nikasp nikasp skrev:
Man lär sig. Hade du läst lite trådar så står Anticimex säljarbesiktningar inte särskilt högt i kurs. Men varför köpte ni inte in en egen besiktning?
Kaka på kaka sa flera välrenommerade byggfirmor och mäklare.

nikasp
Z Zed82 skrev:
Det låter verkligen jättekonstigt. Snabb googling säger tvärtom.
Z Zed82 skrev:
Vilka? Låter ju verkligen jättekonstigt. Av allt jag läst så ska man besikta själv då säljarens besiktning inte är värt mycket för dig som köpare. Det är ju du som har undersökningsplikt, inte säljaren.

nikasp nikasp skrev:
Det låter verkligen jättekonstigt. Snabb googling säger tvärtom.

Vilka? Låter ju verkligen jättekonstigt. Av allt jag läst så ska man besikta själv då säljarens besiktning inte är värt mycket för dig som köpare. Det är ju du som har undersökningsplikt, inte säljaren.
Ja, det är konstigt men också konstigt att man inte kan lita på att Anticimex som en stor firma inte kan göra ett fullgott jobb vid en säljarbesiktning. Vid egen besiktning hade jag med all sannolikhet anlitat dem också. Tanken att de i så fall hade gjort en mer seriös besiktning är lite ”öststatssnivå” om du fattar.

Om du själv anlitat AC för besiktning med garaget som ingår och AC missat så kunde du ställa krav mot AC, nu sitter du i dyngan och får städa upp själv. Lärdom: lita inte på någon, inte ens dig själv och undersök alltid själv när du köper en fastighet oavsett om du är Rookie eller inte :)

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Z Zed82 skrev:
Det stämmer. Snickaren som var här stack en kniv i ändarna och inuti var det blött. Visar bjälkar hade redan börjat falla isär. Tar en bild under dagen.
Detta var en säljarbesiktning och garaget har en del i protokollet men där var det bara lite om väggfärg som släpper. Förväntas man att ta en kniv och känna på bjälkarna som köpare? För mig som inte är kunnig var det det jag trodde att besiktningen tog hand om.

[bild]
Det står ju klart och tydligt i protokollet att dom rekommenderar fördjupad undersökning.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Persson88 Persson88 skrev:
Det står ju klart och tydligt i protokollet att dom rekommenderar fördjupad undersökning.
Ja, av väggen men bjälkarna nämns inte alls. Väggen består av solida lecablock som sagt. Det är ingen fukt där alls utan gammal färg som släppt.

Z Zed82 skrev:
Ja, av väggen men bjälkarna nämns inte alls. Väggen består av solida lecablock som sagt. Det är ingen fukt där alls utan gammal färg som släppt.
Det står att en fördjupad undersökning rekommenderas, det specificerar väl inte att väggarna är av Lecablock och det är det ni ska undersöka?

Tror tyvärr den formuleringen gör er uppförsbacke extremt kraftig.

Argumenterar man att besiktningsmannen borde ha sett felet uppenbart så fallerar man också skulle jag tro, för då är det också uppenbart för en köpare att se. Och har man inte tagit in egen besiktningsman så sitter man i knäet på säljaren, som inte hjälper en direkt.

Jag skulle rekommendera att svära lite, ta något kallt att dricka och åtgärda problemet på egen hand.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Det står att en fördjupad undersökning rekommenderas, det specificerar väl inte att väggarna är av Lecablock och det är det ni ska undersöka?

Tror tyvärr den formuleringen gör er uppförsbacke extremt kraftig.

Argumenterar man att besiktningsmannen borde ha sett felet uppenbart så fallerar man också skulle jag tro, för då är det också uppenbart för en köpare att se. Och har man inte tagit in egen besiktningsman så sitter man i knäet på säljaren, som inte hjälper en direkt.

Jag skulle rekommendera att svära lite, ta något kallt att dricka och åtgärda problemet på egen hand.
Vi får se vad som sägs. Först efter det kan vi svära lite och åtgärda det själva.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Nu är det ju lite skillnad på olika typer av doldafelsförsäkringar. Just "varudeklarerat", som jag tror bara svensk fast. förmedling har tillsammans med anticimex, täcker på ett lite annat sätt.

Det är en kombinerad doldafelsförsäkring och besiktningsansvarsförsäkring. Så den täcker både rena dolda fel, och sådana fel som bes. mannen borde ha anmärkt på.

Det gör att du är lite närmare att få rätt till ersättning här. Det är solklart inte ett dolt fel, Om det överhuvudtaget är ett fel, så har ev. bes. mannen missat att notera det.

Men som sagt formuleringen om fördjupad undersökning kan innebära att de nekar ersättning. Öppet för tolkning.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Det finns några gyllene regler vid husköp
1.Gör alltid en egen besiktning! var med vid besiktningen. Så lär du dig både om huset och själv.
2. sr säljarens besiktning som lite trevlig fakta
3. Se mäklaren som en säljare.
4. Se "dolda fel" försäkringen som en försäkring för säljaren. Men framförallt en produkt för mäklaren och försäkringsbolag
5. Dolda fel är en process inte en plånbok.
6.. Dolda fel är oberoende av eventuella besiktningar.
7. Din undersökningsplikt är mycket starkare än säljarens upplysningsplikt.
8. Kan du inte skruva i en skruv ska du inte bo i hus - fritt från Arga snickaren.
9. Du får en vän som älskar att hitta på små hyss.
10. Njut av huset, din nya vän

Så några enligt mig viktiga punkter. Många säkert glömda.

Redigerat:
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Själv följde jag bara några av punkterna.
när jag köpte hus.
Jag tog säljarbesiktningen som trevlig läsning.
Jag såg mäklaren som en säljare
Dock
Jag gjorde ingen egen besiktning varken själv eller besiktningsman
Men till mitt försvar så tog jag rygg för att saker inte var så bra som de såg ut. Dumt ja visst. Men inga dyra överraskningar tvärtom.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Z Zed82 skrev:
Denna besiktningsman ringde mig och mindes knappt huset. Pratade utifrån bilderna som att någon annan gjort besiktningen.
En besiktningsman kan säkert göra 2-3 besiktningar en bra dag. Det är svårt att minnas alla då. Om det inte är något speciellt.
Tänkte måste ändå försvara AC lite:p

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.