Kök enl. bild. Går det in i en 945:a om man lägger högskåpsdelarna på taket?
 
  • kök_28.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tveksamt om det kommer att rymmas. Även om paketen är platta så har de ändå en viss volym och tunga är de också. Vårt kök fick vi ta på en släpkärra i två omgångar samtidigt som vi lastade bilen full.
 
utan bänkskivor... Vill så gärna slippa släp
 
1 kubikmeter och 500 kg blir det om man lägger ihop paketen, men därmed inte sagt att kubikmetern går in i bilen :(
 
Fäller ni ner baksätet och lastar en del på taket så kan det gå.
 
Jag köpte ett Ikea-kök som bestod av bänk- och väggskåp längs en 250 cm lång vägg (inga högskåp eller bänkskiva). Det gick in i en 745 med fällt baksäte. Det var plats över för ett par skåp till, men jag vill minnas att bilen satte sig ganska duktigt på rumpan.

Hoppas att den informationen hjälpte.

Lycka till!
 
Tänk på att inte lasta bilen för mycket. Du blir då en trafikfara eftersom bromsar och hjulupphängning inte är dimensionerade för vikten i bilen. Det kan leda till att du skadar andra, skadar dig själv, och försäkringsbolaget lär bli kinkiga om du orsakar en olycka med väldig överlast.
 
Toppen kamy! Då borde det gå!!

Prylarna överstiger inte bilens maxlast och jag kör försiktigt, så samvetet är rent :)
 
Stuva och kör försiktigt. Lycka till.
 
Kanske lite OT - men ett tips är att beställa över internet och få det hemlevererat. Vi gjorde så för ett par år sedan. Det kostade några kronor (vill minnas att det var ca 1000 kr), men det var det värt! Otroligt skönt att inte behöva gå och leta bland hyllorna, packa in i bilen, ut ur bilen och upp i lägenheten... Allt levererades direkt till köket.

Två andra fördelar:
- Är det något fel är det bara att ringa, så skickar IKEA en ny lucka, stomme (eller vad det nu kan vara). Det blir alltså inte nödvändigt att åka tillbaka till IKEA.
- Du slipper att riskera att någon lucka/stomme inte finns på lager i affären.
 
Hemleverans!!! Det finns inga alternativ!!
 
Har ni fått bekräftat att allt finns i lager? Det finns inget tradigare än att ge sig iväg på en lång inköpsresa och sedan fattas det en massa. Det verkar tex som enbart de "vanligaste" skåpluckorna finns i lager. Vi fick en preliminär leveranstid på nånting på tre månader på vårt kök. Genom att skippa några saker som vissa hyllplan fick vi ner tiden nån månad.
 
Vi åkte till ikea med släp 10 mil enkel resa för att hämta vårat kök, visserligen lite mer skåp än vad ni ska ha. Men när vi hade fått våran lista utskriven med vad vi skulle plocka ihop i själv hämtnings lagret gav vi upp och frågade vad det skulle kosta att få det hemkört, tror det var runt 1000 :- Det var det defenitivt värt. Tänk på att det inte är ett komplett skåp i varje kartong utan att allt ska plockas i hop, från hyllor, gångjärn, ben, lådor mm ja allt......... Nej satsa på hemkörning då är det också ikeas fel om något fattas. :)
 
Så här i efterhand ångrar jag att jag inte lyssnat på er som rekommenderat hemleverans (även om det skulle kostat närmare 2000). Det var så trist att plocka grejjer att det inte på långa vägar uppvägde fördelen av att få klämma lite på prylarna. Dessutom blev det släp till sist - skulle ha lite garderober åxå. 30 mil ENKEL väg :( Hoppas vi plockat rätt och att det blir SKITSNYGGT!
 
Det smärtar mig att säga det här. Vad var det jag och andra sa? ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.