3 216 läst ·
33 svar
3k läst
33 svar
Ryker som attan när jag försöker elda i nyinsatt keddy spiskasett
Sida 1 av 3
Hej! Sökt både hos tillverkaren och sotare men blir inte klok på detta. Vi har ett enplanshus med källare fr 67, tidigare öppna eldstäder på både källar- och bottenplan som jag inte har en aning om om föregående ägare eldat i (dödsbo). När vi flyttade in gjorde vi en besiktning av sotare och fick ok att elda. Efter en vinter av myseldning som funkade fint satte vi in två keddy spiskasetter sk 1001 i vardera öppning av en kamininstallatör. Besiktigades av sotare innan vi fick slutbesked. Därefter har krånglandet börjat.
Torr ved, vidöppna spjäll, men veden tar sig inte annat än att man har luckan till kasetten vidöppen och blåser och blåser. Det är som om det är tokmycket undertryck när man försöker få fyr. Ej upplevt problem med det när det var öppet. Därefter verkar ingen rök lämna via skorstenen. Vi har testat att elda med vidöppna fönster och dörrar men det ryker in som attan och jag orkar inte röksanera en gång till så nu pallar jag inte provelda mer.
Vad tusan har hänt? Hur kan det blir så diametralt mycket sämre efter installation? Total nybörjare kring detta. Hoppas det blev rätt forum.
Torr ved, vidöppna spjäll, men veden tar sig inte annat än att man har luckan till kasetten vidöppen och blåser och blåser. Det är som om det är tokmycket undertryck när man försöker få fyr. Ej upplevt problem med det när det var öppet. Därefter verkar ingen rök lämna via skorstenen. Vi har testat att elda med vidöppna fönster och dörrar men det ryker in som attan och jag orkar inte röksanera en gång till så nu pallar jag inte provelda mer.
Vad tusan har hänt? Hur kan det blir så diametralt mycket sämre efter installation? Total nybörjare kring detta. Hoppas det blev rätt forum.
Ryker det fortfarande in när ni fått upp ordentlig värme på kaminen? Vi har en sk2001 och det finns ett tidsspann mellan tändning och ordentlig brasa där man absolut inte vill öppna på luckan för då kommer all rök in i rummet. Jag har fått lära mig stabla en brasa korsvis och tända från toppen med späntved och några braständare så att det tar sig ordentligt varje gång med stängd lucka. Misslyckas man med detta och man behöver öppna för att peta in fler braständare eller papper, då är det kört, man får vänta tills det slutar pyra innan man öppnar och försöker igen om man inte vill vädra huset. Jag brukar tänka att man kommit upp i rätt temperatur när skivorna blir vita istället för att vara sotiga (det sotar lite mär man tänder).
Då är jag uppväxt med äldre, djupare kaminer där man kunde sitta med öppen lucka och peta in tidningspapper tills det tog sig.
Då är jag uppväxt med äldre, djupare kaminer där man kunde sitta med öppen lucka och peta in tidningspapper tills det tog sig.
Har varit med om att jag lyckas få det att ta sig men det slutar aldrig ryka. Läcker till slut ut även om luckorna är stängda.S Staffan-N skrev:Ryker det fortfarande in när ni fått upp ordentlig värme på kaminen? Vi har en sk2001 och det finns ett tidsspann mellan tändning och ordentlig brasa där man absolut inte vill öppna på luckan för då kommer all rök in i rummet. Jag har fått lära mig stabla en brasa korsvis och tända från toppen med späntved och några braständare så att det tar sig ordentligt varje gång med stängd lucka. Misslyckas man med detta och man behöver öppna för att peta in fler braständare eller papper, då är det kört, man får vänta tills det slutar pyra innan man öppnar och försöker igen om man inte vill vädra huset. Jag brukar tänka att man kommit upp i rätt temperatur när skivorna blir vita istället för att vara sotiga (det sotar lite mär man tänder).
Murstocken är tät och sotarn säger att det är fritt.
Även jag har lyckats få det att sippra in rök genom stängd lucka när jag misslyckats med tändningen. Jag brukar tända så här:
Två-tre klabbar i botten, sen två-tre klabbar korsvis ovanpå. Sen ett lager späntved korsvis. Det är bra om det är lite glipor mellan veden så att elden kan leta sig neråt. Sen ett par tre stycken tändkubbar av sån här modell: https://handla.ica.se/produkt/2028579 sen tänder jag bara kubbarna och stänger luckan så tar det sig av sig självt. Spjäll öppet till max så klart.
Om inte detta funkar så är det nog något fel på anläggningen. Skulle prova med ett fönster på glänt första gången för säkerhets skull.
Två-tre klabbar i botten, sen två-tre klabbar korsvis ovanpå. Sen ett lager späntved korsvis. Det är bra om det är lite glipor mellan veden så att elden kan leta sig neråt. Sen ett par tre stycken tändkubbar av sån här modell: https://handla.ica.se/produkt/2028579 sen tänder jag bara kubbarna och stänger luckan så tar det sig av sig självt. Spjäll öppet till max så klart.
Om inte detta funkar så är det nog något fel på anläggningen. Skulle prova med ett fönster på glänt första gången för säkerhets skull.
Ett tips är att öppna ett fönster för att få bort ett ev. undertryck när du tänder. När du fått fyr på brasan stänger du fönstret igen.Vrana skrev:
Hej! Sökt både hos tillverkaren och sotare men blir inte klok på detta. Vi har ett enplanshus med källare fr 67, tidigare öppna eldstäder på både källar- och bottenplan som jag inte har en aning om om föregående ägare eldat i (dödsbo). När vi flyttade in gjorde vi en besiktning av sotare och fick ok att elda. Efter en vinter av myseldning som funkade fint satte vi in två keddy spiskasetter sk 1001 i vardera öppning av en kamininstallatör. Besiktigades av sotare innan vi fick slutbesked. Därefter har krånglandet börjat.
Detta funkar perfekt för mig, det ryker aldig in då oavsett öppna eller stängda luckor.
Jag tror att inget har hänt med din anläggning.Vrana skrev:
Problemet påminner om vårt med en Mörsö 8150.
Bottna med stabil ved och tändved högst upp samt relativt mycket tändkuddar högst upp.
Moderna kaminer fungerar så att det brinner uppifrån och ner, inte som förr.
Vi har som regel ett fönster öppet och luckan på glänt i ca 10 till 15 minuter innan vi stänger.
Som sagt annan kamin och andra förutsättningar.
Vi använder mycket lite papper i början.
Man får också tänka på all kalluft som rasar ner i skorstenen under natten. Bra drag med tändved så trycks kalluften upp.
Dom är känsliga, men det där låter ju galet.
Vad har du för ventilation?
Om du har öppet fönster och lägger några tändkuddar på övre keramikplattan, var tar röken/elden vägen?
Vad har du för ventilation?
Om du har öppet fönster och lägger några tändkuddar på övre keramikplattan, var tar röken/elden vägen?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ett annat tips är att läsa trådens första inlägg. 😉Nissens skrev:
Vrana skrev: