13 121 läst ·
29 svar
13k läst
29 svar
Ryker in från Keddy braskamin
Du har med största sannolik för lite tilluft jämfört med frånluft därför sugs luft från kamin.MatGab skrev:
En tilluftsventil i rummet med kamin eller att du tar för vana att öppna ett fönster/dörr när du ska lägga in ny ved.
Jag är absolut ingen expert, så någon får rätta mig om jag har fel, men borde inte en ventilator vara en billig investering som kanske löser problemet?MatGab skrev:
Har problem med inrykning från våran Keddy braskassett. Det är en äldre modell, 210 tror jag den heter, från början 90-talet eller slutet 80-talet tror jag.
Den är installerad i murstock, tvåvåningshus och kamin står på nedervåningen så murstocken bör vara tillräckligt lång. Har självdragsventilation och kör inte köksfläkten när kaminen är igång.
Första brasan med tändved fungerar hur bra som helst, ryker inte in över huvud taget och brinner livligt.
Problemet kommer när den brunnit ned och man ska göra nästa inlägg, då ryker det in när jag öppnar luckan, och en hel del också. Luktar rök i hela vardagsrummet. Öppnar väldigt försiktigt men det ryker in ändå.
Det kan variera från tillfälle till tillfälle, ibland ryker det in mindre ibland betydligt mer. De tillfällena det rykt in mycket tycker jag också det blir dålig fart på elden vid nästa inlägg efter tändbrasan, brinner bra i början sen dör det ner och brinner med små lågor, nästan som en pyreld.
Vad kan vara problemet?
MatGab skrev:
Japp, det är vid nytt ilägg efter första brasan (och dom därefter) det ryker in. Och då alltså även innan man lagt på ny ved, räcker med att öppna luckan. Brukar låta den första brasan brinna ned helt till glöd, annars upplever jag att det ryker in ännu mer. Det är fin glöd efter första brasan, små glödande bitar.
Efter andra brasan kan det dock bli som du beskriver med att i alla fall ett vedträ bara är en svart klabbe som ligger och pyr/glöder, dock inte varje gång.
Den har en sådan skiva, igår prövade jag att skjuta till den innan jag började elda, gick att flytta tillbaks kanske 5mm, gjorde ingen skillnad.
Anledningen att jag frågar är att har du inga synliga lågor och all ved är förbränd till fin glöd så luktar det i regel inte rök. Då kan du öppna luft reglagen och ställa luckan lite på glänt, gå och hämta ett par vedträn, öppna luckan helt och lägga in veden och stänga igen helt och reglera luftreglagen när allt brinner ok.
Men har du fortfarande stora svarta bitar i brasan så har dom självslocknat där inne, på grund av att temperaturen blivit för låg för att förbränna dom helt. Då ryker det och luktar fan om brasan, både för dig när du ska öppna och lägga på ved och för grannarna.
Det kan bero på att vedklabbarna varit för stora för den mängden glöd som blivit kvar från brasan innan, eller att dom diffat för mycket i storlek, eller att det snålats för mycket med förbränningsluften, eller att den inte är tillräckligt torr.
Du nämner tändved, är det sånt du köpt på tex Bauhaus eller har du hugt den själv? Hur länge har din ved legat på tork och har det varit under rätt förhållande?MatGab skrev:
Första brasan med tändved fungerar hur bra som helst, ryker inte in över huvud taget och brinner livligt.
De tillfällena det rykt in mycket tycker jag också det blir dålig fart på elden vid nästa inlägg efter tändbrasan, brinner bra i början sen dör det ner och brinner med små lågor, nästan som en pyreld.
Vad kan vara problemet?
Ett enkelt sätt att kolla fuktigheten i en vedklamp är att ta diskmedel i ena änden och blåsa i den andra, då ska du tydlig se bubblor från diskmedlet.
Så tänder jag min kamin i år:
Stor och medium = lövträd
Small = tändved
Ska pröva att ha ett fönster öppet nästa gång jag eldar, återkommer hur det gick.
Kan tillägga att på nedervåningen har vi 11 st spaltventiler (det finns en utbyggnad på till vardagsrummmet som är som ett stort burspråk med massa fönster), har 5 av dom totalt öppna. Skulle ju kunna pröva att öppna några fler, tråkigt dock att det blir rätt kallt inne då.
Hugger tändveden själv av samma vedträn.
Kan tillägga att på nedervåningen har vi 11 st spaltventiler (det finns en utbyggnad på till vardagsrummmet som är som ett stort burspråk med massa fönster), har 5 av dom totalt öppna. Skulle ju kunna pröva att öppna några fler, tråkigt dock att det blir rätt kallt inne då.
Använder färdigtorkad björkved som jag köpt från Bauhaus, Granngården och liknande, lade även en större beställning från en vedförsäljare. Har inte kollat fukthalten vedträna men kanske borde göra det, risken finns kanske att vissa vedhandlare skickat ut blöt ved nu när det varit så stor efterfrågan.MaxHugo skrev:
Hugger tändveden själv av samma vedträn.
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Blev väldigt stor skillnad av att öppna ett fönster i ett angränsande rum. Kom in lite rök men det var för att jag misslyckades med att få veden att ta sig och behövde slabba med tidningspapper, annars hade det nog inte kommit in något alls.
Tar en fråga till här då det känns onödigt att starta en ny tråd.
