Hej,
Är i full färd med att lägga klinker i badrummet "Victorian floor tiles" från Byggfabriken.
Jag vill ha sk minimal fog mellan plattorna men undrar hur detta går till.. Lägger man på fri hand eller finns det nåt trick? Kakel-kryss o snöre finns ju bara ner till 2mm. 1mm finns inte!
Jag har åtminstone inte hittat.. nån som har?

Sen är det ett annat problem också plattorna är inte lika stora. Har köpt vita o röda för att lägga rutigt. Men de vita är ca 1 mm större än de röda! Hur gör man då för att hålla reda på fogarna?
Han som hjälper mig vill använda 2 mm kryss men jag tycker det blir för bred fog då
Eftersom de röda plattorna är ca 1 mm mindre än de vita kommer fogen att närma sig 2,5 mm runt dessa och det känns definitivt för brett för ett sådant golv.

finns det nån här som kan ge råd?

mvh J

T
4-9 mm fog är normalt på ett golv.

Själva förutsättningen för att kunna ha så små fogar som du vill ha är ju att plattorna är lika stora, vilket dom inte är i ditt fall.

Fast om du lägger rutigt och alla av en färg är 1 mm mindre än de andra, så borde du ju kunna lägga 1 mm fog om hörnen på de större plattorna går emot varandra. Jag tror att det är ögonmåttet som gäller för detta. Det fungerar bättre än man tror.

Intressant förresten att höra att Victorian-plattorna har så dålig passform. Jag har också funderat på dem och när man ser den typen av golv i England, så har de ju ofta inga fogar alls. Det låter ju inte så bra.

tank77 skrev:
4-9 mm fog är normalt på ett golv.

Själva förutsättningen för att kunna ha så små fogar som du vill ha är ju att plattorna är lika stora, vilket dom inte är i ditt fall.
1-1.5mm anses faktiskt vara norm när vi pratar om den här typen av klinker

Pratade precis med Byggfabriken om storleksskillnaden. Engelsmännen som gör plattorna säger att det är "in the nature of the material" dvs olika leror krymper olika mycket därav storleksskillnaden.. ( bra sätt att slippa undan kan tyckas)
Dock anses 1 mm skillnad på en 150mm´s platta vara inom toleranserna.
Det skall tydligen inte vara nåt problem att lägga med 1-1,5mm fog bara man är noggrann.. linjer på golvet rekommenderades.
Och ifall man tvunget vill ha distanser kan man använda tandpetare.. Fast dessa klinker brukar tydligen läggas på frihand utan distanser...

Nu svarade jag ju på min egen fråga. Men tänkte att det säkert finns fler som stött på detta problem...

Kan lova dig att det kommer bli jäkligt snyggt varjefall! Tandningen som uppstår pga storleksskillnad brukar faktiskt försvinna mer än vanligt just när man lägger schackrutigt och det är fogat och klart. Riktigt fina plattor också. :)

Drar upp denna tråden då jag står inför samma problem.

Har köpt schackrutigt 10x10 från sekelskifte. Hur lägger jag detta bäst? Jag vill ha så liten fog som möjligt. Badrummet är ca 3 kvm, ganska långsmalt.

1) Kan man lägga utan mellanrum? Plattorna är raka och mer eller mindre lika stora
2) Blir det bra på frihand?
3) Säg man lägger med 1 mm mellanrum, kan man ens trycka ner fog däremellan?
4) Är 2mm för mycket fog?

Düsseldorff
1. Nej
2. Absolut, om du är duktig på plattsättning
3. För lite
4. Nej

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Jag lade golv på frihand med minimal fog.. dvs 1 -1,5mm vilket enligt mig blir absolut snyggast.. Och det blir inte alls för lite. Kolla på Byggfabrikens hemsida. De har en renoveringsguide med hur de rekommenderar att sätta kakel. De sätter helt sonika plattorna emot varandra utan distanser. Då får man en jätteliten fog, blir väldigt snyggt. Så gjorde man förr. Breda fogar är en styggelse i byggnadsvårdsammanhang. ;):cool:
Jag tycker 2mm är för brett dvs de minsta kakelkryssen.
Nu var det ett tag sedan jag gjorde det men vill minnas att jag la plattorna helt på frihand men kollade av lite ibland med en tunn pappbit mellan plattorna.. det var inte jättelätt men det blev skitsnyggt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.