Tjena, jag köpte 34x145 NTR AB klassat trallvirke och när jag börjar närma mig slutet av bunten så ser jag att inte nog med att de levererat ca 120 lpm mindre än jag betalt för men en utav brädorna är dessutom rutten, och inte bara det som syns på bilden utan hela brädan är "fuktskadad"

En fuktskadad trallbräda på en kapmaskin med fler brädor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan hela bunten va dåligt impregnerad?
Det jag undrar är skal tryckt virke kunna ruttna?
Den här bunten måste ju legat bra länge för att de ska hinna ruttna är det då att anses som torrt? Jag har nämligen lagt hela altan utan mellanrum..

Kanske är läge att ta ett varv med sågen mellan alla brädor eller vad gör man??

Är det verkligen röta? Det ser ut som angrepp av insekt och det kan ha skett innan impregneringen.

Det ser ut att vara någon typ av röra. Men jag är övertygad om att det var skadat redan inna impregneringen.

• Gilla
Fabbe666
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Är det verkligen röta? Det ser ut som angrepp av insekt och det kan ha skett innan impregneringen.
Det är nog både och, man ser tydligt att något har hänt längre upp på brädan med.

Träbräda på geringssåg med ojämnt impregnerat mönster och synliga tecken på förändring längs ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ok, klart det kan ha hänt före impregneringen, så långt tänkte inte jag.Då känns det ju lite bättre.
Inget att oroa sig för då eller vad tror ni?

Nope

• Gilla
Fabbe666
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.