Byggahus.se

Ruukki Classic

1. E
    Medlem Nivå 1
    Någon som har erfarenhet av detta?

Verkar busenkelt och bra.

Kostnad, hantverkare, etc?

Malmö - området

2. R
    Medlem Nivå 2

Re: Ruukki Classic

Jag tror inte att man tjänar något på detta.
    Det är visserligen enkelt, men det är inte skiv- eller band täckningen som gör att taket blir dyrt. Det är kringtäckningar runt skorstenar och andra detaljer som gör att priset drar iväg, och det slipper man aldrig.
    Om man ändå skulle lägga classic eller liknande så blir jobbet med skorstenar och detaljer svårare och därmed dyrare.
    Svårare för att de flesta inte vet hur plåten ska läggas runt detaljer och skorstenar för att uppfylla de krav som finns för taktäckningar, och för att falning med classic skivorna är mycket besvärligare än med vanlig plåt. Risken för merarbete blir mycket stor och då kan priset skena iväg.

Om man man ändå vill göra något själv så kan man måttbeställa band med färdiga falser för kanske 100 - 150:-/ kvm, och det är också lätt att lägga. Problem med täckning runt skorstenar och dylikt kvarstår dock, men man kan ju ta en liten genomgång med sin plåtslagare för en (förhoppningsvis) billig penning innan man lägger banden. För som någon här på forumet tidigare sa;
    "Det är ju inte raketforskning vi talar om."

Har man dock ett tak utan hinder och med hängränna längst ned så är det inga problem med classic, men jag tror ändå att det blir billigare med riktiga måttbeställda band.

3. B
    Medlem Nivå 2

Vi har beställt (och fått levererat) ett clix-tak ( www.clix.nu ). Det ska monteras upp under juni.

Med clix-taket får du en riktig bandtäckning fast med moduler.

Ruukki-taken är plåttak med "bandtäcknings-look".

Clix-taket är dessutom billigare...

Jag räknade ut att vår totalkosnad (mtrl + arb) för clix blev ungefär hälften av vad en handgjord bandtäckning (mtrl + arb) hade blivit. Ca 220m2 tak + 5stoser + 60m hängrännor + stuprör + vindskivor etc. (1 sadeltak + 2 pulpettak).

/N

4. kalleanka70
    Medlem Nivå 9

Får man fråga vad du fick betala för Clixtaket....?! Vi tittar på samma lösningen nämligen och nästan samma storlek tak....