ryggåsar är när man bygger utan takstolar
ryggåsarna bygger på tvären över huset och inte från nock till språng ... typ timmerhus

sen läggs slanor uppefrån och ner för att få takpanelen att bära på längs

det jag menade är att lägga bärande takstolar över en limträ i toppen och fritt ner till hammarbanden altså bärande stolar utan horisontalstag i botten ::)

Det är ju det jag menar...:)
Men visst kallas det fortfarande takstolar?
Slanor bygger man gärdsgårdar av. 8)

En del av husleverantörerna vi pratade med byggde sina ryggåstak som Framerate beskriver. Det kanske bli billigare eller enklare, vad vet jag.

För min del kändes det rätt trist då det blir konstigt med fönstrena man brukar ha uppe i taken som följer vinklen på taken. Antingen stämmer de utifrån eller inifrån.

När hustillverkare snackar ryggåstak så är det (typ) knäckta takstolar, annars kallar dom det "öppet upp i nock".
"Öppet upp i nock" med limträbalk är snyggt, men det går väl inte hur långt som helst, vilket ryggåstak gör, eller? Äldre "öppet upp i nock"-varianter har synliga tvärbjälkar och det tar lite av den luftiga känslan tycker jag.

Men jag vet inte vilken terminologi som är rätt för jag är så himla grön på allt i byggsvängen. :)

sollentuna skrev:
För min del kändes det rätt trist då det blir konstigt med fönstrena man brukar ha uppe i taken som följer vinklen på taken. Antingen stämmer de utifrån eller inifrån.
Det har du rätt i. Har jag inte tänkt på tidigare och det ser faktiskt lite "fel" ut.

takstolar bär upp takkonstruktionen ...altså tyngden uppifrån från taket själv, vindtrycket och snötyngden.

ryggåsarna bär denna tyngd. om man vill att takåsarna skall synas måste man i en öppen taklösning bygga takstolar ovanpå ryggåsarna för att få dit isolering. detta är en slags hybrid jue ::)

och slanor la man i äldre hus med ryggåstak..typ ladugårdar härbren och sådant där man använde denna typ av tak. slanor av barkad gran är många gånger starkare än sågat virke pga att alla träfibrena är intakta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.