måste själv se till att bryta preskriptionstiden om man vill fortsätta jaga gäldenären.
 
De enda du behöver göra är att svara kronofogden att du fortfarande vill ha dina pengar. Det gäller i alla fall brottsmål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.