Startade precis upp kaminen med ca 3kg tändved som vanligt, när jag skulle lägga in mera ved ser jag att det glöder ganska mycket ovan "plåten" längst upp i kaminen där röken sugs upp och ut i skorstenen. Såg ut som soten glödde gnistrade. Är detta något farligt? Tänker på sotbrand.
La inte in någon mer ved efter det.
Startade precis upp kaminen med ca 3kg tändved som vanligt, när jag skulle lägga in mera ved ser jag att det glöder ganska mycket ovan "plåten" längst upp i kaminen där röken sugs upp och ut i skorstenen. Såg ut som soten glödde gnistrade. Är detta något farligt? Tänker på sotbrand.
La inte in någon mer ved efter det.
Ekonomisotar du din Keddy? , annars är det nog sotet som glöder...MatGab skrev:
Tar en fråga till här då det känns onödigt att starta en ny tråd.
Startade precis upp kaminen med ca 3kg tändved som vanligt, när jag skulle lägga in mera ved ser jag att det glöder ganska mycket ovan "plåten" längst upp i kaminen där röken sugs upp och ut i skorstenen. Såg ut som soten glödde gnistrade. Är detta något farligt? Tänker på sotbrand.
La inte in någon mer ved efter det.
Behöver du verkligen så mycket tändved? Jag använder kanske nått hekto finhuggen tändved, lite näver och 3vedträn när jag tänder i en Westbo Viktoria 85 eller Thorma Icberg.
Jag tänder den enbart med tändved, som det står i instruktionen. Totalt 3kg tändved alltså, inte 3kg tändved + normlagrov ved.F fribygg skrev:
Har faktiskt aldrig rengjort inne i kaminen, kanske skulle köpa mig en stålborste.
Du kan börja sota med en kasserad diskborste, en morakniv eller en lagom vedbit. Om du får loss en massa sot vet du att det behöver ekonomisotas.
När jag förr eldade i min mors Keddy gjorde jag som jag brukar, nått hekto tändved, lite näver och 3 ved träd och det fungerade utmärkt minst 9 gånger av 10.
Jag fattar inte om du har stort undertryck i huset, taskigt drag i skorstenen eller sur ved men en brun kompostpåse med tändved räcker mer en vecka för mig med daglig eldning såhär års.
När jag förr eldade i min mors Keddy gjorde jag som jag brukar, nått hekto tändved, lite näver och 3 ved träd och det fungerade utmärkt minst 9 gånger av 10.
Jag fattar inte om du har stort undertryck i huset, taskigt drag i skorstenen eller sur ved men en brun kompostpåse med tändved räcker mer en vecka för mig med daglig eldning såhär års.
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
146 kr inkl moms
Läs mer
Men borde det inte räcka med sunt förnuft, evidensbaserat lärande och kamin tillverkarens anvisning?M maria01 skrev:
Jag tror inte att folk är så dumma att de fryser ihjäl för att de inte kan tända en brasa utan att människor kan lära sig själva att tända en brasa, hugga och trava och torka sin ved och ta hem så mycket ved att det räcker för ett par år utan att gå nån kurs.
Var tidigare böjd att hålla med, men efter SDs framgångar kan jag inte det längre.F fribygg skrev:Men borde det inte räcka med sunt förnuft, evidensbaserat lärande och kamin tillverkarens anvisning?
Jag tror inte att folk är så dumma att de fryser ihjäl för att de inte kan tända en brasa utan att människor kan lära sig själva att tända en brasa, hugga och trava och torka sin ved och ta hem så mycket ved att det räcker för ett par år utan att gå nån kurs.
Vad har då SD med vedeldning att göra?
Mjo tidigare (före 2018) hade jag alltid sagt att sunt förnuft skulle göra att man skulle kunna ta vem som helst från gatan o de skulle göra ett bättre jobb än de inkompetenta svamprökarna till proffs politiker som finns.
Sen fick SD framgång och bevisade hur fel jag hade genom att göra precis det.
De tog i princip vem som helst från gatan o fan tro det , de var värre än "inkompetenta svamprökarna till proffs politiker".
Så ur min synvinkel visade SD att sunt förnuft ska dödförklaras.
Folk bränner ned sina hus, blir koldioxid förgiftade, elda med plast och allsköns bråte innomhus etc etc.
Nä tyvärr tror jag att det borde vara lag på att behöva ta ett certifikat i eldning om man ska få köpa ny kamin.
Eller åtminstone få en kurs gratis i hur man eldar rätt och effektivt av den som säljer kaminen
Detta skulle ju öppna en helt ny marknad att sälja gamla ineffektiva plåtkaminer till kanske 1/5 av valmanskåren. Om du fixar du lagen ska jag kränga gamla contura kaminer, vi kan dela på förtjänstenM MrDizzy skrev:
Jag brukar skrapa väggarna inne i kaminerna ibland, blir kanske någon gång i månaden under eldningssäsong.
Lite sot som glöder på plåten är ingen fara. Men ta bort plåten och skrapa rent ovanför så undviker du det, jag har aldrig gjort det. Har sett det vid något tillfälle i fritidshuset på den lilla Keddyn.
Lite sot som glöder på plåten är ingen fara. Men ta bort plåten och skrapa rent ovanför så undviker du det, jag har aldrig gjort det. Har sett det vid något tillfälle i fritidshuset på den lilla Keddyn.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden